تماس
021-66582923
شیرین شدن دهان

درمان خانگی شیرین شدن دهان و علت آن

شیرین شدن دهان (Sweetening of the mouth) به غیر از زمانی که شما خوردنی های شیرین میل می‌ کنید غیر طبیعی می باشد و می تواند علت‌ های متفاوتی داشته باشد. ما با کمک کارشناسان آتیه پرستاران سلامت قصد داریم ضمن بررسی علت شیرین شدن دهان به درمان‌ های آن نیز بپردازیم با ما همراه باشید .

علت شیرین شدن دهان در چیست ؟

1- بیماری دیابت :

یکی از علت‌ های بروز شیرینی در دهان عارضه دیابت در اشخاص می باشد زمانی که دیابت کنترل نشده باشد میزان قند خون را بالا می برد و در اکثر موارد یک طعم شیرین در دهان شخص مبتلا به وجود می‌ آورد که برای فرد تشنگی زیاد ،خستگی و تهوع به همراه خواهد داشت .

2- مصرف مواد غذایی که فاقد کربوهیدرات هستند :

اگر اشخاص در برنامه غذایی خود کربوهیدرات مصرف نکنند این عامل می‌ تواند باعث شیرین شدن دهان آن ها شود به این صورت که بدن برای متابولیسم خود به کربوهیدرات نیاز دارد اگر با کمبود مواجه شود از چربی های دیگر بدن استفاده می کند و این روند باعث می‌ شود کتون در خون بالا رود و باعث طعم شیرین درون دهان گردد .

3- وجود عفونت در بدن :

زمانی که از طریق راه‌ های تنفسی خود دچار عفونت های باکتریایی می‌ شوید درون دهان ماده‌ ای به نام گلوکز افزایش می‌ یابد که طعم شیرین را در دهان شما به وجود می آورد .

4- خدشه وارد شدن به عصب :

اگر به عصب افراد آسیبی وارد شود به مراتب یک نوع اختلال در آن ها ایجاد می‌ شود که روی حس چشایی آن ها تأثیر گذر می باشد معمولا این حس را افرادی که دچار سکته های مغزی و تشنج می‌ شوند تجربه می‌ کنند و طعم شیرین را درون دهان خود حس می کنند.

5- رفلاکس معده :

از دیگر علت‌ های بروز شیرین شدن دهان، رفلاکس معده می باشد که محتویات درون معده به مری و دهان بازگشت داده می‌ شود و این عارضه را برای شخص ایجاد می‌ کند .

6- حاملگی و باردار شدن :

افرادی که باردار می شوند به مراتب دستخوش یک سری از تغییرات هورمونی خواهند شد و این مسئله و همچنین دیابت بارداری می‌ تواند باعث شیرین شدن دهان آن ها شود .

7- مصرف یک سری از دارو ها :

بیماران سرطانی زمانی که دارو های شیمی درمانی استفاده می کنند درون دهان خود حس شیرین را احساس می کنند.

8- سرطان ریه :

سرطان ریه جزئی از بیماری‌ هایی است که وقتی فرد به آن مبتلا می شود حس چشایی آن تغییر پیدا می‌ کند.

9- داشتن حس سوزش مداوم در دهان :

این عارضه که یک سندروم محسوب می‌ شود از عوامل ایجاد شیرین شدن دهان محسوب می‌ شود .

( در ادامه توصیه می شود مقاله درمان خانگی طعم بد دهان را مطالعه نمایید )

تماس با خدمات پرستاری در منزل

راه های درمانی برای شیرین شدن دهان به شرح زیر می باشد :

طی تحقیقاتی که برای این اختلال انجام شده است یک سری از راه کار ها برای درمان آن انجام شده که می‌ تواند با تاثیر گذاری روی سیستم اعصاب و سیستم بویایی این اختلال را کاهش دهد که پزشک با استفاده از آزمایش‌ذهایی که در زیر توضیح داده می شود به تشخیص و درمان آن خواهد پرداخت :

۱) آزمایش خون برای ارزیابی عفونت در آن

۲) انجام ام آر آی برای تشخیص علائمی که احتمال تومور باشد.

۳) سی تی اسکن که برای ارزیابی آسیب های ناشی از عصب صورت می‌ گیرد .

۴) آندوسکوپی برای بررسی سیستم گوارشی

پزشک با استفاده از روش های ذکر شده در بالا علت اصلی شیرین شدن دهان را تشخیص می‌ دهد و سپس راه کار درمانی آن را ارائه می دهد راه کار درمانی آن متناسب با علت ایجاد آن می باشد به طور مثال اگر شیرین شدن دهان فرد بر اثر دیابت باشد تزریق انسولین و پیروی از رژیم غذایی خاص را ارائه می‌ دهد و اگر بنا بر عفونت باکتریایی بیمار باشد او را به استعمال از آنتی‌بیوتیک‌ ها هدایت می‌ کند .

( در ادامه توصیه می شود مقاله علت و درمان خشکی دهان را مطالعه نمایید )

راه های درمان خانگی شیرین شدن دهان :

از دیگر درمان های خانگی شیرین شدن دهان که با پرستاری مراقبت در منزل از خودتان می توانید این مشکل را برطرف نمایید شامل :

  • اگر شما مزه همه غذا ها را یکسان حس می‌ کنید بهتر است از غذا هایی که طعم های بیشتری دارند مصرف کنید
  • سعی کنید برای برطرف شدن طعم شیرین دهان خود سبزیجات معطر و ادویه و سس بیشتری روی غذا ها استفاده کنید
  • یکی دیگر از درمان های خانگی شیرین شدن دهان این است که گوشت مصرفی در میان غذای خود را قبل از پخت در سرکه و آب میوه قرار بدهید و سپس آن را بپزید
  • سعی کنید از ترشی جات برای بالا بردن طعم غذای خود استفاده کنید تا شیرین شدن دهان خود را کاهش دهید .
  • از دیگر درمان های خانگی شیرین شدن دهان این است که دندان های خود را در طول روز ۳ مرتبه بشویید و سعی کنید زبان خود را نیز مسواک بزنید .

زمانی که می‌ خواهید آب بنوشید مقداری لیمو ترش را به آن اضافه کنید تا طعم شیرین دهان را کمتر احساس کنید مصرف نوشیدنی‌ های گاز دار که طعم قوی دارد نیز در کاهش شیرین شدن دهان موثر واقع می‌ شود و طعم بهتری را خواهید داشت .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

چهار × پنج =

فهرست