تماس
021-66582923

غذاهایی که باعث تنگی نفس میشود

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستار کودک
بدون دیدگاه
غذاهایی که باعث تنگی نفس  و ایجاد آلرژی میشود

تنگی نفس از حساسیت نشأت می گیرد حساسیت به مواد غذایی و یا دارویی است ، بدن افرادی که دچار حساسیت شده است واکنش و علائمی از خود نشان می دهد که با هر شرایطی متفاوت است . مادر این مبحث که توسط کارشناسان آتیه پرستاران سلامت جمع آوری شده است می خواهیم راجعب غذاهایی که باعث تنگی نفس میشود اطلاعاتی در اختیار شما عزیزان مخصوصا سالمندان بیماری که مشکل تنفسی دارند و مورد مراقبت های ویژه در منزل هستند ، قرار دهیم .

حساسیت غذاهایی که باعث تنگی نفس میشود شامل موارد مختلف می‌شود :

  • به صورت جوش و خارش پوستی .
  • انواع تحریک های پوستی مثل کهیر و تاول
  • مشکلات تنفسی یا ایجاد خفگی در افراد

اما باید به این نکته توجه داشته باشید که حساسیت های ایجاد شده در خون باعث تغییراتی در سلولهای خون می‌شود. عادت داشتن به غذای مضر در بدن افراد باعث حساسیت نمی شود اما ممکن است تعدادی از این مواد غذایی باعث بروز بیماری شوند. بیماری تنفسی یا آلرژی تنفسی بسیار خطرناک تر از حساسیت و آلرژی های پوستی هستند چون آلرژی پوستی سطحی و زودگذر هستند اما آلرژی تنفسی با ریه افراد آمیخته می‌شود و جلوی تنفس متعادل را میگیرد .

آیا با خوردن سردیجات می توان رفع حساسیت کرد :

با توجه به حساسیت های ایجاد شده در بدن افراد باید مواد غذایی حساسیت زا را از برنامه غذایی خود به طور کامل حذف کنند. اکثر مردم فکر می‌کنند اگر دچار حساسیت شدند با خوردن سردی جات می توانند رفع حساسیت کنند اما این باور به کل اشتباه است و به گفته پزشکان صحیح نیست چون استفاده از سردیجات نه تنها حساسیت را از بین نمی برد بلکه درمان ریشه ای هم نخواهد کرد.

پس باید خود را زیر نظر پزشک متخصص قرار داده تا بتواند از لحاظ علمی مورد درمان قرار بگیرد. به طور مثال خربزه با عسل ایجاد حساسیت نمی کند اما اگر با هم خورده شود باعث تداخل می شود این تداخل مشکلات تنفسی را به همراه خود دارد .

غذاهایی که باعث تنگی نفس میشود چگونه بر بدن تاثیر می گذارد :

تنگی نفس و یا آسم از بروز حساسیت یا آلرژی ایجاد می‌شود این تنگی نفس با رعایت رژیم غذایی صحیح قابل حل است همه ما حداقل یک نفر در دور و اطراف خود دیده ایم که مشکل تنفسی دارد این بیماری واگیر ندارد حساسیت داشتن به مواد غذایی مجرای دستگاه تنفسی در بیماران را مورد التهاب قرار میدهد ومتاسفانه ورم می‌کند واین تورم ایجاد شده در مجاری تنفسی باعث ایجاد تنگی نفس ویا آسم می شود . متاسفانه در صورت تشدید ،این مجاری تنفسی به طور کامل بسته می شوند و دچار خفگی می شود ،که باید روش مقابله کردن با آن را بدانیم .

مواد غذایی که برای تنگی نفس مضر است:

  • مواد غذایی و سبزیجات نفاخ .
  • مواد غذایی پر ادویه و تند .
  • مواد غذایی سرخ کردنی .
  • انواع نوشیدنی های مضر و گازدار .

مصرف هر کدام از مواردی که در بالا گفته شد به تشدید آسم کمک زیادی می‌کند افراد در صورت چاقی و حساسیت به این مواد غذایی به شدت دچار سرفه های زیاد و طولانی می شوند که تنگی نفس را در پی خواهد داشت افرادی که چاق هستند مطمئن مشکل رفلاکس معده هم دارند از این رو مواد غذایی مصرف شده باعث فشار در قفسه سینه و پرده های دیافراگم می‌شود که تنگی نفس را تشدید می‌کند و در بعضی مواقع خفگی را به همراه دارد .

واکنش بدن نسبت به مواد غذاهایی که باعث تنگی نفس میشود :

واکنش هایی که بدن در برابر مواد غذایی در صورت بروز حساسیت از خود نشان می‌دهد در همه بیماران به طور یکسان نیست این حملات ایجاد شده در بیماران هم به یک شدت نیست طبق درجات بالا و پایین می شود. پس اگر بدن نسبت به یک ماده غذایی یا دارویی حساس است سیستم ایمنی هر فرد خیلی سریع به این ماده غذایی حساس واکنش نشان می‌دهد و به سرعت با آن مواد غذایی حمله می کند ، هر فردی بهتر از بقیه باید این محرک ها را بشناسد و بیشتر به مواد غذایی که می خورد دقت و توجه کافی را داشته باشد .

(( در ادامه توصیه می شود مقاله درمان خانگی تنگی نفس را حتما مطالعه نمایید ))

غذاهایی که بیشترین درصد از حسایت را به خود اختصاص داده اند :

  • تخم مرغ و تخم پرندگان .
  • غذاهای دریایی شامل میگو و ماهی
  • مواد نگهدارنده محصولات
  • آجیل
  • سویا
  • گندم
  • شیر
  • از همه شایع تر مصرف نمک

حساسیت به مواد غذایی می‌تواند به صورت حساسیت پوستی نمایان شود. این مورد در افرادی که دارای تنگی نفس هستند باید در نظر گرفته شود همین حساسیت کم به ظاهر پوستی ممکن است به صورت حمله های خیلی سنگین در بیماران، خود را نشان دهد. به همین دلیل است که می گوییم حتی با ۱ درصد از حساسیت به مواد غذایی آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

رابطه مصرف بی رویه نمک با تنگی نفس :

استفاده از نمک زیاد باعث ایجاد تشنگی می شود و همین طور باعث احتباس مایعات در بدن شده که تورم و التهاب را در افراد به خصوص در افرادی که بیماری تنگی نفس و یا آسم دارند افزایش می‌دهد .این خود عمل بزرگی برای بروز حملات تنفسی است.

همه موارد گفته شده در بالا به منظور این نیست که اگر فردی حساسیت دارد به این موارد بسنده کند. این افراد بیمار باید به پزشک متخصص خود مراجعه کنند تا بررسی دقیق به عمل بیاید و به صورت دقیق وشفاف مشخص شود که از هر کدام از این مواد چقدر می‌تواند استفاده کند و یا کدام را باید به طور کامل حذف کند.

بیمارانی که دچار تنگی نفس هستند باید به این مورد توجه کنند که زیاده روی در خوردن مواد غذایی باعث رفلاکس معده آنها هم می‌شود و این رفلاکس معده فشار زیادی را به ریه‌ها وارد می‌کند و این فشار وارد شده به ریه ها حملات آسمی یا تنگی نفس ، شدت بیشتری در بیماران پیدا می‌کند . که بسیار خطرناک ومرگ آفرین است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

یک × 2 =

فهرست