تماس
021-66582923

علت شکم درد در اوایل بارداری همراه با آرام کردن این درد

پرستار بیمار, پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
علت شکم درد در اوایل بارداری همراه با آرام کردن

زنان باردار در طول دوران حاملگی خود در درد هایی را تجربه می‌ کند که باعث تشویش و نگرانی آن ها می‌شود بعضی از درد ها در این دوران به گونه‌ ای است که باید حتماً به آن توجه کرد زیرا ممکن است نشان از یک خطر برای جنین باشد و در بعضی از شکم درد ها در اوایل بارداری هیچ جای نگرانی وجود ندارد و نمی‌ تواند دلیلی برای یک بیماری و یا خطر باشد لازم است بدانید شکم درد در اوایل بارداری در صورتی مشکل ساز می باشد که همراه با دل پیچه ، لکه بینی ، خونریزی ، احساس تب و لرز و حالت تهوع همراه باشد که اگر ادامه دار باشد حتماً باید به پزشک مراجعه شود.

ما در این مقاله می خواهیم علت ها و راه کارهای آرام کردن درد شکم در ابتدای بارداری را که توسط کارشناسان موسسه آتیه پرستاران سلامت تهیه شده را برای شما عزیزان شرح دهیم . با ما همراه شوید.

علت های شکم درد در اوایل بارداری :

حاملگی بیرون از رحم :

یکی از دلایل شکم درد در اوایل بارداری حاملگی خارج از رحم می باشد این مسئله اگر به درستی تشخیص داده نشود می‌ تواند برای مادر و جنین خطر آفرین باشد زیرا یک جنین باید داخل رحم رشد و نمو پیدا کند و اگر هر جایی غیر از رحم مثلا لوله های رحمی یا تخمدان فرد حاملگی ایجاد شده باشد می تواند دل درد در اوایل بارداری و همچنین خونریزی را به وجود بیاورد که اگر این مسئله درمان نشود باعث خونریزی داخلی می گردد و بسیار خطرناک می باشد.

(( در ادامه توصیه می شود مقاله مراقبت های بعد از حاملگی خارج از رحم را حتما مطالعه نمایید ))

بروز عفونت حاصل از ادرار:

از دیگر دلایل شکم درد در اوایل بارداری عفونت مثانه شخص باردار می باشد زمانی که مثانه و ادرار شخص عفونت پیدا کند به مراتب دچار دردهای شکمی و لگنی می‌گردد و ادرار با سوزش و بوی بد و تکرر همراه می شود که اگر درمان نشود می تواند به کلیه ها آسیب وارد نماید.

فاصله گرفتن جفت از جنین :

اگر جفت جنین زودتر از موعد مقرر از جنین جدا شود باعث دل درد در اوایل بارداری و خونریزی های خفیف و منقبض شدن عضلات کمر می گردد .

لانه گزینی و تحولات به وجود آمده در رحم :

زمانی که فرد باردار می شود و تخمک گذاری به وجود می آید درون رحم یکسری تغییر تحول رخ می‌ دهد و بعد از دو هفته تخمک به دیواره رحم می چسبد در این زمان شکم درد در اوایل بارداری رخ می دهد که بسیار خفیف می باشد و جای نگرانی برای شخص باردار وجود ندارد.

بروز درد رباط گرد رحمی :

قسمت فوقانی رحم در هر شخصی با ربات گرد به کشاله ران اتصال پیدا می کند و از رحم محافظت می کند تا زمانی که رحم سنگین می‌شود این ربات ها حالا انعطافی دارد و بزرگ‌ تر می‌ شود اما گاهی قبل از بزرگ شدن رحم و در ابتدا بارداری این کشش احتمال دارد به وجود بیاید و درد آن به گونه ای است که حالت تیرکشنده دارد و به ناحیه ی لگن و باسن نیز سرایت می کند فرد باردار می‌ تواند با انجام حرکات کششی از حد آن بکاهد .

سقط جنین :

یکی دیگر از علت‌ های شکم درد در اوایل بارداری عارضه سقط جنین می باشد که اگر این اتفاق بیفتد علاوه بر خونریزی که از علائم اولیه آن می‌ باشد شکم درد نیز بروز می کند و یک نشانه هایی از قبیل بیرون ریختن مایعات از مهبل صورت می گیرد فرد باردار می تواند با انجام سونوگرافی از سقط جنین خود مطمئن شود

برای آرام کردن شکم درد در اوایل بارداری چه راه کارهایی وجود دارد .؟

در طول دوران بارداری ماهیچه ها و بافت های شخص باردار آزاد تر می شود و زمانی که فرد باردار راه می رود یا فعالیتی انجام می دهد احساس درد در شکم و پهلو ها می کند بنابراین برای تسکین درد های حاصله می بایست کمی بنشیند و به سمتی که در آن درد احساس نمی‌ کنید دراز بکشید .و پاهای خود را بالاتر از سطح بدن قرار دهید شما می توانید از کیسه های آب گرم برای نقاطی که احساس درد می کنید استفاده نمایید و یا اینکه در حمام در زیر آب گرم قرار بگیرید .

فعالیت های ورزشی برای تسکین درد شکم درد در بارداری :

یک) فعالیت ورزشی کگل :

این ورزش در دوران بارداری بسیار توصیه می‌شود و بسیار ساده و راحت می باشد این ورزش به گونه است که ماهیچه های کف لگن را منقبض می کند و جریان گردش خون در آن شخص بالا می‌رود و باعث کاهش درد در شکم و کمر می گردد .

۲) حرکت اسکات زدن :

همان طور که در قسمت بالا متذکر شدیم ماهیچه های بدن در دوران بارداری شل می شود برای تقویت آن ها باید یکسری حرکات اسکات انجام شود تا عضلات ران و کمر و لگن قوی کردند این روش ضمن تسکین درد ، زایمان را راحت میکند .

۳) ورزش های هوازی :

از دیگر ورزش ها برای تسکین شکم درد در اوایل بارداری ورزش های هوازی و تنفسی می باشد ورزش‌ هایی از قبیل انجام حرکات یوگا که می تواند تنش و استرس را از فرد باردار کم کند . انجام ورزش‌ های شنا که درد های کمر را کم تر می کند و پیاده روی که باعث می‌شود میزان اکسیژن خون بالاتر رود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بیست + 5 =

فهرست