تماس
021-66582923
پرستار بیمارپرستار کودکپرستاری در منزل

راه های ضدعفونی شیشه شیر و پستانک نوزاد در منزل

پس از هر بار استفاده کودک از شیشه شیر باید آن را تمیز بشویید این کار اهمیت زیادی دارد و باید به درستی انجام شود. ضدعفونی کردن شیشه شیر کار بسیار راحتی است فقط مادران و یا مراقبین نوزاد باید در این زمینه دانش و اطلاعات کافی داشته باشند و اگر فقط چند بار به صورت اصولی این کار را انجام دهند به طور کامل ملکه ذهنشان خواهد شد.

ما در این مقاله روش های ضدعفونی شیشه شیر نوزاد را برای شما شرح می دهیم این مطالب توسط کارشناسان بخش سلامت موسسه پرستاری آتیه پرستاران سلامت تهیه و جمع آوری شده است . با ما همراه باشید.

برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن شیشه شیر نوزاد چه اقداماتی باید انجام بدهیم

در زیر اقداماتی را برای تمیز و ضدعفونی شیشه شیر شرح داده ایم توصیه می شود مادران و افرای که مراقبت و پرستاری از کودک در منزل را برعهده دارند حتما این موارد را رعایت کنند تا خدایی نکرده مشکلی برای کودک پیش نیاید. این اقدامات شامل:

  • باید یک اسکاج، مخصوص شستشوی ظروف نوزاد تهیه کنید و فقط با این اسکاج مجاز به شستن ظروف از جمله شیشه شور کودک خود هستید. حتماً داخل یک لگن تمیز آب ولرم بریزید و بعد از شستشوی اولیه شیشه شیر آن را داخل آب ولرم و کف صابون قرار بدهید و بعد از مدتی تمیز آبکشی کنید.
  • خوب و با دقت به شیشه شیر فرزند خود نگاه کنید شیشه شیر باید شفاف باشد. قسمت سرشیشه که در دهان نوزاد قرار می‌گیرد دقت کنید چسبناک نباشد و همینطور دچار پارگی نباشد .
  • شیشه شیر نوزاد باید سالم باشد همانند روزی که آن را از بازار خریداری کردید بعد از شستشوی با دقت شیشه شیر، می توانید آن را ضدعفونی کنید.
  • با ضد عفونی کردن، شیشه شیر نوزاد شما عاری از هرگونه میکروب و باکتری خواهد بود و با این روش سلامت کودک خود را تضمین خواهید کرد .

( در ادامه توصیه می شود مقاله آیا پستانک برای نوزاد خوب است یا نه ؟ را حتما مطالعه نمایید )

راه های موثر در ضد عفونی کردن شیشه شیر نوزاد

روش و راه های ضدعفونی شیشه شیر و پستانک نوزاد:

شما را به چند روش ضدعفونی کردن شیشه شیر نوزاد که مورد استفاده و در دسترس همگان است آشنا خواهم کرد .

  • استفاده از آب جوشیده
  • استفاده از اشعه
  • استفاده از ماشین ظرفشویی
  • استفاده از آب و وایتکس

طرز ضدعفونی کردن شیشه شیر نوزاد با روش آب جوشیده یا جوشاندن:

برای استفاده از این روش ساده نیاز به هیچ وسیله خاصی ندارید شما میتوانید تنها با یک قابلمه تمیز این کار را انجام دهید . درون قابلمه را آب بریزید و به مدت ۵ دقیقه آن را روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا به جوش بیاید سپس همه وسایل شیشه شور اعم از سر شیشه، در پوش و دستگیره آن ها را باهم داخل قابلمه قرار دهید. می توانید به مدت چند دقیقه این کار را انجام دهید.

فقط دقت داشته باشید وقتی که می خواهید وسایل را از توی آب جوش در بیاورید . حتما برای بیرون آوردن این وسایل از انبر سالاد با روکش استیل استفاده کنید بعد از بیرون آوردن شیشه‌شور آن را بر روی یک حوله تمیز قرار دهید تا در مجاورت با هوا کاملاً خشک شود .

