تماس
021-66582923

علت بی اشتهایی در پیری همراه با درمان در منزل با طب سنتی

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
علت بی اشتهایی در پیری همراه با درمان در منزل

یکی از اختلالاتی که در دوران پیری به وجود می آید بی اشتها و عدم میل به غذا در سالمندان می باشد. این اختلال به مرور زمان می تواند یک سری دیگر از مشکلات را نیز برای افراد مسن به وجود بیاورد به این ترتیب که با بی میلی جسم آن ها دچار ضعف می شود و زمانی که جسم آسیب ببیند سالمندان نیز از نظر روحی و روانی دچار آسیب می‌ شوند در این مبحث قصد داریم در مورد علت بی اشتهایی در پیری صحبت کنیم و راه های درمانی آن را توضیح دهیم . موسسه پرستاری آتیه پرستاران سلامت شما را به مطالعه این مبجث دعوت می کند.

از مهم ترین علت های بی اشتهایی در پیری :

1- کم شدن و از بین رفتن حس چشایی :

زمانی که سن افراد بالا می رود و پیر می شوند به مراتب با کاهش حس چشایی و بویایی و بینایی مواجه می شود. افول این احساس ها می تواند روی اشتهای سالمند تاثیر منفی بگذارد و آن ها را بی اشتها و بی میل کند .

2- به وجود آمدن اختلال در جویدن غذا :

در هنگام پیری مشکلاتی در دهان و دندان افراد مسن به وجود می‌ آید این مشکلات می‌ توانند شامل خراب بودن دندان ها ، خشکی بزاق دهان ، بروز زخم ها درون دهان ، ضعف در ناحیه فک می باشد و همین عارضه ها بی اشتهایی در پیری را به وجود می آورند .

3-عارضه های مربوط به سیستم گوارش :

در گوارش افراد سالمند هنگام غذا خوردن مشکلاتی پیش می آید از جمله احساس سوزش در معده ، احساس تهوع و استفراغ ، رفلاکس معده و غیره به همین علت باعث می‌ شود که سالمندان از غذا خوردن بیفتند و علت بی اشتهایی در پیری را برایشان به وجود بیاورد .

4- مشکلات مربوط به هورمون ها و غدد :

در بدن افراد سالمند ممکن است یک سری از اختلالات مربوط به هورمون ها و غدد داخلی بدن آن ها به وجود بیاید که دیابت یکی از این اختلالات محسوب می شود که برای درمان آن دارو هایی از جمله متفورمین مصرف می شود که این داروها می تواند علت بی اشتهایی در پیری باشد .

5- عدم تحرک و نداشتن فعالیت :

یکی دیگر از علت های بی اشتهایی در پیری بی تحرک بودن افراد سالمند می‌ باشد که باعث می‌ شود آن‌ها سست و ناتوان شوند و میلی به غذا خوردن پیدا نکنند چون بدنشان بی تحرک و بی انرژی می شود و میل به غذا را از دست می دهد .

6- اختلالات به وجود آمده در روان و ذهن :

بیماری هایی مانند افسردگی که یک بیماری روانی محسوب می شود به دلایل مختلفی از جمله اختلالات ذهنی و مشکلات فیزیکی و جسمی شکل می گیرد می‌ تواند روی اشتهای سالمندان تاثیر منفی بگذارد .

7- عوارض دارویی :

افراد سالمند اگر به صورت طولانی مدت داروهای خاصی برای بیماری های خود استفاده کنند این دارو ها عوارض جانبی روی آن ها ایجاد می کند یکی از این عوارض ها بی اشتهایی در آن ها می باشد .

8- گوشه گیری و دور بودن از جمع :

وقتی یک سالمند دور از خانواده خود و تنها زندگی خود را سپری می کند به مراتب نسبت به غذا بی اشتها می شود زیرا تمایلی به پختن غذا برای شخص خود نخواهند داشت اگر هم غذایی پخته شود برایشان بسیار بی مزه و بی طعم می باشد از این رو از غذا پختن فاصله می‌ گیرند و کم کم به غذا اشتهای خود را از دست می دهند این افراد اگر در کنار خانواده خود باشند و یا لااقل از مزیت و خدمات پرستار در منزل بهره ببرند اشتها به غذا برایشان باز می شود .

بی اشتهایی در سالمندان چه عوارضی در پی دارد ؟

وقتی سن بالا می رود بی اشتهایی بر آنها غالب می‌ شود و باعث می‌ شود سالمندان در معرض مشکلات دیگری از جمله لاغر شدن و تحلیل عضلات ،کم خونی ،افت فشار خون ، خطر افتادن به زمین ، بروز شکستگی استخوان در صورت افتادن قرار بگیرد بنابراین لازم است برای درمان آن اقدامات صورت بگیرد تا از این عوارض مصون بماند . یکی از این اقدامات استفاده از قرص یا شربت های اشتها آور برای آن ها می باشد که با مراجعه به متخصص می‌توانند داروهایی که عوارض کمی دارند را برای مداوای کم اشتهای خود مصرف کند .

درمان های گیاهی برای بی اشتهایی در پیری :

در ادامه مبحث علت بی اشتهایی در پیری به یک سری از درمان های بی اشتهایی در پیری توسط گیاهان دارویی می پردازیم که شامل:

استفاده از سیر :
سیر یکی از مواد غذایی محسوب می شود که می تواند در درمان بی اشتهایی سالمند موثر واقع شود شما می توانید سیر را در آب بجوشانید و آن را صاف کنید و سپس آبلیمو و نمک به آن اضافه نمایید و در روز دو مرتبه بنوشید

استفاده از زنجبیل :
مصرف زنجبیل نیز می تواند در درمان بی اشتهای موثر باشد مقداری زنجبیل خرد شده را با نمک مخلوط کنید و قبل از غذا خوردن آن را برای چند هفته بخورید .

استفاده از نعنا :
نوشیدن چای نعنا در طول روز می‌ تواند در درمان بی اشتهایی در پیری کارآمد واقع شود .

استفاده از پرتقال :
آب پرتقال به همراه آب لیمو و فلفل می تواند بی اشتهایی را درمان کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

4 + 14 =

فهرست