تماس
021-66582923
عرق کردن نوزاد هنگام شیر خوردن

علت عرق کردن نوزاد هنگام شیر خوردن

والدین، مخصوصاً مادر به حرکات نوزاد خود توجه خاصی دارد .هنگام شیر خوردن نوزاد، مادر او را به دقت نگاه می‌کند و تمام محبتش را نثار فرزندش می کند. بعضی از نوزادان هنگام شیر خوردن بسیار عرق می کنند، و مادر نگران این موضوع می‌شود که علت عرق کردن نوزادش چیست؟ آیا مشکلی در بدن او به وجود آمده است؟ آیا ویتامین های لازم به بدن نوزادش نمی‌رسد؟ و یا اینکه این عرق کردن علتی جز گرما ندارد . پس با ما باشید تا علل های آن را در این مقاله بازگو کنیم.

 علت عرق کردن نوزاد هنگام شیر خوردن چیست؟

 عرق کردن سر نوزاد هنگام شیر خوردن مسئله زیاد مهم نیست و یک پدیده عادی و طبیعی به شمار می رود اما گاهی اوقات این عرق کردن از حالت طبیعی بیرون می رود و مادر نگران این موضوع برای فرزندش می‌شود.

 در این مبحث ما به چند علت درباره عرق کردن سر نوزاد هنگام شیر خوردن می پردازیم:

 -دلیل اول:

اینکه وقتی مادر فرزندش را در آغوش می گیرد، تا به او شیر دهد ناخواسته گرمای زیادی تولید می شود. علاوه بر این ممکن است دمای اتاق بالا باشد و علت عرق کردن نوزاد همین باشد. پس ما باید هنگامی که هوا گرم است به نوزاد خود لباس کمتری بپوشانیم تا او بهتر بتواند شیر خود را خورده و احساس بدی نکند و یا اینکه دمای هوای اتاق را کمتر کنیم، مثلاً: پنجره باز کنیم، درجه بخاری را کمتر کنیم، لباس کمتری به نوزاد بپوشانیم .

نکته قابل توجه این است که کودکانی که زیاد عرق می کنند باید مایعات بیشتری هم بنوشند .

– دلیل دوم :

شاید نوزاد ما دچار کمبود کلسیم شده باشد و همین علت باعث عرق ریختن آن در هنگام شیر خوردن شود. مادر باید سریعاً به پزشک مراجعه کند و تمام علائم فرزندش را برای پزشک بازگو کند. کمبود کلسیم در نوزادان و کودکان باعث به وجود آمدن نرمی استخوان می‌شود و علت این عارضه کمبود ویتامین A وD در آنها است.

-طبق نظریه کارشناسان دفتر پرستاری آتیه پرستاران سلامت ، مشاهده ی هر گونه علائمی در کودک از قبیل تعویق در نشستن و در نیاوردن دندان در زمان اصلی خود مواجه شدید حتما باید  به پزشک مراجعه کنید زیرا احتمال کمبود ویتامینD3 در کودک شما وجود دارد و این مشکل میتواند به دلیل دور ماندن از اشعه خورشید در فصول سرد سال باشد.

والدین گرامی چون اطلاعاتی در این زمینه ندارند، بسیار نگران و مضطرب می شوند. اما علم به ما می گوید که نگران نباشید، چون برای هر دردی درمانی وجود دارد.

گاهی اوقات مادران جوان از تعریق زیاد نوزادشان هنگام شیر خوردن شاکی هستند و نگران سلامتی نوزادشان هستند. توصیه ما به آنها این است. ابتدا دمای اتاق را چک کنند بعد به جنس لباس نوزاد  توجه کنند که پلاستیکی نباشد. دلیل دیگر  این که شاید بدن نوزاد  با کمبود  ویتامینD مواجه شده که جهت رفع این کمبودبه پزشک و یا خانه ی بهداشت مراجعه کنند و مکمل غذایی و یا قطره ویتامینD را تهیه و به نوزاد بدهد.

