تماس
021-66582923

راه های سلامت دهان و دندان در سالمندان

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه

راه های سلامت دهان و دندان در سالمندان چیست ؟

دندان و تاثیر آن در سلامت سالمندان

سلامت دهان و دندان در سالمندان یکی از مهمترین و حساس ترین مراقبتهای دوران سالمندی می باشد که حتما باید نگاه ویژه ای به این قضیه داشته باشیم . ما در این مبحث با کمک کارشناسان آتیه پرستاران سلامت می خواهیم راجعب سلامت دهان و دندان نکات مهم و ارزشمندی را برای شما بگوییم . با ما همراه باشید .

همانطور که می دانید سالمندی دوره ایی است که باید از تمام جهات مراقب سلامت روحی و جسمانی آن شد. شاید برخی تصور کنند فقط باید به یکسری نیازهایی که سالمندان توانایی انجام آن را ندارند توجه کرد اما ممکن است یک سری بیماری ها از توجه نکردن به رعایت بهداشت دهانی به وجود بیاید و همینطور که می دانیم دهان یک راه بسیار سریع برای بیمار شدن است زیرا با محیط بیرون ارتباط مستقیم دارد.

وقتی ما دارای سلامت جسمی باشیم میتوانیم در کنار آن سلامت روحی را نیز تضمین کنیم.. پس سلامت دهان و دندان در سالمندان موجب افزایش سطح کیفیت سالمندان و کاهش هزینه در جهت مصرف دارو در صورت بیمار شدن می شود.

یک نقطه شایان و قابل توجه این است که به دلیل کهولت سن در سالمندان باید انواع ویتامین ها و انواع مختلفی از آنتی بیوتیک ها و غذاها را مصرف کنند تا نیازهای جسمی را تامین کنند. پس باید دانست که چه غذاهایی را چطور مصرف کنند و بهداشت دندان بعد از خوردن غذا در سالمندان چگونه است که به بیماری هایی که از راه دهان و دندان به وجود می آید مبتلا نگردند.

سلامت دهان و دندان در سالمندان و تاثیر آن در سلامت سالمندان ؟

دندان نعمتی است که خداوند آن را به انسان عطا کرده و در پیری آن را از انسان باز می ستاند. آگاه هستیم که در پیری یک مشکل شایع که وجود دارد پوسیدگی و از بین رفتن دندان هاست. در بعضی سالمندان پوسیدگی دندان زودتر و در بعضی سالمندان دیرتر رخ می‌دهد و علت آن به ژنتیک یا سلامت غذایی این عزیزان برمیگردد.

در سالمندانی که دخانیات استفاده می کنند پوسیدگی زودتر از زمان خود اتفاق می افتد. اما راهکارهایی برای دیرتر رخ دادن این مسئله وجود دارد برای مثال: استفاده نکردن از نوشابه و نوشیدنی های الکلی ،جویدن آدامس های دارای تاییدیه سلامت و دندان، استفاده از شیر و لبنیات و دیگر پروتئین ها ،استفاده از کلسیم

مواردی که در بالا به آن اشاره شد می تواند بسیار مهم در سلامت دهان و دندان در سالمندان (Oral health in the elderly) باشد که خود سالمندان و پرستارانی که وظیفه ی خدمات پرستاری به سالمندان در منزل را برعهده دارند باید حتما توجه زیادی به سلامت دهان و دندان این عزیزان داشته باشند.

تاثیر بیماری پیوره برای سلامت دهان و دندان در سالمندان :

می بینیم که در سالمندان ممکن است دندان ها بیافتند به این دلیل است که دندانها به فک و لثه چسبیده نشدند و از طریق ریشه هایی درلثه فرو رفتند و وقتی لثه ها ملتهب می شوند و از حد عادی خود بزرگتر می‌شوند دچار جدا شدن و فاصله گرفتن از آن ریشه می‌شوند و می‌افتند که این اتفاق به رعایت نکردن بهداشت در سالمندان برمیگردد. علاوه بر این در کسانی که مبتلا به برخی بیماری هاهستند به این بیماری نیز دچار می شوند و در برخی دیگر ممکن است یکسری هورمون ترشح شود که باعث به وجود آمدن این بیماری شود.

