تماس
021-66582923

انواع سمعک مناسب سالمندان از نظر شکل و تکنولوژی

پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
سمعک مناسب سالمندان از نظر شکل و تکنولوژی

سمعک مناسب سالمندان مبحثی است که امروز می خواهیم راجعب آن نکات ارزشمندی برای شما سالمندان عزیز ارائه دهیم پس با ما همراه باشید. زمانی که سن افراد بالا می رود و گوش آن ها دچار پیر گوشی بر اثر یک سری از موارد مانند اختلالات مربوط به عصب، عروق و …. می شود. این اختلال به صورت کاملا تدریجی برای افراد سالمند به وجود می آید و کم کم شدت پیدا می کند.

مشکلاتی که برای گوش سالمندان به وجود می آید شامل کاهش شنوایی ، احساس گرفتگی و وزوز شدن در گوش می باشد. بنابراین برای بهبود کیفیت زندگی افراد سالمند و ارتقا سطح زندگی و گرفتن یک ارتباط خوب با دیگران لازم است از یک سمعک مناسب استفاده کنند. ما در این مبحث قصد داریم راجعب انواع سمعک مناسب سالمندان توضیحاتی را برای شما شرح دهیم که این مباحث هم می تواند برای سالمندان و هم برای افرادی که وظیفه مراقبت از سالمندان را دارند مفید باشد . این مباحث توسط کارشناسان موسسه پرستاری آتیه پرستاران سلامت جمع آوری شده است.

آیا کم شنوایی در سالمندان می تواند مشکلاتی را برای آنها به وجود بیاورد ؟

اختلال در شنوایی می تواند یک سری از مشکلات را برای افراد سالمند به وجود بیاورد از جمله :

  • پایین آمدن اعتماد به نفس
  • بروز حساسیت
  • بیماری افسردگی
  • احساس نادیده گرفتن از سوی فرزندان

افراد سالمندان برای برطرف شدن مشکلات کم شنوایی خود می باید از سمعک مناسب استفاده کنند اما متاسفانه استفاده از سمعک مانند کاربرد عینک که بسیار رایج شده است خیلی مورد استفاده قرار نمی گیرد اما اگر سالمندان از سمعک استفاده کنند می توانند از بروز یک سری مشکلات روحی و عصبی در وجود خود پیشگیری نمایند و مشکلات شناختی را کاهش دهند.

سالمندان به چه دلیلی به پیر گوشی مبتلا می شوند ؟

زمانی که سن افراد در میان سالی افزایش پیدا می کند بنابر یک سری مشکلات عروقی و عصبی سلول های مویی که در داخل حلزون گوش وجود دارند نوع فعالیت خود را کاهش می دهند و این مسئله باعث پیر گوشی می شود که یک سری از موارد باعث می شود به این عارضه دامن بزنند و سرعت آن را بالا ببرند این موارد شامل موارد زیر می باشد :

1) مصرف یک سری از داروها برای گوش
2) شنیدن صداهای خیلی زیاد
3) افزایش فشار خون
4) بیماری قند خون
5) مصرف دود
6) موارد وراثتی
7) استفاده زیاد از هدفون

(( در ادامه توصیه می شود مقاله برای بهبودی شنوایی سالمندان چه کنیم ؟؟ را حتما مطالعه نمایید ))

پیر گوشی در سالمندان چه نشانه هایی دارد ؟

  • افراد سالمندی که به عارضه پیر گوشی مبتلا شده اند یک سری از علائم از خود بروز می دهند به طور مثال ایمن این افراد صدا را به خوبی درک می کنند اما جملات و کلماتی که ادا می شود برای آن ها نامفهوم می باشد.
  • از دیگر علائم پیر گوشی وزوز شدن گوش سالمندان می باشد که احساس شنیدن یک صدای سوت مانند را در گوش خود دارند که در موقع مواجه شدن با این علائم باید به ادیولوژیست مراجعه شود.

چگونگی تشخیص پیر گوشی و استفاده از سمعک مناسب سالمندان :

برای تشخیص میزان شنوایی افراد پیر گوش از دو طریق اقدام می شود:

1) معاینه اتوسکوپی : در این معاینات گوش بیرونی و پرده گوش را ارزیابی می کنند
2) معاینه تمپانومتری : در این معاینات استخوانچه های گوش میانی مورد ارزیابی قرار می گیرد.

راه های درمانی پیر گوشی در سالمندان :

درمان کردن پیر گوشی در افراد سالمند دارای اهمیت بالایی می باشد و یکی از موثر ترین راه های درمانی آن به کار بردن سمعک می باشد این ابزار می تواند کمک کند تا فرد سالمند بهتر بشنود و روند بالا رفتن پیر گوشی را آهسته تر کند که بعد از مراجعه به پزشک و تست شنوایی به شما کمکمی کند تا یک سمعک مناسب سالمند را تهیه نمایید.

انواع سمعک از نظر شکل ظاهر :

  1. سمعک داخل گوش
  2. سمعک های نامریی
  3. سمعک پشت گوشی

سمعک های موجود برای افراد سالمند کم شنوا در سه دسته طبقه بندی می شود که سمعک مناسب سالمندان سمعک پشت گوشی می باشد به دلیل اینکه خیلی راحت در پشت گوش قرار می گیرد و از مقاومت بالایی برخوردار می باشد. این سمعک ها دارای تنظیمات لازم برای سالمندان می باشد که نوع هوشمند و دیجیتالی آن کمی گران تر از سمعک های معمولی می باشد.

بهترین کار این است که برای هر دو گوش سالمند از سمعک استفاده شود زیرا در صورت استفاده از آن برای یک گوش ممکن است گوش دیگر را ضعیف کند و به مرور از فعالیت بایستد استفاده از آن به صورت همزمان برای هر دو گوش باعث می شود وزوز درون گوش سالمند نیز برطرف شود.

استفاده از سمعک های داخل گوش باید متناسب با اندازه گوش فرد سالمند باشد این نوع سمعک ها ممکن است میزان رطوبت و جرم داخل گوش به آنها آسیب بزند توصیه می شود افرادی که مشکل شنوایی بالایی دارند از این نوع سمعک استفاده نکنند.

انواع سمعک از نظر تکنولوژی :

  • سمعک های دیجیتالی
  • ساخت سمعک های هوشمند
  • سمعک های آنالوگ
  • سمعک هایی که با بلوتوث کار می کنند.
  • سمعک مناسب سالمندان می تواند به صورت دیجیتال باشد که با کامپیوتر قابل تنظیم است و بین صداهای گفتاری و پس زمینه فرق خواهد گذاشت.
  • سمعک مناسب سالمندان اگر به صورت هوشمند باشد این قابلیت را دارد که با شرایط متفاوت منطبق شود.
  • سمعک های آنالوگ پایین ترین سطح سمعک می باشد که فقط یک برنامه برای تنظیم دارد.
  • سمعک های بلوتوث دار به تلویزون متصل می شود و با کیفیت بالایی ارتباط برقرار می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سه + چهار =

فهرست