تماس
021-66582923

علت زمین خوردن سالمندان یکی از سوالاتی است که می خواهیم در این مقاله بیشتر راجعب آن صحبت کنیم . همانطور که می دانید دوره سالمندی هم مانند دوران دیگر از عمر گذراست اما باید توجه بیشتری به جسم و بدن داشت زیرا بدن فرسوده تر از دوره‌های قبل از زندگی است. اما زمین خوردن سالمندان هم یکی از شایع ترین مشکلاتی است که در مواردی باعث مرگ و آسیب‌دیدگی شدید می‌شود.

طبق تحقیقات به دست آمده ۳۳ درصد از سالمندان یک بار در سال حداقل زمین می خورند و این اتفاق باعث بیش از ۲ میلیون بازدید این عزیزان از اورژانس می‌شود امروز می خواهیم شما را با راه حل هایی آشنا کنیم که مانع بروز این اتفاقات ناخوشایندمی شود .

زمین خوردن در سالمندان چه عواقبی دارد؟

همانطور که بیان شد زمین خوردن یکی از مشکلات مشترک در میان سالمندان است که آسیب مغزی را ایجاد می‌کند و گاهی هم باعث بروز شکستگی جدی الخصوص شکستن لگن می شود که این اتفاق ممکن است زندگی راحت و آسایش قبلی سالمند را دچار اختلال کند و از نظر اقتصادی خرج زیادی را بر سالمند متحمل کند.

زمین خوردن از نظر روحی و روانی چه مشکلاتی را برای سالمند ایجاد می کند؟

وقتی انسان یک خاطره بد را تجربه می‌کند همیشه ترس آن را دارد که این اتفاق برایش دوباره بیفتد. سالمند هم مانند این مثال است که در وجودش همیشه ترس از افتادن را دارد و انجام فعالیت هایش را مختل می‌کند و کیفیت زندگیش را پایین می آورد.

از این رو فرد مسن به تنهایی نمی تواند کارهای شخصی اش را انجام دهد، وضعیت فیزیکی اش دچار مشکل شده و رو به زوال می رود. پس زمین خوردن سالمند تنها مشکل جسمی برایش به وجود نمی آورد بلکه از نظر روحی نیز او را تحت فشار قرار می دهد.

افکار اشتباه در مورد علت زمین خوردن سالمندان :

برخی از تصورات در میان مردم هست که ناآگاهانه بوده و احتمال زمین خوردن سالمندان را بیشتر می‌کند و این از همان فکر اشتباه نشات می گیرد و این افکار عبارتند از:

1-بسیاری از افراد فکر می کنند چون مردان فعالیت بیشتری را دارند خصوصاً در بیرون از خانه پس ا احتمال آسیب توسط زمین خوردن شان بیشتر است اما در حقیقت احتمال اینکه زنان به زمین خورده و باعث هلاکت آنها شود بیشتر است.

۲.در میان جامعه این اشتباه نیز رایج است چون افراد سالمند ضعیف‌تر شدن پس باید همیشه منتظر آن باشیم که به زمین بیفتند. اما افراد مسن نیز می‌توانند بدون زمین خوردن ، کارهای شخصی روزمره خود را بدون نقص انجام دهند. پس باید سالمند طوری سبک زندگی اش را تغییر دهد که همیشه سلامت باشد و مشکلی برای ایجاد نشود

۳. زمین خوردن سالمندان به این معنا نیست که دیگر فرد ناتوان شده و حتمامشکلی برایش پیش خواهد آمد که او را از ادامه زندگی باز میدارد نه یعنی اگر فرد از ابتدای ورودش به دوره سالمندی سبک زندگی سالمی را در پیش داشته باشد و بدنش را با ورزش های مناسب قوی نگه دارد با زمین خوردن حتی زمین خوردن به صورت جدی ممکن است مشکلی برایش پیش نیاید. پس هر زمین خوردنی مستقل بودن سالمند را در انجام کارهایش از بین نمیبرد.

۴. زمین خوردن ها هم بی علت نیست یعنی ممکن است فرد سالمند یک بیماری داشته باشد که باعث به زمین افتادنش شود همانند بینایی داروهایی که ایجاد سرگیجه میکنند و هوشیاری را کم می‌کنند و حتی کم بودن نور در محیط می‌تواند علت زمین خوردن باشد پس با حل مشکل می توان از بروز این اتفاق جلوگیری کرد.

( در ادامه پیشنهاد می شود مقاله مناسب سازی محیط خانه برای سالمندان را مطالعه نمایید )

عدم سلامتی همیشه نمی تواند علت زمین خوردن باشد:

شاید عدم سلامتی یکی از علل زمین خوردن کهنسالان باشد اما تنها دلیل نبوده و علت های دیگری هم وجود دارد که در ادامه به آنها می پردازیم :

سالم بودن جسمی میانسالان: وقتی فرد مسنی زمین میخورد بهتر است اول شرایط او را بررسی کنیم که آیا وضعیت ذهن چطور بوده؟ داروهایش به پایان رسیده یا خوردن داروی جدیدی را شروع کرده ؟پس اگر از داروی خواب آور و ایجاد سرگیجه استفاده کند علتش پیداست.

اما ممکن است فرد درگیر چند نوع بیماری بوده و بیمار بودن علت آن باشد پس باید در این باره با پزشک مشورت کرد که آیا مریضی فرد چه عواقبی دارد و ممکن است باعث زمین خوردن شود؟

در مواردی هم ممکن است فرد در یک سانحه یا اتفاق چشم یا پا و دست خود را از دست داده و این عمل احتمال زمین خوردن را بیشتر می کند اما باید در نظر گرفت که این مورد، سلامتی دیگر اعضای بدن را مختل نمی کند.

