تماس
021-66582923
عوارض شیردهی طولانی مدت

عوارض و اثرات منفی شیر دادن طولانی بر مادر چیست؟

عوارض شیردهی طولانی مدت مبحثی است که در اینجا می خواهیم راجعب آن به طور کامل صحبت کنیم . همانطور که می دانید شیر دادن توسط مادر به بچه باعث ایجاد یک روابط عاطفی میان آنها می‌شود و یک پیوند بسیار شیرین بین انها برقرار میشود. شیر دادن در مواقعی هم برای مادر خسته کننده است اما در برابر عشق و محبت مادر نسبت به فرزند این خستگی هیچ است.

شیر مادر یک غذای ضروری برای کودک است که می تواند مواد مورد نیازبدن کودک را فراهم کند اولین شیر هم که به کودکتان میدهید بسیار ارزشمند است.کودک به دلیل اینکه به جز شیر مادر چیز دیگری نمی خورد غذا برایش حکم آب و مایعی برای مبارزه با میکروب ها را دارد زیرا شیر دارای آنتی بادی و هورمون است اگر شیر دادن به کودک بیش از یک سال باشد طولانی‌مدت محسوب می‌شود و اثرات جانبی نیز بر روی مادر می‌تواند داشته باشد که در ادامه بیشتر به آنها آشنا می‌شویم.

چرا نباید مادران به صورت طولانی مدت به کودک شیر بدهند؟

1- قراردادن فاصله بین بارداری‌ها :

یکی از عوارض شیردهی طولانی مدت فاصله افتادن بین بارداری می باشد. پزشکان توصیه می کنند که حداقل دو سال بین زمان بارداری وقت قرار دهید زیرا بدن شما در حین بارداری یک سری مواد غذایی و معدنی از دست داده و در این مدت بدن فرصتی برای بهبود می یابد و اگر شما کودک خود را شیر می دهید می تواند این زمان را بیش از دو سال به تاخیر بیاندازد و مادرانی که شیر می دهند ممکن است در دوران شیردهی دوره قاعدگی نداشته باشند یعنی این دوره ها ممکن است بعد از دوسال نامنظم شود.

در زمان شیردهی پرولاکتین بالایی تولید می‌شود این هورمونی است که شیر را تولید میکند و بابه تعلیق افتادن تخمک رابطه دارد برای همین است که مادران سن بالا که بیشتر از دو سال به کودکشان شیر داده اند و دوباره قصد بارداری دارند این عمل را دشوار می دانند. پس شیر دادن به مدت طولانی برای مادران نامطلوب است بخصوص برای مادران بزرگتر.

2- دردناک بودن شیردهی:

همانطور که گفته شد با شیر دادن مادر به فرزندش عشق و علاقه و رابطه احساسی بین آنها ایجاد می‌شود اما ممکن است همانقدر سخت باشد زیرا قویترین قسمت بدن انسان فک است وبا بزرگتر شدن کودک این قسمت هم بزرگتر می‌شود و قوی تر می‌شود و در شیر خوردن اتفاقات زیادی برای نوک سینه به وجود می آید کودکان بزرگتر می شوند دندان در می آورند و هنگام خوردن شیر باعث گاز گرفتن نوک سینه و خونریزی آن می‌شوند پس شیر دادن به مدت طولانی باعث ایجاد درد میشود.

( در ادامه توصیه می شود مقاله نحوه شیر دادن به نوزاد دوقلو را مطالعه نمایید )

3- از دست دادن آزادی مادران:

تغذیه با شیر مادر نیازمند یک برنامه دقیق و منظم است از یک طرف هم مادران به دلیل شیر دادن از یکسری غذاهای دلخواهشان خودشان را دور می کنند و منابع غذایی بدنشان را هم در این راه فدا می‌کنند مادران حتی ممکن است از مهمانی و سرکار رفتن خود بگذرند و تا یک مدت طولانی این کارها را انجام ندهند همچنین مادران باید به پوشیدن نوع سینه بند و خیلی از موضوع‌های دیگر توجه کنند پس مادرانی که شیر دادن طولانی به بچه را انتخاب می‌کنند در خیلی از موارد آزادی را از خود می گیرند.

