تماس
021-66582923

غذاهای یبوست آور یکی از مشکلات رایجی می باشد که بیشتر افراد در مصرف آنها زیاده روی می کنند . یبوست یکی از دغدغه و مشکلات در میان مردم است که بیشتر در اثر غذا هایی ایجاد می شود که باعث می شود مدفوع کردن سخت و دشوار باشد و هنگام دستشویی رفتن به فرد فشار وارد شود . یبوست دچار ورم و گاز معده خواهد شد اما علت دقیق آن به میزان فیبر در بدن مربوط می‌شود در صورتی که میزان فیبر در بدن شما کمتر از حد مجاز باشد شما درگیر یبوست خواهید شد.

مواد غذایی که انسان در طول روز مصرف می کند ممکن است مشکل یبوست را ایجاد کند البته نه همه غذا ها بلکه برخی از این مواد این مشکل را به وجود می آورند. پس باید برای جلوگیری از این مشکل غذاهای یبوست آور را بشناسیم و از مصرف آنها خودداری کنیم .

میزان فیبر مورد نظر در بدن چه مقدار باید باشد ؟

مردان باید روزانه ۳۸ گرم و زنان ۲۵ گرم فیبر مصرف کنند برای دریافت میزان فیبر مورد نیاز باید غذاهایی مصرف کنید که فیبر بدن را به طور طبیعی تامین کند .

چه غذاهایی یبوست آور هستند ؟

1-غذاهای فرآوری شده:
به صورت کلی غذاهای فرآوری شده برای بدن مضر است و نباید خیلی از این مواد استفاده کرد به خصوص کسانی که یبوست(Constipation) دارند این مواد فرآوری‌شده باعث تشدید یبوست خواهند شد علت تشکیل یبوست توسط این غذاها این است که میزان فیبر موجود در این غذاها محدود است و طبق گفته‌های بالا فیبر کم مساوی است با یبوست و شدید شدن آن در بدن و روده.اما اگر در مواردی از این مواد مصرف کردید بایستی آب به میزان کافی بنوشید زیرا آب باعث جلوگیری از یبوست و ورم و گاز معده خواهد شد .

2- تخم مرغ و گوشت :
یکی از غذاهای یبوست آور را می توان به تخم مرغ اشاره کرد. تخم مرغ برعکس غذاهای فرآوری شده که برای سلامتی مضر است اما تخم مرغ و گوشت برای سلامتی مفید است و باید حتماً برای تامین پروتئین از گوشت و تخم مرغ که یک منبع مهم این نوع ماده است استفاده کرد .اما هر ماده ایی ممکن است زیاد خوردنش مشکلاتی ایجاد کند.

تخم‌مرغ و گوشت هم زیاده‌روی کردنش باعث ایجاد یبوست خواهد شد و برای کسانی که از قبل یبوست داشته مشکل بیشتری به وجود می‌آورد. در این مورد بهتراست از منابع غذایی فیبردار بیشتر استفاده کنید برای مثال از حبوبات لوبیا و نخود فرنگی. هم مقدار چربیشان کم تر از گوشت و هم مقدار فیبر شان بیشتر از تخم مرغ است.

3- مصرف لبنیات :
یکی از غذاهای یبوست آور، لبنیات می باشد . لبنیات نظیر ماست شیر بستنی و غیره مصرفشان بیش از حد مجاز می تواند موجب بروز یبوست شود به خصوص در کودکان البته مصرف نکردنشان هم یک جور دیگر به بدن آسیب می‌رساند منظور این نیست که اصلاً استفاده نکنیم نه بلکه باید هر چیز را در حد تعادل مصرف کرد برای این کار می‌توانید از شیر بادام که دارای فیبر بوده استفاده کنید هم شیر و پروتئین را مصرف کرده‌اید که مفید است و هم بادام که فیبر دارد.

( پیشنهاد می شود مقاله یبوست در بارداری و راه های درمان خانگی آن را مطالعه نمایید )

4- شکلات :
یکی از اصلی ترین ماده سازنده شکلات شیر است.شکلات هم محبوبیت زیادی در میان تنقلات برای عموم مردم به خصوص بچه ها دارد.باید بدانید که کسانی که به لاکتوز شیرحساس هستند دچار مشکل می‌شوند پس نباید از این ماده خوشمزه استفاده کنند اما همانطور که گفته شد همه ما خوردن شکلات را دوست داریم ولی ممکن است خوردنش ما را با مشکل روبرو کند. توصیه می‌شود اگر قصد مصرف آن را دارید از شکلات تلخ استفاده کنید.

5- موز نارس :
موز نارس به دلیل اینکه سرشار از نشاسته است هضمش توسط بدن مشکل است و شما را دچار یبوست می کند پس بهتر است از موز کاملاً رسیده به جای موز نارس استفاده کنید که صد البته موز رسیده برای یبوست بهتر بوده و برعکس آن(موز نارس)موز رسیده به یبوست و درمان آن کمک می‌کند.

6- غذای محبوب مردم برنج:
نیمی از مردم از برنج به عنوان غذا استفاده می کنند و در بیشتر وعده غذای خود برنج به کار میبرند. برنج یکی از دلایل مهم ایجاد یبوست است اما مانند لبنیات و گوشت یک غذای سالم محسوب می شود اما چون قبل از آماده شدن برای مصرف و خوردن آن یکسری کارها روی آن انجام می‌شود بیشتر مواد مغذی آن از بین می رود برای همین بهتر است از برنج قهوه ای جایگزین برنج سفید استفاده کرد و یک رژیم غذایی سالم تری را در اختیارخود قرار دهیم.

