تماس
021-66582923

علائم کم خونی و کمبود آهن را حتما باید جدی گرفت . این بیماری یکی از مشکلاتی است که در اکثر افراد دیده می شود . سردرد یکی از علائمی است که به طور معمول در میان همه افراد وجود دارد. اما شدت درد در بین دیگران متفاوت است پس اگر سردردتان شدید است باید حتماً به دنبال دلیل و راه حلی برای درمان آن باشید. پس اول علت ناشی از سردرد را تشخیص دهید. یک دلیل شایع در میان مردم کم خونی است که باعث به وجود آوردن سردرد در میان مردم می شود پس در ادامه بیشتر با آن آشنا می شویم .

بیماری کم خونی به چه معناست؟

کم خونی مربوط به تعداد گلبول قرمز در جریان خون می باشد که اگر از حد طبیعی کمتر باشد دچار کم‌خونی خواهیم شد. گلبول های قرمز وظیفه دارند که اکسیژن را برای اندام ها بفرستند پس گلبول قرمز اکسیژن را با خود حمل کرده و در نزدیکی اندام اکسیژن را رها می کند. اگر تعداد گلبول قرمز کم باشد و فرد کم خونی داشته باشد اکسیژن کافی به اندام نخواهد رسید. هنگامی که اکسیژن کافی به مغز نرسد فرد دچار سردرد خواهد شد.

دلیل کمبود آهن چیست و چه تاثیری در زندگی ما می گذارد؟

دلیل های متفاوتی می توان فقر آهن داشته باشد اما شایع‌ترین دلیل، مصرف کم آهن، نداشتن رژیم غذایی مناسب، رژیم های نامناسب و محدود کننده بیماری التهاب روده می باشد.

در دوران بارداری و در طی خونریزی قاعدگی و خونریزی داخلی هم آهن از دست داده و باید از آهن استفاده کرد. اما باید بدانید که علت فقر آهن هر چه باشد باعث ایجاد علائم ناخوشایند در زندگی می شود و کیفیت زندگی را پایین می‌آورد و همچنین باعث عدم تمرکز در کارها و بهره وری می شود.

از کجا بفهمیم که کم خونیم و نشانه کمبود آهن چیست؟

نشانه های کم خونی به سن و وضعیت جسمی و سلامت افراد بستگی دارد گاهی هم افرادی هستند که کم خونی را تجربه نکرده و نشانه‌هایی ندارند.

1. همیشه خسته بودن و خستگی غیر معمول:

در بیشتر افرادی که کم خون هستند شما احساس خستگی را مشاهده می کنید زیرا از شایع ترین علائم کم خونی است. دلیل خستگی همین است که بدن به دنبال پروتئینی است به نام هموگلوبین که در گلبول قرمز وجود دارد که بدن برای تهیه کردن هموگلوبین به آهن نیاز دارد و هموگلوبین اکسیژن رسانی به اندام ها را به عهده دارد پس اگر بدن هموگلوبین کمی داشته باشد به اندازه کافی نیز اکسیژن به بافت اندامها نرسیده و آنها انرژی دریافت نمی کنند. پس قلب باید خون را بیشتر پمپاژ کند که این امر باعث خسته شدن شما می شود.

پس کمبود اکسیژن و هموگلوبین خون را باید جدی بگیرید. اما تشخیص فقر آهن توسط این علامت کمی دشوار است زیرا همه افراد به دلیل کار کردن و فعالیت روزانه خسته می شوند اما باید بدانید که اگر در کنار خستگی احساس کسلی، مشکل در تمرکز و بهره‌وری دارید ممکن است به فقر آهن دچار شده باشید.

نتیجه: خستگی یک علت شایع میان مردم است که نشان دهنده کمبود آهن است به دلیل اینکه اکسیژن رسانی به اندامها کم است و آنها از داشتن انرژی کافی محروم هستند.

۲. رنگ پریدگی یکی از نشانه‌های فقر آهن:

از دیگر علائم کم خونی و کمبود آهن داشتن پوستی زرد و رنگ پریده می باشد. اگر پوست شما رنگ پریده باشد و قسمت داخلی پلک پایین شما کم رنگ باشد نشانه فقر آهن است. خون قرمز است و دلیلش هم وجود هموگلوبین در آن است پس اگر هموگلوبین در خون کم باشد قرمزی کمتری دارد و باعث رنگ پریدگی می‌شود اما باید حتماً دلیل کم بودن هموگلوبین در خون را تشخیص داد و جدی گرفت.

این رنگ پریدگی می‌تواند در همه بدن بروز کند یا در یک ناحیه از بدن ایجاد شود مثل صورت، لثه ها، قسمت داخلی لب و پلک پایین و حتی ناخن ها.

رنگ پریدگی بیشتر نشان دهنده کم‌خونی متوسط تا شدید است. وقتی پلک پایین را نگاه میکنید اگر قرمزی آن به رنگ درخشان باشد شما کمبود آهن دارید اما اگر صورتی رنگ و زرد باشد نشان دهنده فقر آهن است.

علائم کم خونی و فقر آهن

رابطه تنگی نفس با فقر آهن :

تنگی نفس با فقر آهن رابطه دارد. هموگلوبین باعث اکسیژن رسانی به اندام و بافت ها می‌شود. هنگامی که به دلیل فقر آهن هموگلوبین پایین باشد پس درجه اکسیژن رسانی کم خواهد شد و اندام‌ها به حد طبیعی اکسیژن دریافت نمی‌کنند و ماهیچه ها با کمبود اکسیژن مواجه می‌شوند و برای انجام فعالیت پیاده‌روی و دیگر کارهایی که کمی فعالیت داشته باشند فرد تنگی نفس میشود.این عمل باعث می شود تعداد تنفس زیاد شود چون بدن می خواهد با افزایش تنفس اکسیژن زیادتری دریافت کند تا اکسیژن به ماهیچه‌ها برسد.

