تماس
021-66582923

زمان مناسب مسواک زدن یکی از نکات مهم در رعایت سلامت دهان و دندان می باشد. معمولا همه افرادخصوصا افراد عصر امروزی اهمیت زیادی برای زیبایی صورتشان قائلند .درحقیقت زیبایی صورت نقش مهمی در اعتماد به نفس افراد دارد و یکی از عواملی که موجب زیبایی صورت می شود ، داشتن دندانهای سالم و زیبا است و همچنین لبخند زیبا. در نتیجه مراقبت از دندانها و سالم و زیبا نگه داشتن آنها برای افراد بسیار مهم است. یکی از راههای مراقبت از سلامت دندانها به موقع مسواک زدن و به اندازه مسواک زدن دندانهاست. لازم است که بدانید که زمان مناسب مسواک زدن و روش درست مسواک زدن نقش مهمی در مراقبت از دندانها دارد.

نقش مواد غذایی در سلامت دندان:

همانطور که همگی می دانیم بیشتر مواد غذایی که ما مصرف می کنیم حاوی مواد شیرین وقندی هستند و این مواد شیرین بزرگترین آسیب رسان به دندان ها می باشند . در حقیقت شما با خوردن خوراکی های شیرین سبب بوجود آوردن باکتریها در دهان و درنتیجه آسیب رساندن این باکتریها به مینای دندان و پوسیدگی آن می شوید.

بهتر است که بعد از مصرف مواد قندی مسواک بزنیم ، البته اگر هم مواد شیرین را در صبحانه مصرف می کنیم ، لازم است که نیم تا یک ساعت بعد از صبحانه مسواک بزنیم . مصرف شیرینی جات نیز بهتر است به زمانهای خاصی محدود شود. چای را سعی کنیم بدون قند مصرف کنیم، مصرف نوشابه ها و قهوه نیزباعث آسیب به دندانها می شود و باید تا حد امکان کمتر مصرف کنیم.

چه زمانی مسواک بزنیم؟

  • یکی از مواقعی که زمان مناسب مسواک زدن است، مسواک زدن بعد از خواب وقبل از صبحانه است . در طول شب دهان شما بسته است و باکتریها در دهان شما می مانند و موجب آسیب به مینای دندان می شوند. همچنین صبح که از خواب بیدار می شوید دهان شما بوی مطبوعی ندارد و شما با مسواک زدن باعث تازکی دهان و از بین رفتن باکتریهای موجود در آن و همچنین بوی بد آن می شوید.

( در ادامه توصیه می شود مقاله تاثر نمک بر دندان ها را حتما مطالعه نمایید )

  • شما در طول روز و یا شب با خوردن خوراکی های مختلف اعم از شیرین یا حتی غیر شیرین ممکن است باعث شوید که مقداری از ذرات غذا و یا اسیدهای ناشی از مصرف برخی نوشیدنی ها و خوراکی ها لا به لای دندانها و روی مینای دندان شما باقی بماند . پس یکی دیگر از زمانهای مناسب برای مسواک زدن قبل از خواب است.
  • یکی دیگر از مواقعی که شما لزوم مسواک زدن را احساس می کنید در طول روز و درست زمانی است که شما خوراکی و یا میان وعده ای را می خورید که شیرین است و حاوی مواد قندی و اینکه می دانید که اگر بعد از خوردن آن مسواک نزنید به دندانهایتان صدمه وارد می شود. در این مواقع لازم است که مسواکتان همراهتان باشد و در طول روز مسواک بزنید.یر

نکاتی که باید درمورد مسواک زدن رعایت کنیم:

در طول شب به علت ترشح کم بزاق ، دهان خشک می شود و این خشکی محیطی برای رشد با کتریهاست و در نتیجه این عمل پوسیدگی دندان اتفاق می افتد. از این رو مسواک آخر شب و صبح قبل از صرف صبحانه در از بین بردن این باکتریها مؤثر است . همچنین بهتر است بعد از صرف نوشیدنی های کافئین دار و یا مصرف ترشیجات ، بلافاصله مسواک نزنیم و یکی دو ساعت زمان بدهیم . چون باعث آسیب رسیدن به مینای دندان می شویم.

بهتر است که پس از هر بار صرف غذا نیم تا یک ساعت زمان بدهیم بعد مسواک بزنیم. مسواک زدن بلافاصله بعد از شام یا صرف غذا سبب نرم شدن مینای دندان می شود و درنتیجه سایش دندانها. بهتر است که زمان مسواک زدن را در شب به تاخیر نیندازیم، چون برخی از افراد عادت دارند بعد از شام میوه و تنقلات مصرف کنند و همین ممکن است سبب آسیب دندان آنها شود. کارشناسان معتقدند که کمی بعد از شام مسواک بزنیم و پس از آن چیزی مصرف نکنیم.

مشکلات غافل شدن از مسواک زدن:

در صورتی که از مسواک زدن مرتب و به موقع دندانهایتان غافل شوید ، لایه ای از جرم به مرور زمان، سطح دندان را می پوشاند که در صورتیکه باز هم به موقع رسیدگی نشود، این لایه سخت می شود و جرم گیری وتمیز کردن آن باعث آسیب به دندانها ولثه و نازک شدن مینای دندانها می شود. همچنین تحقیقات نشان داده است که خیلی از بیماریهای گوارشی ، قلبی ، دیابت، و حتی مشکلات استخوان ، مستقیما با سلامت دندانها ارتباط دارد که مسواک زدن به موقع و مرتب می تواند باعث سلامت دهان ودندانها و به تبع آن سلامت بدن شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

چهارده + نه =

فهرست