تماس
021-66582923

سرگیجه در کودکان نوعی احساس آزار دهنده برای بچه ها می‌ باشد که زندگی کردن عادی آن‌ ها را مختل کرده و آن ها را از بازی کردن باز‌ می دارد و کودک را کسل ، بی‌ حوصله ، بی‌ انرژی و عصبی می‌ کند. کودکان که به بازی کردن علاقه ی بسیار زیادی دارند با داشتن سرگیجه دوست دارن تنها باشند و گوشه‌ گیری را انتخاب می‌ کند و نیز دوست دارند که ساعت‌ های بیشتری را بخوابند تا از دست این اختلال آزار دهنده راحت شوند .

علت‌ هایی که باعث به وجود آمدن احساس سرگیجه در کودکان می‌ شود ، شامل :

۱. بروز مشکل برای گوش:

در گاهی اوقات عوامل عفونت‌ زا مثل انواع قارچ‌ ها ، میکروب‌ ها و ویروس‌ ها از طریق های مختلفی وارد گوش شده و خود را به گوش میانی می‌ رسانند و باعث بروز مشکل و عفونت در این محل می‌ شوند. این قسمت از گوش مستقیماً با مغز در ارتباط است و به‌ همین دلیل بروز هرگونه مشکل در این ناحیه از گوش باعث اختلال در عملکرد سلول های مغزی شده که می‌ تواند به‌ صورت احساس سرگیجه در کودک بروز کند .

۲. وارد شدن آسیب به ناحیه ی مغز :

در برخی مواقع ممکن است که کودک در هنگام بازی کردن یا راه رفتن زمین بخورد و به سر او فشار و ضربه‌ ای وارد شود یا سر او به جسمی سفت‌ و سخت برخورد کند. در صورت رخ دادن این شرایط ممکن است به ناحیه ی سر آسیب و صدمه وارد شود که وارد شدن آسیب و صدمه به ناحیه ی سر می‌ تواند باعث به‌ وجود آمدن احساس سرگیجه در کودک شود.

۳. بیماری‌ هایی مثل میگرن :

میگرن نوعی بیماری است که مویرگ‌ های خونی موجود در سر را دچار اختلال می‌ کند و همین امر سبب رخ دادن احساس سرگیجه می‌ شود که این احساس سرگیجه معمولاً با درد نیز همراه است .

۴. در بعضی از موارد سرگیجه در کودکان می‌ تواند بر اثر کارکرد و عملکرد عضو دیگری از بدن باشد مثل چشم:

به‌ گونه‌ ای که کودک ممکن است درطول شبانه‌ روز بیشتر از حد معمول و طبیعی از چشم خود کار کشیده و به چشم خود فشار وارد کرده باشد که عوارض فشار وارد کردن به چشم ها به‌ صورت سرگیجه در کودک بروز می‌ کند .

۵. تغییر در سطح فشار خون کودکان:

کودکان به دلیل علاقه ی بسیار زیاد و شدیدی که به بازی کردن با اسباب‌ بازی و همسن‌ و سالان خود دارند ممکن است مدت طولانی را بدون اینکه چیزی بخورند مشغول و سرگرم بازی کردن باشند ، که در این‌ صورت کودک دچار مشکل می‌ شود و فشار خون او کم می‌ شود و این وضعیت باعث ایجاد شدن احساس سرگیجه در کودک می‌ شود .

۶. ایجاد شدن غده‌ هایی در مغز کودک :

در برخی موارد ممکن است غده در قسمتی از مغز ایجاد شود که در این صورت یکی از نشانه‌ های آن بروز سرگیجه و سردرد در کودکان می‌ باشد .

۷. استفاده از دارو ها:

از دیگر علت های بوجود آمدن سرگیجه در کودکان می‌ توان به دارو ها اشاره کرد ، به‌ طور مثال ممکن است کودک دچار بیماری شود و برای درمان این بیماری‌ ها پزشک برای او انواع داروها را تجویز کند که ممکن است عوارض جانبی برخی از دارو ها به‌ وجود آمدن سرگیجه در کودک شود .

( در ادامه توصیه می شود مقاله درمان خانگی میگرن با راه کارهای طبیعی را مطالعه نمایید )

 نشانه ها و درمان سرگیجه در کودکان

نشانه های سرگیجه در کودکان چیست؟

از نشانه‌ های سرگیجه در کودکان می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد. مثل :

  • کم شدن شنوایی کودک
  • بالا رفتن دمای بدن کودک
  • گنگ شدن کودک
  • به‌صورت ناگهانی خوردن زمین
  • بالا آوردن های مکرر
  • زیاد شدن میزان تعریق کودک
  • تغییر رنگ پوست کودک به‌ ویژه در صورت
  • علاقه به خوابیدن و استراحت کردن بیش‌ از حد معمول
  • نداشتن توان و قدرت برای تمرکز بر روی موضوعی خاص و عصبی شدن بیش‌ از اندازه ی کودک
  • کودک تصور می‌ کند که یا خودش درحال‌ حرکت است و یا محلی که در آن قرار دارد در حال جابجایی می‌ باشد .

راه کارهای درمان سرگیجه در کودکان چیست؟

با انجام برخی از راهکار ها می‌ توان تا حدی به معالجه ی سرگیجه در کودکان کمک کرد :

  • مراجعه به پزشک : در صورت مراجعه ی کودک به پزشک ، او برای کودک دارو هایی تجویز می‌ کند مثل انواع داروهای ضد حساسیت
  • توجه به نحوه ی نشستن و برخاستن و درکل نحوه ی زیستن به‌طوری‌ که کودک باید در مواقع مختلف مثل بازی کردن مراقب باشد که به سر او آسیبی نرسد
  • بهره‌ گیری از طب سنتی و فیزیوتراپی : انجام دادن تمرین های فیزیوتراپی و استفاده از طب سوزنی باعث افزایش یافتن جریان خود در بدن و سر می شود که در این صورت می تواند باعث درمان سرگیجه در کودک شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

ده + 1 =

فهرست