 و یا برای درمان باید به او شربت استئوکر بدهید، یا اینکه روزی نیم ساعت فرزند خود را در مقابل نور مستقیم خورشید قرار دهند. زیرا این پدیده الهی سرشار از ویتامین D است و خداوند آن را به طور رایگان در اختیار همگان قرار داده است.

-علت سوم:

علت دیگری هم وجود دارد که باعث عرق کردن نوزاد هنگام شیر خوردن می شود و آن علت مسدود بودن رگهای ریه می باشد. وقتی قلب خوب کار نکند و راه شریان های ششی مسدود شده باشد، نمی تواند به ریه ها خون رسانی کندو وقتی به ریه خون رسانی نشود نوزاد هم دچار کمبود اکسیژن می شود و در هنگام شیر خوردن شروع به عرق کردن میکند این نوع بیماری یک بیماری قلبی مادرزادی است که بعضی از کودکان به آن مبتلا هستند.

-علت چهارم:

پرکاری تیروئید است. وقتی غده تیروئید کار خود را به خوبی انجام ندهد نوزاد در هنگام شیر خوردن دچار مشکل میشود.

(( در ادامه این مبحث پیشنهاد می شود مقاله آموزشی خواص لیموشیرین برای نوزادان را حتما مطالعه نمایید ))

 راه های جلوگیری ازتعریق نوزادان شیر خوار:

طبق نظریه کارشناسان بخش سلامت کودک در مرکز پرستاری آتیه پرستاران سلامت ، راه هایی وجود دارد که باعث جلوگیری از عرق کردن نوزاد هنگام شیر خوردن می باشد. این راه ها شامل:

 -به نوزاد خود لباس کمتری بپوشانیم، مخصوصاً در تابستان، چون نوزاد هنگام شیر خوردن به خودی خود گرمش می شود، پس لازم نیست که او را بیش از حد بپوشانیم ،چون این امر باعث می شود که نوزاداز شیر خوردن امتناع کند.

-جهت سهولت نوزاد هنگام شیر خوردن از پوشاندن کلاه و لباسهای پشمی و گرم خودداری کنید و از لباسهای خنک استفاده کنید زیرا گرمای زیاد مانع شیر خوردن نوزاد میشود.

-از پوشاندن  لباسهای پلاستیکی به نوزاد خوداری کنید زیرا باعث ایجاد حساسیت در پوست نوزاد می شود و احساس گرمای زیادی به او دست می دهد. برای گرم نگه داشتن نوزاد از لباسهای نخی کمک بگیرید.

-به دلیل ارتباط فیزیکی بسیار زیاد هنگام شیر دادن به نوزاد، مادر نیز باید در پوشیدن لباس خود دقت نظر کافی داشته باشد و لباسهایی را انتخاب کند که به کودک آزار نرساند.

 -به دلیل حساس بودن نوزادان نسبت به گرما و سرما ، یکنواخت نگه داشتن دمای اتاق نوزاد شیر خوار بسیار حائز اهمیت است.

– وقتی بیرون از خانه هستید و می خواهید به نوزاد خود شیردهید، سر و صورت او را با پارچه ای سبک و نخی بپوشانید تا باعث گرم شدن نوزاد نشود.

 -جابچا کردن نوزاد از حالتی به حالت دیگر هنگام شیر خوردن، مانع از عرق کردن نوزاد میشود. با حرکت دادن نوزاد گرمای بدن او کاهش می یابد و بهتر به شیر خوردن ادامه می دهد.

 توصیه به  مادران گرامی:

هنگامی که تمام موارد بالا را رعایت کردید و باز هم دیدید که نوزاد شیر خوار شما هنگام شیرخوردن عرق می کند حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید شاید نوزاد تان دچار مشکلی شده باشد.

هشدار ! خدمات ما پرستاری در منزل برای سالمندان ، کودکان و بیماران است و این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است از پزشک یا متخصص مربوطه مشورت بگیرید.

مرکز خدمات پرستاری آتیه پرستاران سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

2 + 16 =

فهرست