4- وابسته شدن کودک به مادر:

از دیگر عوارض شیردهی طولانی مدت وابسته شدن کودک می باشد. کودکانی که از شیر مادر در طولانی مدت استفاده می‌کنند بیشتر از دیگر کودکان به مادرشان وابسته اند و برای انجام بیشتر کارهایشان به کمک مادر نیاز دارند کودکانی که تازه راه رفتن را یاد می‌گیرند نسبت به اشیای اطراف خود کنجکاو هستند اما با شیر دادن طولانی مدت به کودک خودکفایی و استقلال از آنها گرفته می‌شود.

5- توجه کمتر به دیگر فرزندان:

مادرانی که شیر دادن طولانی مدت را به کودکشان انتخاب می‌کنند به فرزند دیگرشان توجه کمتری دارند زیرا بیشتر وقت خود را به شیر دادن به کودکش می‌گذراند این مشکل برای مادرانی که یک فرزند دارند به وجود نمی‌آید. همه کودکان باید برای گفت‌وگو با مادرشان گذراندن وقت خود وتفریح در کنار مادرشان باشند و مادر برایشان زمان کافی داشته باشد پس شیردهی طولانی مدت این کارهای آزادانه را از مادر می گیرد و ممکن است کودک دیگر عزت نفس پایینی داشته باشد.

( در ادامه توصیه می شود مقاله درمان افسردگی دوران شیردهی را مطالعه نمایید )

6- شیر گرفتن سخت تر می شود:

یک قانون وجود دارد که هر چقدر یک کار یایک عادت را تکرار کنید ترک کردن آن دشوارتر است شیردهی طولانی مدت هم یک عادت است که فرزندم معتاد آن خواهد شد کودکان همیشه نباید شیر مادر را مصرف کنند و ازیک دوره باید از غذا و غذاهای کمکی استفاده کنند و باید شیر مادر قطع شود هرچقدر شیردهی طولانی مدت باشد چالش قطع شیر مادر سخت تر خواهد شد. پس قطع شیر مادر به یک برنامه ریزی و صبر و حوصله نیاز دارد پس هر چه سریعتر این کار را انجام دهید هم برای مادر و هم برای کودک آسان‌تر خواهد بود .

7-به خطر افتادن سلامت مادر :

در گاهی اوقات شیردهی در مدت زمان طولانی موجب عفونت های قارچی خواهد شد که دردو خارش پستان را به همراه دارد ولی عفونت در طول زمان باعث اذیت شدن و درد مادر در هنگام شیر دادن می‌شود از یک طرف شیر مادر دارای منابع مغزی و ضروری برای فرزند است مثلاً اگر مادر به اندازه کافی کلسیم نداشته باشد بعداً حتی اگر شده از دندان و استخوان مادر کلسیم را می‌گیرد و آن را در شیر نوزادتامین میکند و این جایگزینی باعث آسیب رساندن به بدن مادر شده و پوسیدگی استخوان را ایجاد میکند.

8- سوء تغذیه کودک:

طی تحقیقات به دست آمده کودکانی که در سنین ۱۸ تا ۲۹ ماهگی از شیر مادر استفاده کرده اند نسبت به دیگر بچه‌ها به سوء تغذیه دچار می‌شوند .

9- از عوارض دیگر شیردهی برای مادر :

داروها از طریق شیر مادر منتقل می‌شود. بیش از اندازه مشغول مراقبت کودک می شوید. برای مادرمنع غدایی وجود دارد ومادر هر چیز را نمی تواند بخورد زیرا بر روی شیرش تاثیر می‌گذارد‌ .ممکن است کودک با بزرگتر شدن نسبت به آناتومی بدن مادر سوالاتی بپرسد و یا به پستان دیگر مادران دست بزند و آن را لمس کند و حرکات ناخوشایندی انجام دهد.

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

یک × 1 =

فهرست