تماس
021-66582923
شیر دادن به نوزاد دوقلو

نحوه شیر دادن به نوزاد دوقلو

شیر دادن به نوزاد دوقلو هم لذت بخش است و هم دارای دردرسهای خود می باشد. همانطور که می دانید یکی از محبت ها و لطف هایی که خداوند در حق انسان کرده است، هدیه دادن فرزند به او است. داشتن فرزند یکی از لذبخش ترین حس های دنیاست و فرزند دار شدن یکی از قشنگترین مراحل زندگی است که امیدواریم نصیب هر انسانی شود و این حس زیبای پدر و مادر شدن را تجربه کند.

داشتن فرزند نوزاد به خودی خود لذت بخش است اما این لذت با داشتن دو فرزند همزمان و دو قلو برای هر کسی دو چندان خواهد شد. بر خلاف ظاهر امر که ما وقتی دو فرزند دو قلو را با لباسهای یک شکل و شباهت کامل، در کالسکه های دو نفره میبینم، ناخودآگاه لبخند به لبمان می آید و قند در دلمان آب می شود. اما در باطن امر پرورش و بزرگ کردن دو نوزاد دو قلو باهم برای والدین بسیار سخت و دشوار است.

تمام کار ها و زحماتی که پدر و مادر برای یک نوزاد می کشند، دقیقاً برای نوزاد دو قلو اعم از شیر دادن، حمام کردن، تأمین مخارج همه و همه دو برابر است. یکی از این نیاز های اساسی این نوزادان دو قلو، شیر دادن مادر به آنهاست که در اینجا به آن می‌پردازیم.

شیر دادن مادر به فرزند دو قلو:

یکی از نگرانی های اکثر مادران در مورد شیر دادن به نوزاد دوقلو این است که ممکن است دو فرزند او شیر کافی و به اندازه دریافت نکنند یا شیر مادر جوابگوی تغذیه آنها نباشد، که مادران در این رابطه بهتر است که با پزشک خود هم مشورت کنند و از این امر مطمئن شوند.

این نگرانی از جایی شروع می شود که مادر احساس سنگینی و پر بودن را در سینه هایش نمیکند و یا شیر از نوک سینه هایش نمی ریزد، اما این تصور غلطی است و قابل اعتماد نیست زیرا فرزند نوزاد شما به مرور قدرت مکیدن او بیشتر می شود و می‌تواند راحت تر شیر بخورد و در نتیجه شیر خوردن های زیاد او باعث خالی شدن سینه می شود.

اگر هم مادر نتواند به دفعات زیاد نوزادش را شیر دهد به دلایل مختلف مثل درد نوک سینه ها خود به خود شیر او کم می شود. اما همه اینها مشکلاتی است که موقتی است و به مرور حل می شود.اما مشکل اصلی مادر انتقال این شیر به نوزاد است زیرا یکی از دلایل اصلی سیر نشدن کامل نوزاد روش غلط شیر دادن مادر است.

در ادامه توصیه می شود مقاله علت عقب کشیدن سر نوزاد هنگام شیر خوردن را مطالعه نمایید.

روش شیر دهی درست به نوزاد دوقلو :

زمانی که میخواهید به نوزاد دو قلوی خود شیر بدهید ، در ابتدا سعی کنید به هر کدام از نوزاد ها به صورت جداگانه شیر دهید تا بتوانید بفهمید که هرکدام از نوزادتان چقدر شیر میخورد و قدرت مکیدن او چقدر است. بهتر است در روز های اول دفعات ادرار و مدفوع او را مورد توجه قرار دهید و یا حتی یادداشت کنید.

وقتی که تقریباً فهمیدین که هرکدام از نوزادان شما به چه مقدار شیر در طول روز نیاز دارد.از این به بعد بستگی به عادت و راحتی و برنامه ریزی خودتان دارد که به نوزادتان به صورت با هم شیر دهید یا به صورت جداگانه . اگر دوست دارید به نوزادان به صورت باهم شیر دهید میتواند به سه روش این کار را انجام دهید:

1- روش پهلو:
یکی از بهترین روش های شیر دادن به نوزاد دوقلو این است که آنها را در پهلویتان قرار دهید و یک بالش زیر آنها قرار دهید و به صورتی که بدن آنها در پهلوی شما باشد و صورت آنها روبه رو شما، سعی کنید که به هر دو نوزاد از هر دو سینه شیر بدهید، اگر با نظر پزشک متوجه شدید که شیر شما برای تغذیه نوزادان کافی نیست ،میتوانید از شیر خشک به عنوان کمکی برای تغذیه استفاده کنید.بهتر است که ابتدا به نوزادی که قدرت مکیدنش بیشتر است شیر دهید، چون نوزادی که قدرت مکیدن او ضعیف است،سخت تر میتواند شیر بمکد و نوزاد اول در واقع راه جریان سینه را برای او باز میکند.

