تماس
021-66582923

علائم هشدار دهنده دیسک کمر را حتما باید جدی گرفت و قبل از اینکه به یک بحران جدی تبدیل شود حتما باید به درمان آن پرداخته شود. اختلال در دیسک کمر مربوط به مهره های کمر و ستون فقرات می‌ باشد ، ستون فقرات از تعداد زیادی مهره ساخته‌ شده است و می‌ توان گفت که همه ی این مهره‌ ها به وسیله ی دیسک‌ ها مراقبت و نگهداری می‌ شوند. در واقع دیسک‌ ها از وارد شدن ضربه و فشار به مهره های ستون فقرات جلوگیری می‌ کنند و از فشار هایی که ممکن است در زمان قدم زدن و برداشتن وسیله از زمین به مهره ها وارد شود پیشگیری می کند .

انواع دیسک ها در کمر انسان ها :

قبل از اینکه به علائم هشدار دهنده دیسک کمر بپردازیم می خواهیم انواع دیسک ها را برای شما شرح دهیم . دیسک‌ ها از ۲ قسمت تشکیل‌ شده‌ اند ؛ قسمت اول ، شل و حالت ژله‌ مانند دارد و قسمت دوم ، یک حلقه ی سفت می‌ باشد ، در گاهی اوقات به علت‌ های مختلف و متعدد ممکن است که بر اثر وارد شدن صدمه به ستون فقرات قسمت نرم و شل که به‌ صورت ژله می باشد از این حلقه ی سفت خارج می شود و باعث ایجاد کردن اختلالاتی برای افراد می شود که اصلی‌ ترین مشکل و عارضه ای که ایجاد می‌ کند اختلال دیسک کمر می‌ باشد ، که این اختلال با درد نسبتاً شدیدی همراه است .

علائم هشدار دهنده ی دیسک کمر عبارت‌ اند از :

دیسک کمر می‌ تواند براثر وارد شدن صدمه و آسیب به مهره‌ های گردن ، ستون فقرات و مهره‌ های کمر ایجاد شود که اغلب وارد شدن صدمه و ضربه و فشار به ناحیه ی مهره‌ های کمر در پایین‌ ترین قسمت ستون فقرات باعث به وجود آمدن اختلال دیسک کمر می‌ شود که در زیر به تعدادی از علائم هشدار دهنده دیسک کمر اشاره کرده ایم . این علائم شامل:

۱. فرد احساس می‌ کند یک طرف بدن هیچ حسی ندارد و فقط احساس درد می‌ کند:

در این شرایط فردی که دچار اختلال دیسک کمر شده است هیچ حسی به‌ جز احساس درد در سمت چپ یا راست خود ندارد و این نشان از علائم هشدار دهنده ی دیسک‌ کمر می‌ باشد .

۲. حس کردن دردی که از ناحیه ی پایینی کمر به سمت دست ها و یا پا ها:

فرد به طور ناگهانی یا هنگام انجام کار هایی مثل راه رفتن ناگهان دردی از ناحیه ی کمر خود حس می‌ کند که به سمت دست ها و پا هایش می‌ رود ، در صورت داشتن این درد باید به پزشک مراجعه کرد ، چون این نشانه از علائم هشدار دهنده ی دیسک کمر می‌ باشد .

( در ادامه توصیه می شود مقاله مراقبت از افرادی که دیسک کمر عمل کرده اند را مطالعه نمایید )

7 مورد علائم هشدار دهنده دیسک کمر

۳. درد های شبانه در ناحیه ی کمر :

فرد شب‌ ها در زمان خوابیدن احساس درد دارد ، به‌ ویژه در دور و اطراف کمر که تا مدتی شدت آن افزایش پیدا می‌ کند و بعد از مدتی از شدت این درد کاسته می‌ شود تا اینکه درد از بین می‌ رود ، درد های شبانه می‌ تواند خطرناک باشد چون خبر از مشکلات جدی می‌ دهد مثل اختلال دیسک کمر ، پس درد هایی که شب‌ ها و در زمان خواب به سراغ فرد می آیند اگر ادامه دار باشد می تواند از علائم هشدار دهنده ی دیسک کمر باشد .

۴. حس کردن درد به‌ صورت دائمی در زمان انجام دادن کارهای روزمره :

فرد در همه ی اوقات یا اکثر اوقات در هنگام بلند شدن یا شستن درد نسبتاً زیادی را تحمل می کند که برای فرد آزار دهنده و نگران‌ کننده است و این درد دائمی از علائمی است که هشدار می‌ دهد که ممکن است فرد دچار اختلال دیسک کمر شده باشد .

۵. حس کردن درد پس‌ از انجام کار و فعالیتی بخصوص:

فرد ممکن است در زمان انجام دادن یا بعد از انجام دادن آن فعالیت درد زیادی را در ناحیه ی کمر و ستون فقرات حس کند ، مثل هنگامی‌ که فرد در حال راه رفتن می‌ باشد و یا پس‌ از راه رفتن که در حال استراحت می باشد .

( در ادامه توصیه می شود مقاله مراقبت های ضروری بعد از جراحی ستون فقرات را مطالعه نمایید )

۶. کم شدن قدرت و استحکام عضلات بدن بدون هیچ‌ گونه دلیل خاصی :

درگاهی مواقع ممکن است فرد زمانی‌ که در حال انجام کار یا فعالیتی می‌ باشد به ‌صورت ناگهانی و بدون علتی خاص دچار از دست رفتن قدرت و استحکام اندام‌ های خود شود که در اصطلاح به کم شدن یا از دست رفتن قدرت و استحکام اندام‌ ها ضعف عضلانی می‌ گویند .

۷. سوزن سوزن شدن ناحیه ی دیسک‌ ها در مهره‌ های گردن ، ستون فقرات و کمر :

یکی از علائم هشدار دهنده دیسک کمر ، احساس سوزن سوزن شدن در ناحیه ستون فقرات می باشد . در برخی از مواقع ممکن است فرد در حالت عادی و بدون هیچ دلیل خاصی احساس مورمور شدن و سوزن سوزن شدن در قسمت‌ های گردن و ستون فقرات و کمر را حس کند که همین احساس از علائم هشدار دهنده ی دیسک کمر در افراد می‌ باشد .

مواردی که سبب به وجود آمدن دیسک کمر در افراد مختلف می‌ شود ؟

هنگامی‌ که قسمت اول دیسک که نرم می‌ باشد بر اثر عوامل مختلف و گوناگون از قسمت دوم که حلقه ای سفت می باشد خارج‌ شود فرد را به‌ اصطلاح پزشکی دچار اختلال دیسک کمر می‌ کند.

مواردی که برای خارج شدن قسمت نرم و ژله مانند از قسمت حلقه ای سفت تاثیر گذار می باشند عبارت اند از:

الف. افزایش یافتن سن افراد : با بالا رفتن سن در افراد به علت وارد شدن فشار های مختلف در طول سالیان زیاد دیسک ها ضعیف شده و ممکن است با کوچکترین فشار دچار مشکل شوند ،
ب. برداشتن وسیله‌ هایی با وزن نسبتاً زیاد : این کار باعث وارد شدن ناگهانی فشار و نیروی مضاعف به ناحیه ی ستون فقرات ، مهره‌ ها و نیز دیسک‌ های کمر می‌ شود که همین فشار سبب آسیب‌ رساندن به دیسک‌ ها می‌ شود ، که این دو عامل بیشترین موارد ایجاد کننده ی دیسک کمر می‌ باشند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

20 − یک =

فهرست