تماس
021-66582923

سرگرمی های مناسب برای کودکان که مراقبین باید بدانند

پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
انواع سرگرمی های مناسب برای کودکان که مراقبین باید بدانند

یکی ازدغدغه های ذهنی والدین و حتی افرادی که مسئولیت مراقبت از کودکان را دارند پیدا کردن یک راه کار مناسب برای مشغول شدن کودکان در منزل می باشد. اینکه چه سرگرمی های مناسبی برای کودکان خود به وجود بیاورند که بتوانند در طول روز با آن مشغول شوند و بهانه گیری کمتری داشته باشند ما در اینجا می خواهیم به چند نوع از سرگرمی های مناسب برای کودکان اشاره کنیم با ما همراه باشید تا با این راه کار ها آشنا شوید و ازآنها در اداره فرزندان خود استفاده کنید.

سرگرمی هایی که مناسب کودکان می باشد:

1) نقاشی کشیدن :

نقاشی کشیدن کودک در منزل باعث می شود علاوه بر اینکه کودک شما یک سرگرمی برای خود به وجود میاورد بتواند ایده ها و افکاری که در ذهن او وجود دارد را روی کاغذ ترسیم کند اگر کودک شما نمی تواند از ذهن خود در ترسیم نقاشی روی کاغذ استفاده کند شما می توانید طی تماشای چند کلیپ که کودکان دیگر در آن نقاشی می کننداین شیوه را به آنها نشان دهید تا بتوانند ازآن الهام بگیرند.

2) انجام فعالیت هایی مانند آزمایش کردن مسائل علمی:

شما میتوانید به کودکان خود یاد بدهید که یک سری ازآزمایش هایی که جنبه علمی دارند و بی خطر هستند را انجام دهند انجام این آزمایش ها می تواند با وسایلی باشد که در آشپزخانه موجود می باتشد به طور مثال می توانید با استفاده از یک سیب زمینی چراغ روشن کنید این روش برای کودکانی که به انجام آزمایش های علمی علاقمند هستند یک سرگرمی مناسب محسوب می شود.

3) حرکات ورزشی یوگا :

کودکان غیر از انجام ورزش های جسمی به ورزش های ذهنی و حرکات یوگا نیز نیاز دارند پس می توانید شرایطی را در منزل ایجاد کنید تا کودک شما با همراهی خودتان این حرکات را انجام دهید و یا از طریق آموزش کلیپ های آن مشوق آنها در این زمینه باشید.

(( در ادامه پیشنهاد می شود مقاله آموزشی فواید یوگا برای کودکان و نوجوانان را حتما مطالعه نمایید ))

4) بازی با خمیر :

به کودکان خود آموزش درست کردن اشکال مختلف با خمیر را ارائه دهید تا از این طریق یک سرگرمی مناسب برای کودکان خود ایجادکنید.

5) آشپزی کردن :

اگر کودک شما به سنی رسیده باشد که قد او به سر کابینت می رسد بهترین سرگرمی مناسب برای آنها این است که با او آشپزی کنید و یک سری ازخوراکی های ساده را با او درست کنید خوراکی هایی مانند کیک، دسر و یا ساندویچ که نیازی به گاز ندارد می تواند آسودگی خاطر برای شما هم به همراه داشته باشد.

6) یاد دادن کوبلن یا گل دوزی :

از دیگر سرگرمی های مناسب برای کودکان آموزش کوبلن بافی به آنها می باشد که می توان آن را جزء هنر های دست ساز نیز به حساب آورد این کوبلن ها به صورت طرح های عروسکی وبه صورت آماده در بازار موجود است و می توانید به راحتی برای سرگرمی کودکان خود آن را تهیه کنید و در اختیار کودک قرار دهید.

7) آموزش ساخت موشک با استفاده از کاغذ های باطله :

به کودک خود یادبدهید که انواع موشک های کاغذی شکل را درست کند و آنها را به هوا پرتاب کند و میزان مدتی که هر یک از آنها در هوا می ماند را مشاهده کند.