سالمندانی که دارای دندان مصنوعی متحرک هستند چگونه می‌توانند بهداشت را رعایت کنند؟

سالمندان باید بدانند بعد از مصرف هر وعده غذایی باید هم دهان و هم دندان خود را بشویند و برای راحتی کار می توانند با قرقره کردن آب و نمک در دهان خود باعث تمیز شدن آن شوند. در هنگام خواب نیز مناسب نیست که دندان مصنوعی در دهان باقی بماند و باید دندان مصنوعی خارج شود و در یک ظرف دارای آب نگهداری شود.

برای رعایت بیشتر بهداشت میتوان آن را در آب نمک قرار داد همچنین باید دقت شود دندان مصنوعی را به دکتر نشان دهند و حداقل این کار را باید سالی یکبار انجام دهند.

آیا حتماً سالمندان بعد از کشیدن دندانهای خود باید از دندان مصنوعی استفاده کنند؟

بله ،زیرا نداشتن دندان باعث سخت جویدن غذا ها می شود که این امر باعث تغییر در چهره و اندام بدن می‌شود و در سلامت جسمانی نیز تاثیر می گذارد. زیرا غذا باید حتماً با بزاق دهان مخلوط شود تا بتواند راحت تر هضم شود و جذب بدن شود. اگر خوب جویده نشود به طور حتم نمی توان نیازهای روزانه و خوراکی بدن را از آن مواد مغذی به دست آورد.

آسیب رسیدن به دندان در سالمندان

سلامت دهان و دندان در سالمندان و رعایت مواردی که به دندان آسیب می رساند:

مواردی که میتواند به سلامت دهان و دندان در سالمندان آسیب برساند شامل :

  • استفاده زیاد از مواد مغذی و شیرین
  • استفاده زیاد از خمیر دندان های غیر مناسب و سفید کننده
  • مصرف دخانیات
  • استفاده از داروهایی که باعث کاهش بزاق دهان می شود
  • خشک شدن دهان به مدت طولانی
  • خوردن مواد گرم و بلافاصله نوشیدن مواد سرد
  • کمبود کلسیم و پروتئین و دیگر ویتامین های مورد نیاز انسان

تاثیر بیماری دیابت برای سلامت دهان و دندان در سالمندان :

دیابت یکی از بیماری‌هایی است که باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود و همچنین باعث ضعیف شدن لثه ها که باعث آرام آرام از بین رفتن دندان شده. افراد سالمند باید برای داشتن سلامتی دهان و دندان خود آب زیادی بنوشند که باعث جلوگیری از خشک شدن دهان میشود.

چرا بیماریهای دهان و دندان در سالمندان بیشتر رخ می دهد؟

درهر سنی ممکن است از نظر دهان و دندان مشکلاتی گریبانگیر ما شود اما در سالمندان به دلیل یکسری مسائل این اتفاق ها شایع‌تر است . برای مثال: تغییرات هورمونی و بیولوژیکی که به دلیل یک سری ترشحات یا ترشح نشدن برخی هورمون ها به وجود می آید، کمبود یکسری ویتامین ها ، کلسیم و پروتئین و دیگر ویتامین های مورد نیاز بدن، بی حوصله گی برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، در برخی افراد به علت سوء تغذیه.

آیا همه افراد کهنسال می‌توانند به جای دندان مصنوعی از ایم پل نت استفاده کند؟

جواب این سوال خیر است. زیرا برخی سالمندان درگیر بیماری هایی هستند. برای مثال بیماری های قلبی وعروقی ودیابت و افسردگی که دچار معذوریت برای استفاده از این امکانات هستند زیرا نمی توانند آن طور که باید از آن نگهداری کنند.

در صورت ابتلا سالمندان به بیماری دهان و دندان باید چه کاری انجام بدهند؟

  • در صورت ایجاد بیماری پوسیدگی باید سریعاً به دندان پزشک مراجعه کنند و به دنبال درمان آن باشند.
  • هر ۶ ماه یک بار یا حداقل سالی یک بار برای معاینه پزشکی به دکتر مراجعه کنند.
  • بعد از هر وعده غذایی از نخ دندان و مسواک استفاده کنند و دهان خود را بشویند.

چگونه از نخ دندان به روش صحیح استفاده کنیم ؟

قبل از استفاده از نخ دندان دستهایمان را بشوییم، طول نخ دندان باید حتما ۳۵ سانتی‌متر باشد نه کمتر زیرا باعث پاره شدن آن میشود، ۲ سمت نخ دندان را باید به دور انگشت اشاره پیچیده و به صورت آرام و رفت و برگشت در فضای بین دندان به حرکت درآوریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

پانزده − پنج =

فهرست