تماس
021-66582923

چگونه از سلامت روان خود مراقبت کنیم ؟

پرستار سالمند, پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
چگونه از سلامت روان خود مراقبت کنیم ؟

اولین چیزی که در مواجه شدن از مراقبت از سلامت روان خود به ذهن خطور می‌ کند این است که بیماری ها و مشکلات روانی در وجود ما نباشد. زمانی که اختلال روانی نداشته باشیم یعنی از سلامت روان بهره‌مند هستیم. لازم است بدانید سلامت روان صرفا عدم بیماری روانی نمی باشد زمانی که صحبت از مراقبت از سلامت روان می شود در واقع منظور این است که روی ویژگی های مثبت خود کار کنید زیرا سلامت روان می تواند روی تمامی رفتارهای ما ، نوع تفکرات ، احساس قدرتمندی های ما در مواجهه با تنش های روانی و شکست دادن مشکلات باشد. پس این مسئله یعنی چیزی بالاتر از نداشتن بیماری روانی. ما در این مبحث که توسط بخش سلامت آتیه پرستاران سلامت تهیه شده به شما کمک می‌ کنیم راهکار هایی را یاد بگیرید که بتوانید چگونه از سلامت روح و روان خود مراقبت کنید .

بهره مندی از سلامت روان در میان اشخاص چه مشخصه هایی دارد ؟

به طور کلی تمامی افرادی که در سلامت روان به سر می‌ برند احساس شادمانی و خوشحالی در وجود خود دارند و در زندگی خود شاداب هستند و به تفریحات و گشت و گذار می پردازد این گونه افراد در برخورد با موانع و مشکلات زندگی کوتاه نمی‌آید و قدرت و توانایی لازم برای حل آن را دارند زیرا با هدف به زندگی خود ادامه می‌ دهد افرادی که سلامت روان داشته باشند به اندازه کافی کار می‌ کنند و به همان اندازه استراحت دارند و به همان اندازه به تفریح و بازی می‌ پردازد و دارای اعتماد به نفس بالایی هستند و در شرایط جدید به وجود آمده خود را با آن سازگار می کنند و فنون جدید را می آموزد .

چگونه می توانیم از سلامت روان خود مراقبت کنیم و آن ها را تقویت نمایید ؟

همه ما همان طور که به سلامت جسم خود اهمیت می دهیم و برای آن تلاش می‌کنیم باید نسبت به سلامت روان خودمان نیز آگاه باشیم و در جهت مراقبت و تقویت آن بکوشیم برای تقویت سلامت روان مراحلی را باید طی کنیم که ما در اینجا چند مورد از آن را برای شما توضیح می دهیم .

۱ )ایجاد روابط اجتماعی در زندگی خود :

اولین گام برای داشتن سلامت روان و تقویت آن این است که روابط اجتماعی در زندگی خود برقرار کنیم انسان ها ذاتا موجوداتی هستند که اجتماعی اند و به نیازهای عاطفی احتیاج دارد و برای رفع آن باید با دیگران ارتباط برقرار نمایند این ارتباط علاوه بر عضویت در شبکه‌های اجتماعی و ایجاد کردن تماس های تلفنی ارتباط برقرار کردن رو در رو می باشد این ارتباط تا حد زیادی می‌ تواند فشارهای روانی را از روی شما کم کند در این روابط یک صحبت کوتاه و یا حتی یک ارتباط چشمی و لبخند زدن بسیار موثر واقع می‌ شود و می‌ تواند باعث شود شما از سلامت روح و روان خود مراقبت نمایید و در جهت تقویت آن اقدام نمایید .

۲ ) داشتن فعالیت های ورزشی :

داشتن فعالیت می تواند باعث مراقبت از سلامت روان باشد فعالیت داشتن جسم و انجام ورزش های منظم می‌ تواند باعث شود اندورفین های بدن شما شروع به آزادسازی کند در نتیجه روحیه شما افزایش می یابد و میزان انرژی شما بالا می رود حرکت های ورزشی می تواند استرس را از وجود شما دور کند و باعث تقویت حافظه و روان گردد زیرا سلامت جسم و روان ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند .

۳) استفاده از رژیم غذایی مناسب :

یکی دیگر از روش هایی که می توانیم از سلامت روان خود مراقبت کنید استفاده از یک رژیم غذایی متعادل می باشد زمانی که یک غذای سالم و به دور از چربی‌ های مضر استفاده می‌ کنید می‌ توانید روی عملکرد مغز خود اثرات مثبت ایجاد کنید و میزان انرژی خود را افزایش بدهید همچنین خلق و خوی شما بسیار بهتر می شود زیرا با یک تغذیه سالم می توانید خواب بهتری را تجربه کنید پس به دنبال این باشید که بدانید چه مواد غذایی روی شما تاثیر مثبت می‌ گذارد و باعث حفظ روحیه مثبت درون شما می گردد .

۴) داشتن یک خواب خوب و باکیفیت :

افرادی که در طول شب ساعت‌ های کمتری می خوابند و کم تر استراحت می کنمد به مراتب این روند روی توانمندی های ذهن آن ها تاثیرات مخرب ایجاد می کند لازم است شبانه بین ۷ تا ۹ ساعت از زمان خود را در خواب سپری کنید زیرا مغز برای بهبود سلامت خود به آرامش و استراحت نیاز دارد قبل از اینکه بخوابید یک ساعت قبل از آن گوشی موبایل تلویزیون و غیره را کنار بگذارید تا با آرامش فکری لازم بخوابید .

۵ ) تنها بودن را کنار بگذارید :

احساس تنهایی کردن و در انزوا بودن یکی از مواردی است که روی ذهن و روان تأثیر می‌ گذارد و سلامت روان را به خطر می‌ اندازد و به همین دلیل سعی کنید از تنهایی بیرون بیاید گپ های ویدیویی با دوستان خود برقرار کنید با آن ها برنامه ریزی کنید که برای قدم زدن به بیرون بروید و با دیگران وقت خود را سپری کنید و از این طریق به تقویت و سلامت روان و روح خود بپردازید .

۶ )دور کردن افسردگی از خود :

اگر چیزی در درون شما وجود دارد که نمی توانید آن را برای کسی بازگو کنید و باعث آزار شما شده است سعی کنید آن را روی کاغذ بنویسید دست نوشته می‌ تواند افسردگی را از شما دور کند و باعث تقویت سلامت روان شما گردد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بیست − یک =

فهرست