( در ادامه توصیه می شود مقاله بیماری کولیک در کودکان و راه های تشخیص و درمان آن را مطالعه نمایید )

ضدعفونی کردن شیشه شیر نوزاد از روش آب سرد و وایتکس:

مادران دقت داشته باشید حتما برای محلول آب وایتکس از آب سرد استفاده کنید و نسبت آن را به هیچ عنوان کم و یا زیاد نکنید در ابتدا یک قاشق چایخوری وایتکس را در 7 لیوان آب مخلوط کنید و با یک انبر سالاد از جنس استیل هم بزنید سپس شیشه و همه لوازم آن را توسط انبر به داخل ظرف محلولی بریزید و بعد از ۵ دقیقه آن را بیرون بیاورید و روی حوله تمیز قرار دهید با این روش کاملا شیشه شیر نوزاد شما ضدعفونی شده است .

مادران عزیز و پرستاران کودک نگران این موضوع نباشید این مقدار وایتکس که برای شستشو و ضدعفونی کردن شیشه شیر نوزاد خود استفاده کردید با خشک شدن و در قرار گرفتن با مجاورت با هوا کاملا از بین میرود البته باز پیشنهاد می شود از این روش استفاده نکنید و به سراغ روشهای دیگر بروید.

چند توصیه مهم و ارزشمند برای مادران و پرستاران کودک برای ضد عفونی شیشه شیر

  • پس از هر بار استفاده کودک از شیشه شیر باید آن را با آب و صابون با دقت تمام بشویید و آن را در معرض هوا خشک کنید .
  • دستان خود را با آب و صابون تمیز بشویید و از حوله برای خشک کردن استفاده کنید .
  • از سالم بودن سرشیشه نوزاد اطمینان حاصل کنید چون نباید هیچگونه پارگی و ترکی روی آن وجود داشته باشد.
  • پارگی نداشتن روی سر شیشه و چسبناک نبودن سرشیشه اهمیت زیادی دارد. بنا بر توصیه کارشناسان مرکز پرستاری آتیه پرستاران سلامت مادران و مراقبین کودک دقت کنند اگر پس از ارزیابی متوجه این موارد در سرشیشه کودک خود شده اید فورا آن را دور بیاندازید و دیگر از آن استفاده نکنید. بعد از تمیزی شیشه و ضدعفونی کردن آن خوب به شیشه نگاه کنید که تمیز و شفاف شده باشد .


تمیز و سالم بودن سرشیشه نوزاد اهمیت زیادی دارد. متاسفانه خیلی از مادران و پرستاران مراقب نوزاد به این موضوع اهمیت زیادی نمی دهند. اگر به این موضوع اهمیت داده نشود مشکلات جبران ناپذیری در نوزادان به وجود خواهد آمد چون نوک سرشیشه نوزاد معمولاً مملو از باکتری ها است. مادران و پرستار کودک دقت داشته باشید شیشه شیری را که از بازار خریداری می کنید حتما آن را بشویید و سپس ضدعفونی کنید و بعد مورد استفاده اولیه نوزاد قرار دهید .

اگر شیشه شیر نوزاد یا پستانک را ضدعفونی نکنیم چه اتفاقی میافتد

در ادامه مبحث ضدعفونی شیشه شیر می خواهیم به عوارض ضد عفونی نکردن شیشه شیر بپردازیم زیرا این کار عارضه هایی در نوزادتان به وجود خواهد آمد که قابل جبران نیست و عواقب جبران ناپذیری در پی خواهد داشت که آنها را برای شما بازگو می کند .

  • ایجاد مسمومیت غذایی در نوزادان می‌شود
  • ایجاد عفونت شدید و آنفولانزای معده می‌شود
  • ایجاد اسهال شدید و استفراغ

نتیجه:

امیدواریم که این مطلب آموزنده که توسط آتیه پرستاران سلامت ارائه شده برای شما مادران و مراقبین کودک و نوزاد مفید واقع شده باشد. موسسه ما یک شرکت خدمات پرستاری در منزل می باشد که خدمات مراقبت از کودکان، نوزادان و همچنین سالمندان و بیماران را در منزل برعهده دارند. اگر نیاز به این خدمات دارید می توانید با کارشناسان آتیه پرستاران سلامت تماس بگیرید. ( موفق و سرزنده باشید)

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

پانزده − 1 =

درخواست مشاوره پرستاری از آتیه پرستاران سلامت
فهرست