تماس
021-66582923

غذاهای پروتئین دار و توصیه های مهم به مراقبین در منزل

پرستار سالمند, پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
غذاهای پروتئین دار و توصیه های مهم به مراقبین در منزل

پروتئین مهمترین نیاز بدن انسان است با وجود پروتئین بافت و عضلات و استخوان ها رشد و تکامل پیدا میکنند . اگر بدن پروتئین به اندازه‌ی کافی نداشته باشد غذای کمتری به بافت و عضله و همچنین ماهیچه ها می رسد وجود این مواد مغذی برای بدن اهمیت زیادی دارد چون هر بافت در بدن نیازمند پروتئینی است مثل مو و ناخن های دست و پاهای مان . کارشناسان موسسه آتیه پرستاران سلامت در این مبحث که در بخش سلامت تهیه و جمع آوری شده است راجعب غذاهای پروتئین دار مطالبی را شرح داده اند که امید است برای شما کاربران مفید واقع باشد . با ما همراه باشید .

اهمیت غذاهای پروتئین دار :

پروتئین غذای اصلی عضله و بافت در بدن حساب میشود .وجود پروتئین به اشتهای فرد کمک می‌کند و مقدار قند موجود را در بدن کنترل می کند در سبزیجات و در مغزها و آجیل ها مقدار زیادی پروتئین وجود دارد پروتئین باید در برنامه غذایی که میخوریم وجود داشته باشد البته توجه داشته باشید استفاده از پروتئین چه کم وچه زیاد برای بدن و سلامت ضرر دارد .

استفاده از پروتئین برای کاهش وزن:

همانطور که گفته شد یکی از مهم‌ترین مواد مغذی پروتئین است با مصرف پروتئین احساس سیری در بدن به وجود می‌آید و این سیری در طولانی مدت برای بدن انسان ماندگار است و به همین دلیل است که افرادی که می خواهند لاغر شوند از مصرف پروتئین دریغ نمی کند برای مثال اگر فقط از نصف سینه مرغ برای ناهار سر ظهر استفاده کنید خواهید دید که دید تا شب دیگر گرسنه نخواهید شد بدون هیچ مواد غذایی دیگری استفاده کرده باشید .

مواد غذایی که دارای پروتئین هستند :

در اینجا شما را با مواد غذایی که دارای پروتئین هستند آشنا میکنم که به مادران خانه دار و یا پرستار منزل توصیه می شود حتما از این مواد غذایی در برنامه روزانه استفاده نمایند.

۱) خواص بادام ها به خصوص بادام زمینی
۲)خواص تخم مرغ .
۳)خواص گوشت سفید به خصوص گوشت ماهی سالمون
۴) استفاده از لبنیات به خصوص شیر .
۵) استفاده از حبوبات به خصوص لوبیا سیاه و یا لوبیای عروس .

بادام زمینی یکی از بهترین مغز ها با پروتئین بسیار بالا است

بادام زمینی را می توان هم به عنوان صبحانه و یا به عنوان میان وعده میل کنید . بادام زمینی را به هرصورت که می پسندید مصرف کنید می توانید هم به عنوان نوعی آجیل استفاده کنید هم به عنوان کره ،امروزه می‌توانیم کره بادام زمینی هم به عنوان صبحانه استفاده کنید.

البته که کره بادام زمینی ارتش غذایی بالاتری را دارد . یعنی در هر یک قاشق غذاخوری از کره بادام زمینی ۴ گرم پروتئین وجود دارد کره بادام زمینی دارای قند طبیعی است و هیچ گونه قند مصنوعی در آن استفاده نشده به همین دلیل است که بسیار مفید است و همین ارزش غذایی بالا وبدون شیرین کننده که دارد باعث می شود که از عارضه دیابت هم جلوگیری کند .

استفاده تخم مرغ و تخم پرندگان

این مواد غذایی پروتئین بالایی دارند و احساس سیری در بدن انسان ایجاد می کنند این مورد هم برای کاهش وزن موثر و بسیار مناسب است .

استفاده از گوشت های سفید به خصوص گوشت ماهی سالمون

این نوع ماهی بسیار لذیذ و خوش خوراک است و طعم دلپذیری دارد و همینطور سرشار از پروتئین و امگا ۳ است .
در پرورش این نوع ماهی از هیچ گونه مواد سرب و جیوه استفاده نشده است.

استفاده از لبنیات به خصوص ماست چکیده

در هر نیم کیلو ماست چکیده حدود ۳۰ گرم پروتئین وجود دارد این به این معناست که ماست چکیده ارزش غذایی خیلی بیشتری نسبت به بقیه لبنیات دارد . البته بعد از ماست کیسه ای می توان به شیر هم اشاره کرد شیر هم دارای ارزش غذایی زیادی است ، یک فنجان شیر حدود ۷ گرم پروتئین دارد البته شیر علاوه بر داشتن پروتئین کلسیم زیادی را هم دارد که برای رشد استخوان ها مفید است و البته این مورد برای کاهش وزن اشاره نمی‌شود چون چربی زیادی دارد می توان برای افزایش وزن کودکان از این مورد به صورت زیاد استفاده کرد .

استفاده از حبوبات به خصوص لوبیای سیاه و یا لوبیای عروس

لوبیای سیاه و لوبیای عروس بیشترین استفاده در کاهش وزن در افراد را دارد چون از پروتئین زیادی زیادی را داراست و احساس سیری زیادی در فرد به وجود می آورد

مواد غذایی پروتئین دار و کم کالری :

در اینجا شما را به چند مورد از غذاهای پروتئین دار و کم کالری آشنا می کنیم :

۱) غذاهای دریایی مانند میگو
۲) استفاده از جودوسر
۳) سبزیجات به خصوص کلم بروکلی
۴)پروتین گیاهی سویا

غذاهای دریایی مانند میگو جزو غذاهای پروتئین دار می باشد

میگو جز دسته ای از مواد غذایی قرار دارد که ارزش غذایی بالایی دارد و بسیار خوش خوراک است و هم پروتئین بسیار بالایی دارد البته میگو علاوه بر پروتئین مواد مغذی دیگری هم دارد برای همین است که برای کودکان غذای خوب و با ارزشی محسوب می شود در هر ۸۵ گرم میگو ۱۸ گرم پروتئین و ۸۴ کالری وجود دارد.

استفاده از جو دوسر

جو دوسر از منابع پروتئین بالا حساب می آید این ماده مغذی سرشار از منیزیم ، سدیم و فیبر ها است در هر یک فنجان جو دوسر ۲۵ گرم پروتئین و ۶۰۸ گرم کالری وجود دارد.

کلم بروکلی در سبزیجات

کلم بروکلی دارای پروتئین است و همینطور ویتامین c هم دارد این کلم بروکلی جز سبزیجاتی است که همتا ندارد و سرشار از مواد مغذی است .

استفاده از سویا در مواد غذایی

سویا هم جزو غذاهای پروتئین دار می باشد .افرادی که به خوردن شیر حساسیت دارند می توانند به راحتی از پروتئین گیاهی به نام سویا استفاده کند این پروتئین گیاهی با پروتئین حیوانی از لحاظ مواد مغذی با هم برابر هستند و همچنین سویا به پایین آوردن کلسترول خون کمک زیادی می‌کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

1 × 3 =

فهرست