در ادامه توصیه می شود مقاله علائم و درمان افسردگی در دوران شیردهی را مطالعه نمایید.

2- حالت موازی:
این حالت برای زمانی است که کمی نوزادان بزرگتر شده اند در این حالت نوزادان هر دو در یک جهت موازی هم دراز می کشند.

3- روش ۷:
این حالت به صورتی است که به شما اجازه می‌دهد که در حالت دراز کشیده به آنها شیر دهید. این برای زمانی که نشستن و شیر دادن مشکل است بسیار مفید است.

نحوه شیر دادن به نوزاد دوقلو

کمک گرفتن از اطرافیان برای شیر

نگهداری و شیر دادن به نوزاد دوقلو کاری دشوار و زمانبر است و مادر بسیار در این پروسه خسته می شود. در نتیجه بهتر است که در درجه اول از همسر و بعد والدین و حتی پرستار کودک برای مراقبت از آنها کمک بگیرد.

در زمانی که هنوز مادر در بستر است و کاملا بعد از زایمان بهبود نیافته است، این کمک و مراقبت خیلی بیشتر است و بعد از آن هم مثلاً زمانی که مادر می خواهد به نوزاد خود شیر دهد، از همسر خود بخواهد که موقعیت آنها را درست کند و یا حتی بالش زیر آنها قرار دهد و یا وسایل بچه را دم دست مادر قرار بدهد.

نکاتی در مورد شیر دادن:

بهتر است که هرکدام از نوزادان وسایل مخصوص خود و از جمله شیشه شیر مخصوص داشته باشند. بهتر است که شیشه ها رنگ و یا حتی مدل جداگانه ای داشته باشند که باهم استفاده نشود. توصیه می شود مقاله راه های ضدعفونی شیشه شیر و پستانک نوزاد را مطالعه نمایید.

اگر فرزندان ما خواهر یا برادر بزرگتری دارند در مقابل آنها خیلی به دو قلو ها محبت نکنیم و مواظب احساسات آنها باشیم که در این زمان بسیار حساس هستند.

سعی کنید که در برنامه ریزی هایتان همه فرزندانتان را شریک قرار دهید و رابطه آنها را باهم گرمتر کنید. سعی کنید هر کدام از نوزادان دو قلویتان را با نام خودش و نه یکی از دو قلو ها صدا بزنید. برای هرکدام وسیله و اسباب بازی جداگانه و مخصوص خودش تهیه کنید.

در ادامه توصیه می شود مقاله آیا شیر مادر خراب می شود و همچنین راه های تشخیص خراب شدن شیر مادر را مطالعه نمایید.

از چه روشی مطمئن شویم که نوزاد دو قلو شیر کافی دریافت میکند؟

در پاراگرافهای بالا در مورد روشهای شیر دادن به نوزاد دوقلو توضیحاتی برای شما مادران عزیز شرح دادیم . حال می خواهیم این نکته را نیز به شما آموزش دهیم که از کجا بفهمیم که نوازادان دوقلوی ما شیر کافی دریافت کرده اند که در زیر به این نکته اشاره شده است.

  • وزن نوزاد: با مراقبت مداوم نوزادان و قد و وزن آنها میتوانیم بفهمیم که آیا نوزاد ما شیر کافی دریافت میکند که باعث وزن گرفتن او شده باشد یا نه.
  • مدفوع نوزاد: همچنین شما از دفعات مدفوع نوزاد میتوانید بفهمید که آیا شیر مادر برای او کافی است یا نه.
  • نرم شدن سینه: هنگامی که نوزاد شیر کافی دریافت میکند. سینه های مادر تخلیه می شود و شل و نرم می شود. اما اگر سینه هایش بعد از شیر دهی همچنان سفت باشد نشان دهنده این است که نوزاد به قدر کافی شیر نخورده است.
  • صدای شیر خوردن نوزاد: نوزادان معمولاً در هنگام شیر خوردن صداهایی مثل قورت قورت را از خودشان درمی آورند و یا اینکه شیر از کنار دهانشان پس میریزد که نشان دهنده شیر کافی داشتن مادر است.
  • فعال بودن نوزاد: نوزاد پس از شیر خوردن باید سیر شده باشد. نق نق نکند و بی قراری و بهانه گیری نکند.
  • ادرار نوزاد: کودک معمولاً روزانه ۷تا۸ بار باید کهنه خود را کثیف کند و اما از این موارد بیشترین معیار اندازه گیری تعداد دفعات مدفوع و افزایش وزن نوزاد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سیزده − 7 =

فهرست