تماس
021-66582923

علت درد طرف راست پهلو در بانوان و آقایان

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
علت درد طرف راست پهلو در بانوان و آقایان

درد پهلوی که از دردهایی است که شاید اکثر افراد با آن مواجه شده باشند این درد به گونه ای است که شخص احساس تیر کشیدگی در پهلو می کند ما در این مقاله که توسط کارشناسان موسسه آتیه پرستاران سلامت تهیه و تنظیم شده قصد داریم در مورد علت درد طرف راست پهلو و راه های معالجه آن توضیحاتی ارائه دهیم .

درد طرف راست پهلو که بسیار متداول و شایعه شده است علت‌های متفاوتی دارد و علت های آن در مردان و زنان هر یک بنا بر مواردی اتفاق می‌افتد از علت‌ های مهم درد طرف راست پهلو در آقایان می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم :

آماس و ورم کردن پروستات در آقایان :

ورم کردن پروستات که بر اثر یک عفونت باکتریایی رخ می دهد دارای نشانه‌های در وجود آقایان می باشد از جمله نشانه ها شامل :

  • احساس درد در ناحیه کمر
  • احساس درد در قسمت کشاله ران
  • درد در ناحیه تناسلی آقایان
  • احساس درد در مقعد
  • به وجود آمدن درد بعد از دفع ادرار و انزال بالا
  • رفتن حرارت بدن
  • زیاد شدن دفعات ادرار در آقایان

دلایل مهم عارض شدن درد طرف راست پهلو در بانوان :

رخ دادن درد طرف راست پهلو در بانوان دلایل زیادی دارد از جمله دلایل شامل موارد زیر می باشد:

۱) به وجود آمدن آندومتریوز :

زمانی که بافت رحم بزرگتر می شود یک درد نسبتا زیاد در قسمت شکم و لگن خانم ها به وجود می‌آید و نشانه‌هایی را نیز به دنبال دارد که در پی آن خانم ها احساس درد زیاد در زمان پریودی پیدا می‌کند و باعث می‌شود در زمان برقراری ارتباط جنسی درد داشته باشد این خانم‌ها با رخ دادن آندومتریوز در آن ها ممکن است دچار ناباروری شوند و در هنگام پریودی دفع ادرار آن ها با درد زیاد همراه باشد و یک سری از اختلالات گوارشی برای آن ها حاصل شود .

2) به وجود آمدن کیست تخمدان :

عارضه به وجود آمدن کیست تخمدان به گونه ای است که یک کیسه های ریز که داخل آن مایع قرار گرفته در تخمدان ایجاد می‌شود و در حالت کلی نمی تواند نشانه های داشته باشد مگر اینکه این کیست ها رشد کند و بزرگ‌تر شود که در این صورت یک درد شدید و ناگهانی در قسمت لگن و طرف راست پهلو در بانوان ایجاد می کند خانم ها در مواجه شدن با این مشکل در شکم خود احساس فشار و نفخ می‌کنند و اگر بزرگی کیست تا به حدی برسد که باعث پاره شدن آن ها شود خانم ها احساس خونریزی داخلی دارند و باید حتما به پزشک مراجعه نمایند .

۳) درهم تنیده شدن تخمدانها :

گاهی مواقع لوله فالوپ و یا هر دو تخمدان ها در یکدیگر تنیده می‌شود که یک درد زیادی در شکم بانوان احساس می‌شود و این درد ممکن است تا کمر فرد را درگیر کند و باعث تهوع و بالا آوردن در آن ها خواهد شد اگر خانمی با این مشکل برخورد کند در یک وضعیت اورژانسی قرار گرفته و برای پیشگیری از خطرات احتمالی وارد بر تخمدان باید سریعاً به درمان آن بپردازد .

(( در ادامه توصیه می شود مقاله علت درد طرف راست سر در افراد را حتما مطالعه نمایید ))

۴) به وجود آمدن تومور عضلانی فیبروم :

از علت های درد طرف راست پهلو به وجود آمدن فیبروم رحم می باشد که در دیواره های رحم ایجاد می شود و می تواند خونریزی های زیاد و پریودهای درد آور و احساس التهاب در قسمت زیرین شکم به همراه داشته باشد .

۵) والتهاب و ورم ناحیه لگن:

زمانی که در قسمت لگن ورم و التهاب به وجود بیاید این عارضه می تواند منجر به عفونت در ناحیه تناسلی بانوان کرد این عفونت ها می تواند از طریق مسیر ارتباط جنسی مانند عفونت سوزاک درمان نشده باشد که میتواند واژن را با ترشحات بدبو همراه نماید و درد شدید در قسمت پایین شکم را به وجود بیاورد.

۶) حاملگی :

علت درد طرف راست پهلو می تواند ناشی از بارداری و حاملگی در بانوان باشد بانوان باردار در ناحیه لگن و کمر احساس درد پیدا می کند و درد آن به گونه‌ای است که یا هر دو قسمت کمر را درگیر می کند یا درد آن از پشت کمر تا امتداد ساق پا کشیده می‌شود و می‌تواند به صورت مستمر یا این که مقطعی باشد اما باید توجه داشته باشند اگر کمر درد طرف راست پهلو در آنها با خونریزی همراه باشد احتمال سقط جنین وجود دارد و باید به پزشک مراجعه نمایید .

علت درد طرف راست پهلو که بین زنان و مردان مشترک می باشد به شرح زیر است :

به وجود آمدن سنگ کلیه :

ممکن است در داخل کلیه ها مواد جامد کوچکی که سنگ کلیه نامیده می شود به وجود بیاید که باعث ایجاد مشکلاتی در کلیه می شود اگر این سنگ ها در قسمت کلیه راست به وجود آمده باشد شخصا با درد طرف راست پهلو مواجه می کند و می تواند راه مجرای دفع ادرار را مسدود نماید که اگر از طریق ادرار دفع نشود می‌بایست با جراحی اقدام به خارج کردن آنها کنید .

التهاب در قسمت آپاندیس :

کیسه آپاندیس در میان افراد اگر دچار التهاب شود و به اصطلاح عامیانه کیسه آپاندیس پر شود می تواند درد را در طرف راست پهلو به وجود بیاورد که روش درمانی آن با جراحی صورت می گیرد و خیلی خطرناک نمی باشد .

کشیدگی رگ ها :

از دیگر علت های درد طرف راست پهلو کشیدگی رگ ها می باشد که بر اثر فشار زیاد یا حرکات ناگهانی رباط‌ های شخص دچار کشیدگی یا پارگی می شود و باعث ایجاد درد می گردد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

پنج + 9 =

فهرست