تماس
021-66582923
عمل قلب باز

مراقبت های بعد از عمل قلب باز در منزل

عمل قلب باز بسیار عمل حساسی می باشد که باید بعد از عمل مراقبت های ویژه ای از فرد بیمار شود . معمولا فردی که جراحی عمل قلب باز انجام می دهد، دچار حساسیت و استرس زیادی میشود زیرا این عمل به خودی خود عمل حساس و ریسک پذیری است.

جدایی از مراقبت هایی که کادر درمان در بیمارستان برای مریض انجام می دهند، زمانی که فرد مرخص میشود و مجبور است بقیه طول درمانش را در خانه انجام دهد لازم است خود فرد و اطرافیانی که از او پرستاری می‌کنند، یک سری اصول را جهت حفظ سلامتی فرد و نتیجه بهتر عمل جراحی ،رعایت کنند. ما در اینجا با کمک آتیه پرستاران می خواهیم نکات ایمنی و اصول مراقبت در منزل از بیمار را برای شما شرح دهیم با ما همراه باشید.

اصول مراقبت و پرستاری در منزل بعد از عمل قلب باز :

یکی از اصول خدمات مراقبت پرستاری در منزل بعد از عمل قلب باز این است که فرد بیمار در منزل بین ۸ تا ۱۰ هفته طبق نظر پزشک معالج خود نیاز به استراحت مطلق دارد. زمانی که صحبت از استراحت مطلق میکنیم به هیچ عنوان منظورمان بستری بودن به طور کامل نیست. هدف از استراحت این است که فرد بیمار به طور کلی از محیط کار و فعالیت و استرس های ناشی از آن دور باشد و دوره درمان قلب را با آرامش سپری کند.

فرد در طول مدت زمان استراحت در منزل باید سعی کند یک سری تمرینات تنفسی را جهت عادی شدن تنفس انجام دهد که تنفس او به روال عادی برگردد. فرد بیمار برای انجام این تمرینهای تنفسی میتواند یک بالشت را جلوی سینه خود نگه دارد و سعی کند نفس عمیق بکشد و این نفس کشیدن همراه با سرفه باشد. در بیمارستان دستگاهی برای کنترل تنفس فرد به او داده میشود (اسپیرومتری)که فرد باید تا شش ماه بعد از عمل جراحی از آن استفاده کند.

چگونه از زخم حاصل از جراحی عمل قلب باز مراقبت کنیم⁉️

در اثر جراحی عمل قلب باز (Open heart surgery) یک سری بخیه روی جناغ سینه فرد وجود دارد که باید آنها را به طور مرتب تمیز کنیم و خشک نگه داریم. گاه احتمال دارد در حین عمل جراحی لازم باشد از پای فرد بیمار برای کمک به عمل، رگ برداشته شود که خود نگهداری و مراقبت از پایی که رگ از آن برداشته شده نیز حائز اهمیت است. در این مواقع بهتر است که فرد از جوراب استفاده کند که روند جریان خون زودتر و بهتر بهبود یابد.

همچنین فرد بیمار می تواند در زمان حرکت، از باند های کشی استفاده کند و به هنگام استراحت در شب آن را باز نگه دارد. هنگامی که محل جناغ سینه را برای عمل جراحی قلب بخیه میکنند، احتمال دارد چند شکاف برای خروج ترشحات وجود داشته باشد که معمولاً این شکاف ها ترشحی ندارند، اما اگر هم ترشحی داشته باشند باید از پرستار و پزشک برای نحوه پانسمان آنها سوال کرد و به دقت آنها را پانسمان و ضد عفونی کرد.

به هیچ وجه فرد نباید به طور سر خود برای بهبود زخم و یا کاهش درد از هیچ کرم و یا لوسیون و هیچ دارویی استفاده کند مگر با دستور پزشک.
زخم های ناشی از عمل به طور معمول در شبانه روز ۲ بار احتیاج به پانسمان و تعویض پانسمان دارند. اگر در حین پانسمان، بیمار دچار درد فراوان بود، میتوانیم با مشورت پزشک به او مسکن دهیم.