8) نویسندگی :

آموزش داستان نوشتن یکی از سرگرمی های مناسب برای کودکان می باشد شما می توانید با همفکری کودک خود و با استفاده از تخیلات خود و کودک یک داستان بنویسید یک داستانی که کودک به آن علاقمند باشد و برای خاتمه دادن به داستان از تخیل خلاقیت خود کودک استفاده کنید این کار را می تواند به صورت گروهی نیز انجام دهید و هریک از افراد قسمتی از داستان را بنویسند.

9) فراهم کردن وسایل بازی در منزل :

قرار دادن یک سری از وسایل بازی در منزل برای کودکان مانند تاب و سرسره و یا تخت های حفاظدار برای کودک شادی بخش است و میتواند یک سرگرمی مناسب برای کودکان به حساب آید.

10) اجرا کردن تئاتر و نمایش نامه :

یک سری از وسایل و لباس ها در اختیار کودک نمایش قرار دهید و خلاقیت او را به چالش بکشانید و از او بخواهید یک نمایش نامه را به اجرا در بیاورد اگر در این زمینه ایده ای در اختیار او بگذارید بسیار موثر ترخواهد شد انجام نمایش نامه های عروسکی بسیار مناسب می باشد.

(( در ادامه پیشنهاد می شود مقاله آموزشی فواید شن بازی برای کودکان را حتما مطالعه نمایید ))

11) پنهان کردن اشیاء :

یک سری از وسایل بی خطر و سبک را در منزل پنهان کنید و از کودک بخواهید آن ها را پیدا کند این روش در سرگرم کردن کودکان بسیار مفید می باشد.

12) ساخت ساعتی که با آفتاب کار می کند :

یکی دیگر از سر گرمی های مناسب برای کودکان این است که به آنها یاد بدهید چگونه در زمانهای گذشته از زمان آگاهی پیدا می کردند شما با استفاده از یک قطب نما و یک تکه چوب روی زمین می توانید ساعت آفتابی درست کنید و با حرکت خورشید سایه چوب هم به حرکت می افتد و روی اعداد درج شده در ساعت قرار می گیرد.

13) کاشتن گل در باغچه و گلدان :

انجام گل کاری برای کودکان می تواند یک سرگرمی مناسب در منزل باشد و شاهد بزرگ شدن رشد گیاهان و گل هایی که خودشان کاشته اند باشند آنها می توانند در باغچه حیاط منزل و یا در گلدان های کوچک به گل کاری بپردازند.

14) انجام ورزش های متفاوت :

ورزش هایی مانند فوتبال، بسکتبال و یا بد مینتون و بازی هایی متفاوت دیگر با توپ می تواند برای آنها سرگرم کننده باشد.

15) آموزش سفال گری :

معمولا کودکان خاک بازی را بسیار دوست دارند و از کثیف شدن دست هایشان لذت می برند تهیه کردن خاک رس و قالب های خاص برای کودکان می تواند یک سفال گری به صورت دستی باشد و اشکالی را با گل یا خاک رس درست بکنند که بعد از مدتی سفت و محکم شود و برایشان به عنوان یک کاردستی باقی بماند.

16) مطالعه کردن :

برای سرگرمی کودکتان بهتر است از کتاب خوانی برای او استفاده کنید و با در اختیار دادن یک سری از کتابهای مورد علاقه آنها مانند کتاب های مخصوص ورزش و یا کتاب هایی که محتوای ماجرا جویی دارند آنها را به مطالعه کردن علاقمند کنید و از این طریق یک سرگرمی مناسب برای کودکان خود فراهم کنید.

17) دیدن فیلم و کارتون های تلویزیونی :

از دیگر سرگرمی های مفید برای کودکان فیلم می باشد. با تهیه فیلم های مناسب سن کودک خود و همچنین کارتون های جذاب می توانید سرگرمی های مناسبی برای کودکان خود فراهم کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

8 − 4 =

فهرست