همین طور کسانی که رژیم غذایی برای لاغر شدن را در پیش گرفتند ممکن است دچار یبوست شوند زیرا هرنوع ماده ایی مصرف نمیکنند یکی از راه هایی که میتواند به لاغر بودن و کم شدن یبوست شان کمک کند حذف برنج از رژیم غذایی شان است.

( توصیه می شود مقاله راه های درمان یبوست شدید در سالمندان را مطالعه نمایید )

 بهترین غذاهای یبوست آور

7- کافئین:
قهوه و مواد کافئین و انرژی زا نه تنها باعث بروز یبوست می شوند بلکه آب بدن را هم کاهش می دهند علت کامل این است که مقدار زیاد کافئین در بدن باعث افزایش خونرسانی به کلیه شده و جذب سدیم را کم کرده پس کسانی که مقدار زیادی قهوه مصرف می کنند باید این عادت را کنار گذاشته و جایگزین آن آب بنوشند زیرا آب ضد یبوست است و بدون کافئین بوده و هیچ گونه هزینه ای هم ندارد .حداقل ۳ لیتر آب باید در روز بنوشید برای درمان یبوست هم می توانید صبح ها دانه کتان را با آب گرم مصرف کنید .

8- الکل :
الکل مانند مواد کافئین دار باعث کم آبی بدن خواهد شد. با خوردن الکل هورمون ضد افسردگی کاهش می‌یابد و ادرار بیشتر خواهد شد. با ادرار زیاد آب بدن کم میشود و اگر در خوردن الکل زیاده روی کنید حالت تهوع زیاد میشود از یک طرف دیگر هم آب بدن کم می شود. پس دراین حالت بهتر است از مایعات الکترولیت استفاده کنید که سدیم و پتاسیمی که از طریق الکل از بین رفته جبران شود و افراد الکلی هم بهتر است مانند کسانی که قهوه مصرف میکنند الکل را برای همیشه کنار گذاشته و از آب استفاده کنند.

9-دارو :
همه داروها نه، اما بعضی از داروها یبوست به وجود می‌آورند به عنوان مثال داروهای مسکن، ضد افسردگی و اضطراب، کنترل کلسترول وفشار خون و مکمل آهن.

پس باید در مصرف دارو با پزشک مشورت کنید و عوارض داروها را در نظر بگیرید همینطور باید داروها را با آب زیاد بخورید و در کنار قرص ها از میوه و سبزی که فیبر زیادی دارند استفاده کنید چون که فیبر مورد نیاز بدن را افزایش داده و همینطور دانه‌کتان حتماً استفاده کنید.

برای درمان یبوست چه کار باید کرد ؟

در بالا اشاره ای به غذاهای یبوست آور کردیم حال اگر دچار یبوست شدیم باید چه کارهایی انجام دهیم .ملین می تواند شما را از شر یبوست نجات دهد ملین ها طوری هستند که مدفوع را شل و نرم میکند و تحرکات روده را افزایش می دهد که برای درمان یبوست بسیار مناسب است انواع مختلفی از ملین وجود دارد که در ادامه آنها را به شما معرفی خواهیم کرد .

توت ها، حبوبات، کفیر، روغن کرچک، سیب، روغن زیتون، ریواس، سبوس، جو دوسر، آلو، کیوی، آب، دانه‌کتان.

( در ادامه توصیه می شود مقاله کار نکردن شکم سالمندان را مطالعه نمایید )

چه زمانی یبوست برای بدن خطردارد؟

اگر درد شکم دارید و احساس پری در شکم را دارید و همچنین دفع گاز روده و مدفوع نداشته باشید باید به پزشک مراجعه کنید و اگر هر یک از حالت های زیر را دارید باید در مورد آن با پزشک خود مشورت کنید:

  • تهوع و استفراغ
  • خونریزی از مقعد
  • ضعف عمومی
  • اگر دفع طولانی مدت دارید یعنی الگوی دفتر تغییر کرده و برای بیش از دو هفته ادرار نداشته‌اید.
  • وجود خون همراه مدفوع
  • درد در هنگام مدفوع
  • قطر مدفوع کاهش یافته باشد

راه های پیشگیری از یبوست را بدانید:

  • ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید فرقی نمی‌کند که در چه سنی باشید. یبوست در همه سن ها چه کوچک و چه بزرگ ممکن است رخ بدهد. ورزش هم طوری است که باید در همه سنین انجام شود پس حتما ورزش را جدی بگیرید .
  • روزانه ۱۰ الی ۸ لیوان آب مصرف کنید و مایعات زیادی بنوشید.
  • کافئین را از برنامه غذایی تان حذف کنید.
  • وعده غذایی خود را بدون زیاد کردن و کم کردن مصرف کنید.
  • از مواد فیبردار حتما استفاده کنید
  • حتماً از میوه و سبزیجات به طور روزانه استفاده کنید

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام بنده عمل همروئید انجام دادم‌ از قبل هم‌ یبوست داشتم که زائده همورئید بیرون‌ آمد حال که عمل کردم چه راهکاری و رژیم‌ یا مصرف غذائی را تجویز مینمایید تا مشکل یبوست حل و به همورویید دچار نشوم باتشکر

    پاسخ
    • مدیر سایت
      مهر 23, 1402 9:51 ق.ظ

      درود بر شما
      ما در این مرکز خدمات پرستاری و مراقبت از سالمندان ، کودکان و بیماران ارائه می دهیم و این مقاله جنبه آموزشی دارد شما برای درمان و مشاوره باید با پزشک مربوطه مشورت کنید.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

نه + ده =

فهرست