( در ادامه توصیه می شود مقاله برنامه غذایی هفتگی برای بیماران قلبی را مطالعه نمایید)

جناغ سینه بعد از عمل قلب باز :

معمولاً بعداز عمل قلب باز ، فرد احساس درد در قفسه سینه می کند. البته که این درد کاملا طبیعی و ناشی از بخیه ها و زخم در جناغ سینه است. برای مراقبت از جناغ سینه بعداز عمل لازم است که فرد از بلند کردن اجسام سنگین دوری کند. زمانی که می خواهد دراز بکشد و یا بلند شود این کار را به آرامی انجام دهد. همچنین اگر علائم و نشانه هایی مثل کبودی یا قرمزی و یا حتی درد زیاد در ناحیه جناغ سینه احساس کرد حتما با پزشک خود در میان بگذارید.

مراقبت های بعد از عمل قلب باز در منزل

اصول تغذیه فرد بعد از عمل قلب باز باید به چه گونه ای باشد :

فردی که عمل قلب باز انجام داده است ممکن است بعد از عمل مدت زمانی در حدود چند روز یا حتی چند هفته دچار کم اشتهایی و یا حتی بی اشتهایی شود. در طی این مدت لازم نیست که فرد حتماً به یک باره حجم زیادی غذا را وارد معده خودش کند بلکه بهتر است غذا را با حجم کم و در دفعات بیشتر استفاده کند.

فرد بیمار بهتر است :

  • از مواد غذایی حاوی پروتئین و ویتامین خصوصاً ویتامین Cاستفاده کند.
  • لزوماً غذایش کم نمک و کم چرب باشد.
  • خصوصا بیمارانی که با مشکل دیابت هم مواجه هستند این بیماران باید سعی کنند قند خونشان را در حد نرمال نگه دارند تا دچار مشکل نشوند.
  • بهتر است که فرد از روغن های گیاهی مانند کنجد و کاندلا و زیتون استفاده کند و از مصرف روغن حیوانی دوری کند.
  • همچنین مواد غذایی بهتر است به صورت آب پز استفاده شود تا سرخ شده.
  • فرد بیمار لازم است که در طول روز از مقادیر لازم میوه و سبزیجات تازه استفاده کند.
  • از مصرف شیرینی جات دوری کند.

سیکل خواب و استراحت بیمار بعد از عمل قلب باز باید به چه گونه باشد⁉️

میزان خواب و استراحت فرد بیمار بعد از عمل قلب باز ، از اهمیت خاصی برخوردار است. زیرا زخم ناشی از بخیه ها در محل جناغ سینه هنوز تازه بوده و در حال بهبود یافتن است و از این رو فرد بیمار دقیقا باید به پشت بخوابد و بهتر است زمان خواب چیزی را زیر پاهایش بگذارد که کمی بالا بیاید .

همچنین بهتر است که گردن او بالا تر از بدنش باشد. پس از طی زمانی حدود ۱۴ روز با دستور پزشک فرد بیمار میتواند به آرامی هنگام خواب تغییر پوزیشن دهد و به پهلو بخوابد. ولی حتی در این مرحله هم هنوز نباید روی شکمش بخوابد. در این مرحله فرد می تواند چیزی حدود ۱۰_۸ ساعت در شبانه روز بخوابد.

برنامه ورزش فرد بیمار بعد از عمل قلب باز :

بعداز اینکه فرد در بیمارستان و سپس در منزل مراقبت های لازم را جهت بهبودی بهتر خود انجام داد لازم است که آرام آرام ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهد . البته به آرامی و مرحله به مرحله این کار هم به بهبود سلامتی او کمک میکند و هم از لحاظ روحی بیمار را با نشاط میکند،

بیمار در طول هفته اول تنها میتواند مدت زمان ۱۵ دقیقه آنهم در چند مرحله و هر محله تقریباً ۳ دقیقه پیاده روی آرام داشته باشد. در هفته دوم میتواند زمان آن را افزایش دهد و به ۳۰ دقیقه برساند در سه مرحله.

در هفته سوم همان ۳۰ دقیقه را در دو مرحله داشته باشد. بعد از این زمان تقریبا ۲۱ روزه میتواند هر روز ۴۰ دقیقه ، و در دو مرحله پیاده روی کند و کم کم زمان آن را افزایش بدهد. البته سقف زمان پیاده روی و ورزش برای بیمارانی که عمل قلب باز داشته اند، نباید بیشتر از یک ساعت بشود.

روش پیاده روی فرد باید به گونه ای باشد که در حین پیاده روی به نفس نفس نیفتد. چیزی که در زمان پیاده روی باید فرد را نگران کند این است که اگر در حین پیاده روی فرد دچار تنگی نفس یا حالت تهوع شود باید سریع پیاده روی را قطع کند و استراحت کند و با تداوم این علائم باید به پزشک مراجعه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

نوزده − 15 =

فهرست