پس تنگی نفس از علائم کم خونی است. اگرقبلا در انجام پیاده روی ها، بالا و پایین رفتن از پله ها و ورزش دچار تنگی نفس نمی‌شدید اما حالا مبتلا به تنگی نفس شدید این می‌تواند ناشی از کمبود آهن در شما باشد. پس تنگی نفس از علائم کمبود آهن است چون سطح هموگلوبین پایین بوده و اکسیژن رسانی به اندام و ماهیچه ها کم است .

( در ادامه توصیه می شود 10 علت کم خونی شدید و راه های درمان آن را مطالعه نمایید )

سردرد و سرگیجه ناشی از کم خونی :

همانطور که قبلاً گفته شد یکی از نشانه های فقر آهن سردرد است اما دلیل حتمی نیست. سردرد ناشی از کمبود آهن به این دلیل است که هموگلوبین در سطح خون پایین است و اکسیژن کمی به مغز رسیده و دچار تورم شده و فشار به مغز وارد شده که موجب سردرد میشود. سرگیجه و ضعف میتواند نشانه کم خونی (Symptoms of anemia) باشد پس به دلیل نرسیدن اکسیژن کافی به مغز باعث تورم رگ خونی و سردرد در افراد می شود.

ضربان و تپش قلب در کمبود آهن:

در کمبود آهن چون هموگلوبین پایین است قلب برای اکسیژن رسانی و جبران کمبود اکسیژنی که هموگلوبین انجام نداده باید خون بیشتری پمپاژ کند و خون را به سراسر بدن بفرستد و در این حالت باعث ضربان قلب نامنظم و گاهی احساس ضربان قلب تند و غیر طبیعی در بدن می‌شود. اگر فرد به کم‌خونی شدید مبتلا باشد منجر به بزرگ شدن قلب یا نارسایی قلب می شود. البته باید بدانید که خیلی علائم شایعی نیستند و باید در دراز مدت به کم‌خونی دچار باشید که این اتفاق در شما به وجود آید.

موی ضعیف و پوست خشک از نشانه های فقر آهن :

کمبود آهن باعث کمبود اکسیژن نیز خواهد شد پس بدن مجبور است اکسیژن را برای اندام هایی بفرستد که اولویت بالاتری دارند و عملکرد مهمتری را انجام می دهند و شاید دیگر ارگانهای بدن با نبودن اکسیژن مواجه شوند‌. پس وقتی پوست و موی شما دچار کمبود اکسیژن شود خشک و شکننده خواهد شد و برخی هم دچار ریزش مو می شوند. ریزش مو در طی روز به دلیل شانه و شستن موها امری کاملاً طبیعی است اما اگر این ریزش بیش از حد طبیعی باشد باید درمان شود و می تواند هشدار فقر را به شما بدهد .

( در ادامه توصیه می شود مقاله کمبود ویتامین ها را در بدن چگونه تشخیص بدهیم را مطالعه نمایید)

ناخن های قاشقی در اثر کم خونی:

از دیگر علائم کم خونی و کمبود آهن داشتن ناخن های ضعیف می باشد. اگر ناخن های شکننده دارید پس ممکن است شما درگیر کم خونی شده باشید و ممکن است ناخن های شما قاشقی شکل شود که در مرحله اول ناخن های شما شکننده خواهد شد و ترک برمیدارد و در مرحله‌های بعد که به آن رسیدگی نکنید و جلوی کم خونی را نگیرید ناخن ها وسط شان دچار فرورفتگی و لبه های آن بلند خواهد شد. و ظاهر گرد مانند پیدا می‌کنند که در نهایت شبیه قاشق میشود. اما این امر نادری است که در افراد کم ایجاد می‌شود پس از آن به درمان جدی آن بپردازید .

علائم دیگر کم خونی که باید با آنها آشنا شوید:

  • هوسهای عجیب غذا و خوردن چیزهای غیر معمول مثل خاک رس گچ یا کاغذ
  • نگرانی و اضطراب: کمبود اکسیژن ممکن است ایجاد حس اضطراب را بیشتر در شما به وجود آورد
  • دست و پای همیشه سرد: به دلیل کمبود اکسیژن دست و پای افراد به طور معمول سرد است. همچنین عفونت های مکرر که باید آنها را جدی گرفت زیرا ممکن است باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شود.

راه حل مقابله با کم‌خونی چیست :

  • با دکتر مشورت کنید
  • غذاهای آهن دار مانند گوشت قرمز، مرغ، سبزیجاتی که برگ سبز دارند مثل اسفناج و کلم، میوه های خشک، کشمش، زردآلو، لوبیا و سایر حبوبات، غذای دریایی، مغز و آجیل.
  • در برنامه خود ویتامین c را حتماً قرار دهید زیرا ویتامین c به جذب آهن کمک خواهد کرد
  • از مواد غذایی که مانع جذب آهن می شود دوری کنید مثل چای، قهوه ،غذای دارای کلسیم فراوان مثل لبنیات، غلات سبوس‌دار حتی اگر قصد مصرف این مواد را دارید و از قرص آهن استفاده می کنید فاصله زمانی را برای مصرف شان قرار دهید و پشت سر هم نخورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

هجده + 20 =

فهرست