تماس
021-66582923

عوارض داروی در سالمندان را چگونه کم کنیم ؟

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
عوارض داروی در سالمندان را چگونه کم کنیم ؟

در دوران سالمندی با بالا رفتن سن و بروز بیماری های مختلف افراد مسن ناگزیرند که داروهای متعددی را برای درمان و کنترل بیماری های خود مصرف کنند مصرف طولانی مدت داروهای تجویز شده میتواند عوارض دارویی در سالمندان به وجود بیاورد بنابراین افراد مسن بالای 65 سال باید در مصرف داروها دقت بیشتری داشته باشند. این مقاله می تواند برای سالمندان و افرادی که وظیفه مراقبت از سالمندان را برعهده دارند مفید باشد .

عوارض داروهای بی خوابی در سالمندان:

  • مصرف داروهای بی خوابی مانند آلپرازولام ویا دیازپام میتواند عوارضی مانند بی تعادلی و سردر گمی را در آنها به وجود بیاورد مصرف این داروها زمان زیادی طول میکشد تا از بدن سالمند به طور کامل دفع شود به همین دلیل سالمندان احساس گیجی و خواب آلودگی خواهند داشت.
  • مصرف داروهای ضد دیابت: داروهایی مانند گلیبوریدکلرپروپامید اگر به صورت نادرست استفاده شود عوارضی مانند پایین آمدن بیش ازحد قندخون در سالمندان خواهد شد.
  • عوارض داروهایی که برای افسردگی و درمان پارکینسون استفاده میشود میتواند یبوست، کاهش فشار خون و تار شدن چشم ها را در افراد سالمند به وجود بیاورد.
  • مصرف قرص های استروژن در خانم ها که مربوط به یائسگی و گر گرفتگی میباشد میتواند ایجاد لخته خون و زایل شدن عقل را به همراه داشته باشد.
  • مصرف داروی استاتین که برای درمان کلسترول استفاده میشود عوارضی مانند درد و احساس ضعف در عضلات را برای سالمندان به وجود می آورد.
  • مصرف داروهای مسکن و ضد التعابی مانند ناپروکسن و ایبوپروفن میتواند عوارض و خطرات قلبی را تشدید کنند و با توجه به اینکه افراد بالای 75 سال عوارضی مانند خونریزی دستگاه گوارش یا زخم معده داشته باشند باید از خوردن این داروها جلوگیری نمایند.

(( در ادامه توصیه می شود مقاله آموزشی اختلال خود بیمار انگاری را حتما مطالعه نمایید ))

چگونه میتوان عوارض دارویی در سالمندان را کم کرد؟

عوارض دارویی که به صورت ناخواسته در سالمندان به خصوص سالمندانی که چند نوع دارو را باهم مصرف میکنند به وجود می آید که بسیار شایع ست اما با راه کار هایی میتوان از عوارض این داروها پیش گیری کنید پزشکان باید دارو های تجویزی خود را با احتیاط و دقت بیشتری برای سالمندان تجویز کنند.

از مهم ترین راه هایی که میشود یک رژیم دارویی برای سالمندان توسط پزشک تجویز شود این است که داروها را به صورت دوره ای و مقطعی مورد بررسی قرار دهند و از تجویز داروهای جدید برای برطرف کردن عوارض دارویی جلوگیری شود و همچنین توصیه و هشدار های رایانه ای میتواند این عوارض را کم کند عوارض دارویی در سالمندان که به صورت ناخواسته پیش می آید معمولا بر اثر استفاده نادرست. زیاد ازحد و یا ناکافی بروز میکند.

1)از استفاده نادرست داروها دوری کنید.
2)از مصرف داروهای متعدد با دوز بالا بیش از حد خود داری نمایید.
3)استفاده از داروها به صورت غیر کافی

(( در ادامه توصیه می شود مقاله آموزشی علت بی اشتهایی در سالمندان را حتما مطالعه نمایید ))

مصرف چه داروهایی برای سالمندان همراه با غذاهای ویژه میتواند عوارض دارویی در سالمندان به وجود بیاورد؟

  • مصرف داروهای برونکودیلاتور ها که افراد سالمند مبتلا به آسم مورد مصرف قرار میدهند اگر با نوشیدنی های کافئین دار مصرف شود میتوان عوارض تحریک کننده ای روی اعصاب به وجود بیاورند بنابراین توصیه میشود سالمندان مصرف این دارو را با مصرف کافئین به حداقل برسانند.
  • مصرف داروی تئوفیلین با کافئین میتواند باعث افزایش سمی بودن این دارو شود.
  • مصرف داروهایی که فشار خون را کم میکنند و باعث بهبودی بیماری های قلبی میشوند مانند کاپتوپریل یا رامیپریل که باعث باز شدن و انبساط رگ ها میشود و جریان گردش خون را بالا میبرد اگر با مواد غذای که سرشار از پتاسیم باشد مصرف شود میتواند پتاسیم خون را بالا ببرند و بالا رفتن میزان پتاسیم خون میتواند تنگی نفس را برای شخص سالمند به وجود بیاورد پس سعی کنید خوردن سویا، موز و اسفناج را که حاوی پتاسیم هستند را با این داروها به حداقل برسانید.
  • برای کاهش عوارض دارویی در سالمندان که داروی کاهش فشار خون مصرف میکنند نباید شیرین بیان به همراه آن مصرف شود زیرا شیرین بیان باعث افزایش فشار خون میشود که اگر با این دارو ترکیب شود و تداخل پیدا کند فشار خون را بالا نگه میدارد وباعث بروز سکته عای قلبی و مغزی میشود.

مصرف داروهای انعقاد خون:

مصرف داروهای وارفارین نباید با مواد غذایی که ویتامین کا دارند مورد استفاده قرار بگیرند. مواد غذایی که دارای خاصیت ضد انعقادی هستند شامل دارچین، زردچوبه ، زنجبیل میباشد که اگر با وارفارین مصرف شوند اثر این دارو را بالا میبرند ومیتواند باعث خونریزی در افراد سالمند گردد و همچنین مصرف چای سبز میتواند اثر لخته بودن این دارو را کم کند در نتیجه لخته خون در بدن سالمند به وجود می آید.

مصرف انبه هم میتواند اثر لخته بودن دارو های وارفارین را افزایش دهد از دیگر مواد غذایی که اثرات داروی وارفارین را کاهش میدهد میتوان به شلغم،عدس، نخود، زرده تخم مرغ و کلم پیچ اشاره کرد.

مصرف داروهایی که برای اضافه وزن و دیابت استفاده میشود مانند داروی سیمو استاتین نباید با مرکبات مصرف شوند زیرا خوردن مرکبات جذب این دارو را بالا میبرد و به مراتب عوارض جانبی آن را افزایش خواهد داد. اگریک قرص را با آب پرتقال بخورید یعنی یک قرص را با دوز بالاتری مصرف کرده اید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

پانزده + شانزده =

فهرست