تماس
021-66582923
فتق ناف نوزاد

فتق ناف نوزاد چیست ؟ دلایل و علائم آن را بدانید

اختلال فتق ناف نوزاد در مواقعی رخ می‌ دهد که به‌ علت های متعدد و مختلف مانند به‌ وجود آمدن مشکل برای عضله‌ های شکم و پاره شدن و یا بریده شدن بخشی از روده و … فشار و نیروی غیرطبیعی و نسبتاً زیادی به ناحیه ی ناف و دور و اطراف آن وارد شود و ناف نوزاد در این صورت به سمت خارج از بدن می‌ رود و از بدن بیرون می‌ زند.

احتمال ایجاد شدن فتق ناف در نوزادان کم می‌ باشد به‌ طوری‌ که از هر ده نوزاد یک نوزاد بعد از تولد درگیر آن می‌ شود و اغلب در بیشتر مواقع با رسیدن سن نوزاد به ۱۲ ماه و بدون نیاز به درمان خاص، اختلال فتق ناف از بین می‌ رود و خوب می‌ شود.

اما در برخی از موارد که بسیار هم نادر می‌ باشد ممکن است با رسیدن سن نوزاد به ۱۲ ماهگی اختلال فتق ناف نوزاد به‌ صورت خود به‌ خود برطرف نشود و تا سن ۴ سالگی و بعد از آن هم ادامه داشته باشد. پس اگر سن نوزاد از ۱۲ ما هم رد شد و اختلال فتق ناف در آن بهبود پیدا نکرد باید حتما به مراکز درمانی مراجعه کرد تا پزشک اقدامات لازم در جهت از بین بردن و درمان اختلال فتق ناف را انجام دهد .

علائم ایجاد شدن اختلال فتق ناف در نوزادان چیست ؟

اختلال فتق ناف سبب می شود که دور و اطراف ناف و خود ناف دچار التهاب و ورم شود و اندازه ی این ورم و التهاب حدوداً می‌ تواند تا ۴ سانتی‌ متر هم باشد . یکی دیگر از نشانه‌ های اختلال فتق ناف نوزاد این است که در مواقعی که نوزاد مشغول و سرگرم بازی کردن می‌ باشد و یا هنگامی‌که در حال گریه کردن می‌ باشد و یا زمانی‌ که به علت‌ های مختلف دچار سرفه است، تورم و التهاب در ناف و دور و اطراف آن ایجاد می‌ شود و پس‌ از برگشت نوزاد به حالت عادی خود به خود این تورم از بین می‌ رود .

تفاوت و تمایزی که اختلال فتق ناف در نوزادان با اختلال فتق ناف در افراد جوان و مسن دارد این است که اختلال فتق در نوزادان بدون هیچ‌ گونه دردی ایجاد می‌ شود ، ولی در افراد مسن و یا جوان همراه با درد نسبتاً شدیدی می‌ باشد .

( در ادامه توصیه می شود مقاله درمان خانگی نفخ نوزادان را مطالعه نمایید )

دلایل و علائم فتق ناف نوزاد

دلیل‌ هایی که سبب ایجاد شدن اختلال فتق ناف در نوزادان می‌ شود عبارت‌ اند از :

علتی که باعث می‌ شود نوزاد با اختلال فتق ناف متولد شود این است که ، در زمان حاملگی بند ناف از ناحیه ای ریز و باز از شکم مادر به جنین وارد می‌ شود و این ناحیه باز در زمانی که عمل زایمان اتفاق می‌ افتد دچار انسداد می‌ شود. اما اگر درهنگام زایمان این ناحیه باز به‌ صورت کامل بسته نشود و قسمتی از آن باز بماند عضلات میانی شکم نوزاد ضعیف شده و دچار اختلال و مشکل می‌شود ، که به وجود آمدن این شرایط سبب بروز اختلال فتق ناف در نوزادان می‌ شود. ولی دلیل‌ هایی وجود دارد که می‌ تواند باعث ایجاد اختلال فتق ناف در نوزادان و حتی کودکان در سنین متفاوت شودکه شامل:

۱. داشتن اضافه‌ وزن :

یکی از دلایل فتق ناف نوزاد داشتن اضافه وزن می باشد. اضافه‌ وزن داشتن سبب وارد شدن فشار و نیروی مضاعف و غیرطبیعی به ناف و دور و اطراف آن می‌ شود که همین امر سبب ایجاد شدن اختلال فتق ناف می‌ شوند .

( در ادامه توصیه می شود مقاله آیا قطره بینی برای نوزاد ضرر دارد را مطالعه نمایید )

2- برداشتن وسایل سنگین:

برداشتن وسایلی که نوزاد و کودک نمی‌ توانند آن‌ ها را از زمین بلند کنند ولی به‌ صورت ناگهانی و با زور برای چند لحظه آن وسیله را از روی زمین بر می‌دارد. بلند کردن وسیله از روی زمین باعث وارد شدن فشار و نیروی نسبتاً زیاد و به‌ صورت ناگهانی به ناف و دور و اطراف آن می‌ شود و در این شرایط اختلال فتق ناف به وجود می‌ آید .

۳. سرفه کردن‌ های زیاد و غیر معمول:

در برخی از مواقع نوزاد به علت‌ های متعدد و گوناگون مثل داشتن آلرژی به برخی از بو ها و یا مبتلا شدن به بیماری‌ های فصلی مثل سرما خوردگی و آنفولانزا ممکن است شروع به سرفه کردن‌ های غیر طبیعی ، متداول ، پی‌ در پی و بیش‌ از حد سرفه کند که در این حالت به عضله‌ های شکم، ناف و دور و اطراف آن فشار و نیروی زیادی وارد می‌ شود که این فشار و نیروی زیاد سبب می‌ شود ناف از بدن بیرون بزند و اختلال فتق ناف در نوزاد به وجود آید .

۴. دو قلو یا چند قلو حامله بودن:

وقتی‌ که مادر در شکم خود دو قلو و یا چند قلو باردار است ممکن است به علت های متعدد و گوناگون مثل فشار یا کمبود فضای کافی یکی از این‌ جنین ها دچار مشکل و اختلال شود و یکی از مشکلاتی که بروز می کند اختلال فتق ناف در نوزاد می‌ باشد .

آیا فتق ناف نوزاد خطرناک است ؟

اختلال فتق ناف در نوزاد از جمله مشکلات و اختلالاتی می‌ باشد که در نوزادان اتفاق می‌ افتد. اختلال فتق ناف به‌ ویژه در نوزادانی که زود تر از موعد ۹ ماه و یا وزن طبیعی در هنگام به دنیا آمدن ندارند، بسیار زیاد بروز می‌ کند. درصد مبتلا شدن نوزادان پسر مساوی با نوزادان دختر می‌ باشد. اما در هنگامی‌ که بیرون‌ زدگی ناف در نوزاد مشاهده شود و کودک دچار اختلال فتق ناف باشد در این شرایط اگر کودک دچار استفراغ و حالت تهوع شد یعنی اختلال فتق ناف نوزاد خطرناک و خطر آفرین می‌ باشد و باید سریعاً به مراکز درمانی انتقال داده شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

15 − دوازده =

فهرست