تماس
021-66582923
غذا های مفید برای زخم معده

غذا های مفید برای زخم معده

   زخم معده یکی از بیماری های شایع بین ما انسان‌ها است. به طور تقریبی می‌توان گفت که اکثر مردم جهان به علت شیوه های نادرست در تغذیه دچار این بیماری (زخم معده) می‌شوند. مهمترین علامتی که زخم معده از خود بروز می‌دهد و ما می‌توانیم به این مشکل در خود آگاه شویم ، بروز درد و سوزش سردل است و یا گاهی اوقات با نفخ، درد شدید ، ورم کردن معده،  استفراغ ، خون ریزی خود را نشان می‌دهد .هنگامی که این علائم را در خود دیدیم باید سریعاً به پزشک متخصص مراجعه کنیم.

 علاوه بر پزشک متخصص معده باید نزد پزشک تغذیه هم برویم تا بایدها و نبایدها در مورد غذاهای مفیدبرای زخم معده را به ما گوشزد دهد. همیشه درد معده پر خطر نمی شود گاهی اوقات درد معده با خوردن چند داروی ساده و گرفتن رژیم غذایی درست برطرف می‌شود.

 غذاهای مفید در رفع زخم معده

اگر زخم معده دارید و یا خدمات مراقبت پرستاری از بیماران زخم معده را برعهده دارید حتما باید در تغذیه این بیماران دقت لازم داشته باشید. شیوه درست غذا خوردن ما انسانها در بیماری‌های که در آن گرفتار می‌شویم نقش مهم و تاثیرگذاری دارد نوع غذا خوردن ما باعث می‌شود که بیماری زخم معده رو به بهبودرفته ،و یا اینکه روند بیماری را سریع تر کرده ، در نهایت به سرطان معده تبدیل می شود.

علاوه بر علائم ذکر شده در زخم معده گاهی اوقات فرد با علائم دیگری چون کاهش یکباره وزن ،کاهش بیش از حد اشتها( بی میلی به غذا)، استفراغ و حالت تهوع هم مواجه می‌شود.

غذاهای مفید برای زخم معده عبارتند از، غذاهایی مانند :هویج، سیب ،آلوئورا ،موز، سیب زمینی، بذر کتان تا حدودی می توانیم با خوردن آنها از پیشرفت زخم معده جلوگیری کنیم.

هویج

یکی از سبزیجاتی است که ارزش غذایی بالایی دارد و برای زخم معده مفید است. این ماده غذایی پر خاصیت باعث بهتر شدن زخم های دیواری معده می‌شود و از ریختن اسید بیش از حد به دیواره معده جلوگیری می کند.این ماده غذایی را می‌توانیم به صورت مایع ( آب هویج )، استفاده در غذاها( سالاد ،سوپ، پوره) مورد استفاده قرار دهیم.

سیب

سیب همه دنیا به عنوان نشانه ای از  سلامت ومیوه ی دارویی  شناختند. خوردن یک عدد سیب روزانه برای هر فرد توصیه می‌شود، چون از مواد غذایی بالایی برخوردار است .فیبرهای موجود در سیب به دستگاه گوارش کمک می‌کند تا عملکرد بهتری داشته باشند .در نتیجه سیب به علت فیبر بالایی که دارد برای بهبودی افرادی که از زخم معده، یبوست و ورم معده رنج می‌برند تجویز می‌شود.

((در ادامه این مبحث پیشنهاد می شود مقاله آموزشی مراقبت های پرستاری بعد از شستشوی معده را حتما مطالعه نمایید ))

آلوئورا

آلوئه ورا در جهان به گیاه شفابخش معروف است .این ماده مفیدرا هم به صورت دارو می توان تجویز کرد و هم به صورت پماد برای پوست خیلی موثر است و باعث جوان سازی و تقویت مو و پوست می‌شود. ما در این مقاله می‌خواهیم از خواص بی نظیر این داروی گیاهی در زخم معده صحبت کنیم.

