تماس
021-66582923

علت و درمان خانگی عقب نشینی لثه

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستار کودک
بدون دیدگاه
علت و درمان خانگی عقب نشینی لثه

لثه ها محل اتصال هستند و بافت مرجانی رنگ دارد که از پایه دندان ها محافظت می کنند. لثه دارای رگهای خونی رنگ است که در دهان هر فردی به رنگ های صورتی ملیح و یا مرجانی قرار گرفته است. لثه ها به دندان‌ها و دندان ها به فک صورت وصل شده اند. اگر به دندان ها به خوبی و دقت کافی رسیدگی نشود یعنی برای شست شوی و محافظت از آن ها بعد از صرف غذا ، از نخ دندان و مسواک به صورت مرتب استفاده نشود دندان‌ها به شدت مورد آسیب قرار می‌گیرند از جمله می‌توان به عفونت و پوسیدگی شدید در آن ها اشاره کرد که نتیجه ی آن عقب نشینی لثه می شود .

اگر فردی مشکل پوسیدگی و عفونت دندان را در کنار هم داشته باشد برای آن شخص بسیار دردناک است ومدام از درد دندان گله می‌کند و اگر این عارضه دیر درمان بشود لثه بافت خود را از دست می‌دهد و هرچه بافت بیشتر تحلیل بروند خونرسانی به لثه ضعیف تر می شود و عفونت و پوسیدگی هم در دندان و هم در لثه تشدید می‌شود .

علت عقب نشینی لثه چیست :

عقب نشینی لثه عوامل متعددی دارد از جمله می‌توان در مرحله اول به

  • وراثت
  • رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان .
  • فرسایش لثه ها .
  • مستعد بودن لثه ها .

همه ی ما باید اعتدال را در همه مسائل رعایت کنیم ،البته ممکن است افرادی بیش از اندازه مراقب بهداشت دهان و دندان های خود باشند یعنی این افراد به مدت زیادی روی دندان‌های خود بعد از صرف هر خوراکی ، مسواک می زنند که این مورد باعث میشود مینای دندان از بین برود. این افراد فکر می‌کنند هر چه از مسواک سفت تری استفاده کنند بهتر است اما این عمل عواقب نامطلوبی دارد که باعث تحلیل و یا عقب رفتن لثه ها می شود که عوارض جبران ناپذیری در پی دارد.

چند روش درمانی به جهت درمان عقب رفتن لثه ها:

این افراد می‌توانند مواردی که باعث حساسیت عصب دندان شان می شود را درمان کنند

  • می توانند از لاک های مخصوص دندانپزشکی استفاده کنند.
  • می‌توانند از روش کامپوزیت استفاده کنند.
  • می‌توانند از روکش لثه‌ ها استفاده کنند.
  • می توانند از جراحی برای ترمیم لثه ها استفاده کنید .

( در ادامه توصیه می شود مقاله فواید و مضرات نمک برای لثه را حتما مطالعه نمایید )

استفاده از لاک مخصوص برای درمان عقب نشینی لثه ها:

هرچه لثه‌ها تحلیل بروند ریشه دندان ها بیشتر نمایان می‌شوند وهمینطور بیشتر در معرض و مجاورت هوا قرار می‌گیرند. شما می‌توانید با استفاده از لاک مخصوص دندانپزشکی این قسمت عقب رفتگی لثه را در دندان خود ترمیم کنید با این روش حساسیت ریشه دندان هایی که در مجاورت هوا قرار گرفته اند کمتر می شود اما به کل بصورت دائمی درمان نمیشوند .

استفاده از روش کامپوزیت برای درمان عقب نشینی لثه ها .

با روش رزین کامپوزیت دندان، نوعی پوشش با استحکام بیشتر و پولیش پذیری بیشتر برای ریشه ی دندان استفاده می شود که کاملاً ریشه دندان مورد محافظت قرار می گیرد و از همه مهمتر تمامی لکه های تیره به وجود آمده روی دندان ها هم از بین می‌رود البته نوعی کامپوزیت هم وجود دارد به نام پرسلان صورتی، که از این ماده جدید برای ترمیم بافت لثه هم استفاده میشود .

استفاده از روکش لثه در درمان عقب نشینی لثه ها:

در این روش با ماده ای به اسم روکش می توانیم تا حدی جلوی این عارضه را بگیریم و درمان کنیم . جنس این ماده از سیلیکون است و برای قسمتهای بزرگ از بین رفته ی بافت لثه و یا عقب‌نشینی لثه بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مواد قابلیت جابجایی دارد یعنی می‌توانند به عنوان لثه مصنوعی در دهان از آنها استفاده کرد.

( در ادامه توصیه می شود مقاله روشهای درمان خانگی زخم لثه در سالمندان را مطالعه نمایید )

استفاده از جراحی برای درمان عقب نشینی لثه ها:

با استفاده از این روش جراح دندانپزشک وقتی با مشکل حاد عقب رفتگی دندان بیمار خود مواجه می شود تشخیص جراحی می دهد. در این مورد جراح ، لثه بیماران را با استفاده از پیوند جراحی می‌کند . این روش خیلی سریعتر از روشهای دیگر،باعث بیمار بهبودی خود را به دست آورد البته لازم به ذکر است که استفاده از این درمان مراقبت بیشتری نسبت به بقیه روش ها دارد.

برای جلوگیری از عقب نشینی دندان ها باید چه مواردی را رعایت کنیم:

  • همیشه از مسواک‌هایی استفاده بکنیم که برس نرم و مرتبی داشته باشند.
  • مدت زمان مسواک زدن خود را به حداقل برسانید حداکثر ۲دقیقه اما به روش اصولی و دقیق انجام بدهید.
  • حتماً قبل از مسواک زدن از نخ دندان استفاده بکنید.
  • به صورت محکم و سفت مسواک را روی دندان و از همه مهم تر بروی لثه های خود نکشید چون باعث مستعد شدن آن می شود .
  • همیشه از مسواکی که دارای علامت استاندارد است استفاده کنید .

توجه: مستعد شدن لثه‌ها زنگ خطری است برای عقب‌نشینی لثه ها چون با هر بار مسواک زدن خونریزی مختصری بر روی لثه ها اتفاق می‌افتد که اگر فرد متوجه موضوع نشود و یا برای درمان دیر اقدام کند کم‌کم لثه ها تحلیل می رود و باعث عقب نشینی لثه ها می شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

یک × چهار =

فهرست