تماس
021-66582923

آب از دو عنصر اکسیژن و هیدروژن تشکیل شده است.و یکی از ضروری ترین مواد برای بدن است. برای اهمیت آب همین بس که از گذشته بسیار دور یکی از چهار عنصر اصلی زندگی شناخته شده و بسیار مهم به شمار آمده است امام رضا علیه السلام درباره فایده های آب درمانی برای سلامتی می فرماید: آب باران که مستقیماً از آسمان بیاید برای پاک کردن بدن و بیماریها مفید است.

بسیاری از پزشکان طبیعی عقیده دارند برای درمان بیماریها تنها روزه گرفتن کافی نیست باید برای شست و شوی داخل و خارج بدن از آب حداکثر استفاده را نمود به همین علت آنها از راه های مختلف آب را وارد درمان طبیعی بدن کرده و آن را به خوراک بیمار با ترتیب خاص هر بیمار وارد نموده اند.

پیروان طبیعت درمانی چندین فایده برای آب درمانی در سلامت انسانها میداننداز جمله:

  • فرونشاندن التهاب داخلی و انواع تب ها
  • جلوگیری از بالا رفتن درجه حرارت بدن و بیرون ریختن کلیه ی سوم زائد از راه عرق کردن.
  • توانایی دادن به هضم غذا( با توجه به زمان خوردن آب)
  • بالا بردن انرژی بدن وبالا بردن اکسیژن بدن.

همچنین طرفداران آب درمانی برای سلامتی انسان ها معتقدند که استفاده از آب کافی در طول روز موجب می‌شود کمتر بیمار شویم. مثلاً هنگام برخاستن از خواب شبانه سر و صورت مان را با آب ولرم بشوییم وکمی از آب را داخل بینی کرده، تا داخل بینی پاکیزه شود .سپس قرقره را با آب کمی سرد،حلق و گلو را تازه کنیم با این کار اعصاب بینی به تدریج قوی و قابل شفابخشی عصبی داشته ودستگاه تنفس ما را هم آماده کرده وبسیار  جلا می‌دهد.

کمپرس با آب گرم

 یکی دیگر از فواید آب درمانی برای سلامتی، کمپرس کردن اعضای درد با آب گرم است و خاصیت تسکین دهندگی و شفابخشی دارد. استفاده از این روش به علت سادگی و خاصیت شفابخشی توصیه می گردد. کمپرس گرم در بیشترین وضعیت های عصبی از قبیل: دندان درد، سوء هاضمه ،کم‌خونی ،کمی فشار خون، بیماری های کلیوی، کولیت، رماتیسم حاد، نفخ و غیر موثر است.

 ماساژ بدن با آب

 یکی دیگر از فواید آب درمانی برای سلامتی ماساژ دادن بدن با آب است برای ماساژ با آب ،از یک آفتابه بزرگ یا شیر آب یا شلنگ نایلونی که به شیر آب وصل شده باشد، استفاده می کنیم. ماساژ باید با آب سرد باشد به طوری که آب به آرامی و بدون حرکت اندام و ایجاد فشار بر روی پوست روی قسمتی که در نظر است، درمان گردد، پاشیده می شود. برای احتراز از آسیب به قلب عمل ماساژ را از دورترین نقطه به قلب شروع می کنند و سپس به اجزایی که به قلب نزدیکترند میرسند .مثلاً برای ماساژ دست ها ابتدا از سر انگشتان دست شروع می کنیم و به تدریج به طرف قسمت‌های بالا میروند تا برسد به نقطه ای مورد نظر است.

 درمان بیماری‌های عصبی با آب

یکی دیگر از فواید آب درمانی برای سلامتی، درمان بیماری هایی از قبیل: بدخوابی، ناراحتی‌های قلبی، ضعف عمومی و افسردگی است. برای درمان این نوع بیماری فرد مریض باید حمام رفته و مدت زمان بیشتری در حمام بماند. 

درجه حرارت آب باید بین ۳۰ تا ۳۵ درجه سانتیگراد باشد و بیمار می تواند حدود ۴۰ تا ۶۰ دقیقه در این نوع حمام دراز بکشد. یک احساس خوب در این درجه حرارت برای انسان ایجاد می گردد. هرگاه این حمام برای مدت بیشتری ادامه یابد عضلات کاملاً استراحت نموده و انبساط اعصاب احساس عالی ایجاد مینماید. این نوع حمام هارا حمام‌های آرامش بخش می گویند.

  آب درمانی و آرامش اعصاب

اگر شما دارای تن سالم باشید، با بروزهر مشکلی اعصاب شمابه هم نمی ریزد. شکیبایی و بردباری نشانه بدنی سالم است.حتی امکان بکوشید تن را سالم نگه دارید که اعصابتان سالم می ماند. هرگاه خشمگین شدی یک لیوان آب سرد معتدل  همه عصبانیت شما را تعدیل می‌کند. اگر خشمگین شدید و ایستاده هستید بنشینی یک لیوان آب سرد معتدل میل کنید مطمئن باشید بسیار زود آرام می شوید.

   آب درمانی و درد اعضای بدن

آبگرم به بیمارانی که عضوی دردناک و گرفته دارندبسیار کمک می کند که شل شده و احساس راحتی بنمایند .آبگرم باعث کاهش نیروهای فشار بر مفاصل اعضا و نقاط آسیب دیده می شود .آبگرم بالای ۳۵ درجه سانتی گراد باعث منحرف شدن عصبهای بیمار نسبت به درد میشود و بمباران تحریک حسی از راه فیبرهای عصبی قطور تر، سریع تر و با رسانای بالاتر نسبت به فیبرهای درد منتقل شده و با انتقال درد برخورد می کند و در نتیجه درد بیمار، بلوکه شده و کاهش می یابد.

   فواید آب درمانی برای سلامتی در بیماری های سینه

بهترین راه برای پیشگیری از سرماخوردگی ،مصونیت بخشیدن به بدن در مقابل سرما خوردگی از طریق اعمالی است که دراینجا به آن اشاره مکنیم:

۱- استفاده از بانداژ های بخار روی سینه و یا کمپرس گرم علوفه خشک.

۲- حمام های متناوب گرم برای دستها و پاها.

۳- در ایامی که بیمار دچار حمله های آسم نباشد باید این اعمال را انجام دهیم.

۴- ماساژ بالاتنه با آب سرد به صورت روزانه و در صورت تحمل ماساژ تمام بدن.

۵- ماساژ بازوها با آب سرد.

۶-بانداژ سردمرطوب برای سینه و یا کل بالاتنه (از زیر بغل تا کشاله ران) پس از عادت کردن بدن به آب سرد عمل ماساژ بالاتنه و پایین تنه( به صورت متناوب) انجام پذیرد.

۷- تمرین حرکات تنفسی به صورت یکی از برنامه های روزانه .

۸-خواب و استراحت کافی.

آب درمانی و فشار خون

اگر فشارخون ناشی از عوارض سبک (خیلی حاد نشده) است ،می‌توان با آب درمان کرد. پس از بیدار شدن بلافاصله دو لیوان آب مقطر بنوشید و تا نیم ساعت بعد صبحانه نخورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

یک × 2 =

فهرست