تماس
021-66582923

علائم هشدار دهنده کمبود کلسیم را حتما باید جدی گرفت . همانطور که می دانید وجود ماده ی مغذی کلسیم در بدن برای همه ی افراد لازم و ضروری می‌ باشد، عمده‌ ترین نقشی که کلسیم در بدن ایفا می‌ کند این است که در استخوان‌ سازی شرکت دارد و باعث استحکام بخشیدن و بالا بردن قدرت و استحکام استخوان‌ ها می‌شود و از شکستگی زود هنگام آن‌ ها جلوگیری می‌ کند. اما علاوه‌ بر تاثیر روی استخوان‌ سازی و استحکام استخوان‌ ها نقش‌های دیگری در بدن دارد ، مثل :

استحکام بخشیدن و تقویت کردن دندان‌ ها، منظم کردن خواب در افراد، تقویت ریشه ی مو و جلوگیری از ریزش مو، حفظ رطوبت و نرمال کردن رطوبت پوست و نیز از تاثیرات بسیار مهم ماده ی مغذی کلسیم می توان به شرکت در لخته شدن خون در زمان خونریزی اشاره کرد .
اگر مقدار کلسیم مورد نیاز به بدن نرسد فرد دچار مشکلاتی می‌ شود مثل پوکی استخوان که باعث پوک و شکننده شدن و ضعیف شدن استخوان ها ، خرابی و ریختن دندان‌ ها ، زبر شدن پوست و ضعیف شدن مو ها .

علائم هشدار دهنده کمبود کلسیم در بدن عبارت اند از :

۱. ناکافی بودن مقدار ماده ی مغذی کلسیم:

باعث اختلال در عملکرد اندام ها و بافت های بدن می‌ شود ، به این صورت که فشرده شدن اندام‌ ها در اثر به کار گرفتن نسبتاً زیاد و ناکافی بودن ماده ی مغذی مثل کلسیم و پتاسیم می‌ تواند اتفاق بیفتد ، برای جلوگیری از بروز این مشکل می‌ توان از حرکت های ورزشی و جسمی کمک گرفت به گونه‌ ای که باید برنامه‌ ای منظم داشت و هر روز وقتی را برای ورزش‌ های سبک و به‌ نحو صحیح انجام داد .

۲. ناکافی بودن کلسیم در بدن باعث ایجاد مشکل و اختلال برای دندان‌ ها می‌ شود:

وجود مقدار کافی ماده ی مغذی کلسیم در بدن برای سلامت دندان‌ ها بسیار مفید و ضروری می‌ باشد ، به‌ طوری‌ که دندان‌ ها از مقدار نسبتاً بالایی کلسیم تشکیل‌ شده‌ اند و با توجه به این علت ، اگر این ماده ی مغذی در بدن ناکافی باشد و به مقدار مورد نیاز به بدن نرسد، استحکام دندان‌ ها را به خطر می‌ اندازد و باعث خرابی دندان‌ ها می‌شود پس باید به مقدار کلسیمی که مصرف می‌شود دقت ویژه ای داشت .

۳. نبودن کلسیم کافی در بدن باعث اختلال در خواب می‌ شود:

یکی دیگر از علائم هشدار دهنده کمبود کلسیم می‌ توان به بد خوابی اشاره کرد ، که فرد در طول شب چندین‌ بار از خواب می‌ پرد و بیدار می‌ شود این بیدار شدن‌ های مکرر از نشانه‌ های کمبود کلسیم در بدن می‌ باشد .

( در ادامه توصیه می شود مقاله درمان پوکی استخوان با تغذیه را مطالعه نمایید )

۴. کافی نبودن کلسیم در بدن می‌ تواند بر روی پوست و ناخن‌ ها اثر گذار باشد:

یکی از وظایفی که کلسیم در بدن ایفا می‌ کند ترمیم کردن سلول‌ ها به خصوص سلول‌ های پوستی و نیز از ضعیف شدن و کم شدن استحکام ناخن‌ ها جلوگیری می‌ کند ، پس به این علت اگر مقدار ماده ی مغذی کلسیم در بدن کم باشد پوست در اکثر اوقات خشک می‌ شود و همچنین ناخن‌ ها با کوچک‌ ترین ضربه می‌ شکنند پس این نشانه‌ ها از علائم زنگ خطر برای کمبود کلسیم در بدن می‌ باشند .

نشانه های و علائم هشدار دهنده کمبود کلسیم

۵. نرسیدن ماده ی مغذی کلسیم به بدن باعث تضعیف مو در افراد می‌ شود:

از علائم هشدار دهنده کمبود کلسیم در بدن افراد ریزش مو و تضعیف ریشه مو می‌ باشد ، تحقیقات نشان داده‌ است که ریزش که ریزش مو در طول ۲۴ ساعت تا ۱۰۰ تار مو طبیعی می‌ باشد اگر بیشتر از این تعداد باشد از علائم هشدار دهنده ی کمبود کلسیم می باشد .

۶. نبودن کلسیم کافی در بدن باعث ایجاد درد در ناحیه ی استخوان‌ ها می‌ شود:

ایجاد شدن درد در ناحیه ی استخوان‌ ها می‌ تواند شدید یا خفیف باشد ، با این‌ حال وجود درد در ناحیه ی استخوان‌ ها می‌ تواند از علائم هشدار دهنده کمبود کلسیم باشد .

( در ادامه توصیه می شود مقاله درمان خانگی سنگ کلیه را مطالعه نمایید )

۷. عادت ماهانه :

از نشانه‌ هایی که ناکافی بودن کلسیم برای خانم‌ ها پیش می‌ آورد ، افزایش درد در دوران عادت ماهانه می‌ باشد البته می‌ توان علت دیگری نیز برای بیشتر شدن درد در این دوران را متصور شد و آن هم تغییر در سطح ماده های شیمیایی از غده‌ ها می‌ باشد ، اما نبود کلسیم کافی هم در بیشتر کردن درد در این دوران نقش بسیار مهمی دارد و از علائم هشدار دهنده برای کمبود کلسیم در بدن خانم‌ ها می‌ باشد .

۸. ناکافی بودن کلسیم در به وجود آمدن اختلال فشارخون نقش دارد :

اگر کلسیم در بدن به مقدار مورد نیاز سلول ها نباشد فشار خون از حالت نرمال خارج‌ شده و دچار تغییر شده و بالا می‌ رود که این از نشانه‌ های هشدار دهنده ی کمبود کلسیم در بدن می‌ باشد .

برای تامین کردن مقدار کلسیم مورد نیاز بدن باید رژیم غذایی مناسبی را تهیه کرد :

  • انواع لبنیات مثل شیر ، ماست ، پنیر و دوغ که حاوی مقادیر بسیار بالایی از ماده ی معدنی کلسیم می باشند و لبنیات به عنوام منبع کلسیم شناخته می شوند
  • انواع میوه‌ ها و نیز آب میوه های طبیعی مثل آب پرتقال
  • استفاده از انواع غذاهای دریایی مثل انواع ماهای ها و میگو
  • تخم مرغ دارای مقدار زیادی کلسیم می باشد
  • خوردن قارچ
  • استفاده از ماده ی گیاهی تخم شربتی که دارای کلسیم زیادی می باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

1 × یک =

فهرست