 آلوورا دارای خاصیت میکروب کشی است . آلیو امودین وآلیولین موجود در آلوئه ورا باعث بهبود زخم معده می‌شود و تمام بافت‌هایی که در معده تخریب شده را شروع به بازسازی می‌کند ،حتی از رشد دوباره باکتریها در معده جلوگیری به عمل می‌آورند .

موز

موز هم از میوه های پرخاصیت دیگری است که برای زخم معده استفاده می شود.استفاده از آن باعث کنترل ترشح بیش از حد اسید معده می‌شود.  خوردن میوه ای موز ، موثر در جلوگیری از تخریب بافت های داخلی معده و زخم هایی که در معده به وجود آمده است می شود. خیلی ها بر این باورند که میوه موز برای دستگاه گوارش زیان‌آور است و باعث یبوست میشود در صورتی که اینطور نیست استفاده یک عدد موز در روز به بهبود دستگاه گوارش کمک می‌کند.  این میوه خاصیت ملینی دارد و در بهبود زخم‌های دیواره معده تاثیر گذار است و باعث بازسازی دیوارها می‌شود.

سیب زمینی

سیب زمینی در روند جلوگیری از پیشرفت زخم معده تاثیر فراوانی دارد. به علت نشاسته‌ای بودنش به عنوان یک ضد اسید قوی در نظر گرفته شده. علاوه بر نشاسته، سیب زمینی دارای فیبر فراوان وآنتی‌اکسیدان است. این دو مورد باعث می شوند که معده کار خود را به خوبی انجام دهد .

بذر کتان

بذر کتان به خاطر ژلاتینه و ژله ای بودنش تاثیر مثبتی روی زخم‌ها ی معده می گذارد و از ملتهب شدن اش جلوگیری می کندبذر کتان سرشار از امگا ۳ است. این ماده به خاطر داشتن امگا ۳ برای افرادی که دارای زخم معده هستند، توصیه می‌شود و باعث جلوگیری از پیشروی میکروب ها در دیواره معده و بهبود در  عملکرد معده ميشود.

(( در ادامه پیشنهاد می شود مقاله آموزشی 13 راه برای درمان خانگی معده درد را حتما مطالعه نمایید ))

غذاهای سازگار با زخم معده برای وعدهای غذایی

 افرادی که دچار زخم معده هستند، باید به غذاهای مفید برای زخم معده توجه ویژه ای داشته باشند. ما در این مقاله به چند مورداز این غذاها اشاره می کنیم .

هر نوع میوه های که در معده باعث بهبود  فرد شود، آن را استفاده کند. میوه‌هایی مانند: توت ها( توت فرنگی، شاتوت،توت سفید)

 سیب( که شاه میوه هاست و به عنوان سیب سلامت شناخته شده است)

 انگور( البته انگور بی دانه)

 انار( البته شیرین نباید ترش باشد چون باعث زیاد شدن اسید معده می‌شود)

نکته:

باید از خوردن میوه ها یا آب میوه هایی که ترش مزه هستند هم جدا خودداری کنیم. خوردن سبزی هایی چون کلم ، اسفناج، گل کلم، شلغم برای معده مفید هستند. این سبزی ها دارای خواص آنتی اکسیدانی می باشند. ناگفته نماند از خوردن سبزیجات به طور خام و نپخته باید خودداری کنیم زیرا هضم آنها برای معده بسیار دشوار است.

استفاده از پروتئین ها بدون چربی در وعده غذایی مانند استفاده از گوشت گوساله، بوقلمون، تخم مرغ، ماهی کم چرب، لوبیا و نخود فرنگی.

 موارد ذکر شده در بالا از ملتهب شدن معده جلوگیری می کنند و در روند بهبود زخم های معده بی‌تأثیر نیستند.  این موادغذایی را باید به طور آبپز یا بخارپز استفاده کنیم و از سرخ کردن آنها جدا خودداری کنیم.

 استفاده از تمامی نان هایی که در آنها سبوس به کار رفته است. این نان‌ها از فیبر خوبی برخوردار هستند و در روند کاهش زخم معده موثرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

یک × 4 =

فهرست