( در ادامه توصیه می شود مقاله اصول مراقبت از سالمندان در منزل را مطالعه نمایید )

علت زمین خوردن سالمندان

با استفاده از روشهای مناسب می‌توان جلوی این اتفاق ناگوار را گرفت:

1- عوامل بیرونی و محیط پیرامون افراد سالمند:

اگر محیطی که فرد سالمند در آن زندگی می کند شلوغ باشد و پله های زیادی و پستی و بلندی داشته باشد احتمال زمین خوردنش را زیاد می کند. حتی اگر عوامل بیماری و جسمی و فیزیکی در آن تأثیری نداشته باشد پس بهتر است سالمند در جایی زندگی کند که زمین آن هموار باشد و ساده چیدمان شده باشد و هرج و مرج در آن وجود نداشته باشد.

در مواردی هم ممکن است یکسری تغییرات باعث ایجاد زمین خوردن شود برای مثال افتادن پوست موز در زیر پای سالمند، لیز شدن محیط توسط ریخته شدن آب روی سطح خانه، افتادن اجسام ریز زیر پای سالمند، نور زیاد یا کم در محیط سالمند؟، پس با درست کردن محیط امن و با آسایش برای سالمند زندگی پر آرامش و دور از هرگونه اتفاق را برای عزیزانمان را رقم بزنیم.

2- پوشش مناسب برای سالمندان:

لباسی که سالمند می پوشد هم کم و بیش در بروز این اتفاق تاثیر دارد اگر لباس سالمند تنگ باشد باعث بالا رفتن درجه حرارت بدن سالمند می‌شود و این وضعیت باعث از دست رفتن ظرفیت ذهن به طور کوتاه مدت می شود.

لباس های گشاد نیز ممکن است به اجسام دیگر گیر کند و موجب زمین خوردن شود. افراد مسن باید از کفش های مناسب برای پای خود استفاده کرده و از کفش های گشاد و زیره لیز خودداری کنند. به طور کلی باید از صندل پاشنه بلند و کفه تخت و ساده و صاف بپرهیزند .

( در ادامه توصیه می شود مقاله وسایل ضروری سالمندان برای زندگی راحت را مطالعه نمایید )

آیا عادت روزانه و کارهای معمولی می تواند مانع زمین خوردن شود ؟

بله اگر سالمندان عادت روزانه سالم داشته باشند و یک سری کارهای معمولی را به موقع انجام دهند می‌توانند از زمین خوردن شان با چند راهکار ساده جلوگیری کنند.

نمونه این کارها عبارتند از:

نوشیدن آب به موقع و به اندازه در روز می‌تواند از ایجاد سرگیجه و غش کردن جلوگیری کند

غذای انسان مانند یک بمب انرژی برای بدن عمل می کند که اگر غذای مناسب مصرف نکند هیچ گونه انرژی برای انجام کارها ندارد و حتی در مواردی باعث ضعف سالمندان میشود پس تغذیه مناسب و به اندازه مانند ورزش و فعالیت فیزیکی ضروری است.

با وارد شدن به میانسالی و کارهای عادت سالم می توانید کاری کنید که عمر طولانی تر و سالم تری را داشته باشید و از بروز خیلی از بیماری ها جلوگیری کنید.

معاینه گوش:

چکاپ گوش یکی از واجباتی است که باید مدتی یکبار انجام شود زیرا اختلالات گوش منجر به زمین خوردن خواهد شد .عارضه هایی هم که باید بررسی شود : بی حسی در پاها، تنگی نفس و درد مفاصل است .

عوامل کاهش زمین خوردن سالمندان.

1- چکاپ سالمندان: سالمندان به دلیل بودن در دوره کهنسالی بدنشان ممکن است زود به زود دچار تغییرات شود پس باید هر چند وقت یکبار چکاپ کاملی انجام شود.

2- یکی از مهمترین دلیل برای جلوگیری از زمین خوردن سالمندان آراسته بودن و ایجاد محیط مرتب است. پس باید محیطی که سالمند در آن رفت و آمد دارد را شلوغ نکنید زیرا هرج و مرج ممکن است باعث زمین خوردن فرد کهنسال شود.

چند نمونه از کارهای رایج برای اراستگی محیط:

فرش پهن کردن بر روی زمین .محل ورود و خروج( چهارچوب درها) را بزرگ درست کنیم.

ورزش کردن سالمند با توجه به شرایط فیزیکی اش و روزانه بودن آن و یکسری تمرینات که باید سالمند انجام دهد که مناسب به وضعیت جسمانی اش باشد. چون دارای فوایدی است نظیر: قوی شدن ماهیچه ها و استخوان و بافت بدن، زیاد شدن سطح هوشیاری، بالا رفتن تعادل و مقاومت بیشتر در برابر حوادث.

3- انتخاب نور مناسب برای محیط خانه سالمند : محیط عزیزان نباید خیلی روشن و نباید خیلی تاریک باشد زیرا هرودی آن موجب به زمین افتادنشان میشود.

چه اقداماتی لازم است که بعد از زمین خوردن فرد مسن انجام دهید؟

در صورت بروز هر یک از موارد باید با‌ پزشک تماس بگیرید: درد طولانی مدت سرگیجه حالت تهوع ضعف و سستی کاهش سطح هوشیاری آسیب واضح خواب آلوده بودن بروز سردرد و مشکلات بینایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

20 − 18 =

فهرست