تماس
021-66582923
فواید دوش آب سرد

10 مورد از فواید دوش آب سرد

اگر بتوانید به جای دوش آب گرم از آب سرد استفاده کنید فواید بسیاری به بدن شما را پیدا می‌ کند و در جهت سلامتی جسم و روح نقش مهمی ایفا می کند. ما در ادامه این مقاله که توسط کارشناسان بخش سلامت موسسه پرستاری آتیه پرستاران سلامت تهیه و تنظیم شده قصد داریم در مورد فواید دوش آب سرد  مطالبی را به شما عزیزان ارائه بدهیم

 دوش آب سرد دارای فواید و مزایای بی شماری از قبیل :

۱)  بالا رفتن میزان هوشیاری :

 دوش گرفتن با آب سرد برای یک سری از افراد آن هم هنگام‌ صبح کمی ترسناک است و ممکن است نسبت به آن حس خوبی نداشته باشد اما لازم است بدانید زمانی که این کار را انجام می دهید یک حالت شوک به بدن شما وارد می‌ شود که شما با یک نفس خیلی عمیق می توانید دریافت اکسیژن به بدن خود را افزایش دهید در حین ضربان قلب نیز بالا می‌ رود و خون رسانی در بدن شما بالا می رود از این رو باعث می شود فرد انرژی بالایی داشته باشد و هوشیاری او نیز افزایش پیدا کند .

۲)  تاثیر گذاری روی پوست و مو :

 یکی از فواید دوش آب سرد بستن منافذ پوست می باشد آب سرد با بستن منافذ پوست مانع از ورود آلودگی به بدن می‌ شود از این رو باعث سلامتی پوست و مو می‌ شود زمانی که با آب داغ دوش می‌ گیرید میزان چربی در پوست شما کاهش پیدا می‌ کند و باعث خشکی آن می گردد در صورتی که آب سرد می‌ تواند به حفظ چربی پوست کمک کند و پوست را سفت نماید آب سرد می‌ تواند فولیکول های مو را تقویت کند و باعث درخشان تر شدن و براق تر شدن موها شود .

۳)بالا بردن عملکرد سیستم ایمنی :

زمانی که دوش آب  سرد می گیرید جریان خود تحریک می‌ شود  و عملکرد بهتری در سرتاسر بدن ایفا می‌ کند و زمانی که جریان گردش خون بهبود پیدا کند و افزایش یابد می‌ تواند روی بیماری‌ های قلبی تاثیرات مثبت داشته باشد در این صورت خون درون سرخرگ ها بیشتر می شود در نتیجه فشار خون فرد کاهش پیدا می‌ کند و این مسئله روی سلامت قلب و عملکرد سیستم ایمنی بسیار تاثیر گذار واقع می‌ شود.

(( در ادامه پیشنهاد می شود مقاله آموزشی فواید سونا برای بدن را حتما مطالعه نمایید ))

۴ ) پایین آمدن میزان وزن  :

از دیگر فواید دوش آب سرد این است که می‌ تواند به کاهش وزن کمک شایانی بکند زمانی که بدن کالری بیش از حد مصرف کند و نتواند این کالری را بسوزاند در قسمت پهلو ، ران و کمر خود چربی های انباشته می کند که به آن چربی سفید می گویند و چربی دیگری به نام چربی قهوه ای نیز در  بدن وجود دارد که بدن برای گرمای خود از آن استفاده می‌ کند.

 این چربی ها زمانی به فعالیت وا داشته می‌ شود که بدن در معرض سرما قرار بگیرد. زمانی که دوش آب سرد می گیرید به بدن سرما می‌ رسانید در این حالت چربی ها فعال می‌ شود و سوخت می‌ شوند در نتیجه شما کاهش وزن پیدا می کنید .

۵)  کمک به کاهش درد های عضلانی  :

یکی دیگر از فواید دوش آب سرد این است که می‌ تواند درد های عضلانی خود را به حداقل برسانید دقت کرده باشید ورزش کاران بعد از بازی و تمرینات خود در صورتی که با درد مواجه شوند دوش آب سرد می گیرد با این کار می تواند درد های عضلانی خود را بین ۱ تا ۴ روز برطرف  نمایید .

۶)  برطرف شدن استرس و تنش های روانی :

 گلوتاتیون یکی از آنتی اکسیدان های بدن می باشد که باعث فعال نگه داشتن سایر آنتی اکسیدان های بدن می گردد و باعث می شود که بدن  در بهترین عملکرد خود قرار بگیرد. حال زمانی که دوش آب سرد می گیرید این آنتی اکسیدان در بدن افزایش پیدا می‌ کند و باعث می‌ شود استرس‌ ها و مقابله با یک سری از بیماری‌ ها در شما به حداقل برساند و آستانه تحمل شما را در برابر شوک های غیره منتظر افزایش بدهد.

(( در ادامه این مبحث پیشنهاد می شود مقاله آموزشی بهترین زمان برای دوش گرفتن را حتما مطالعه نمایید ))

۷)  کاهش علائم افسردگی  :

طی تحقیقاتی که انجام شده است محققان به این نتیجه رسیدند که زمانی که بدن سرما را توسط آب سرد دریافت می‌ کند یک سری از محرک‌ های الکتریکی در عصب  به مغز فرستاده می شود که این مسئله می‌تواند اوضاع روحی و روانی شخص را بهبود ببخشد و با علائم افسردگی به مقابله بپردازد. پس کاهش علائم  افسردگی می تواند از فواید دوش آب سرد محسوب شود .

۸) کاهش سندروم خستگی مزمن :

 همان طور که می دانید آب سرد می‌ تواند به بدن شوک را وارد کند. زمانی که این اتفاق می‌ افتد بدن واکنش از خود نشان می‌دهد و هورمونهای تهدید یا گریز به نام آدرنالین را از خود ترشح می کند که می تواند انرژی فرد را افزایش بدهد و روی گلبول های سفید خون موثر واقع شود در نتیجه برای مقابله با سندروم خستگی مزمن راه کار مفیدی  می باشد

۹) تخلیه شدن سیستم لنفاوی  :

دوش آب سرد می‌ تواند میزان فعالیت غدد لنفاوی در بدن را افزایش دهد تا مواد زائد راحت تر از بدن خارج شوند از این رو بدن کمتر به عفونت آلوده  می‌ شود پس یکی دیگر از فواید دوش آب سرد دفع مواد زائد بدن می باشد که می تواند مانع از بروز عفونت در بدن گردد .

۱۰)  داشتن یک خواب خوب :

 اگر قبل از خوابیدن بتوانید یک حمام آب سرد بگیرید تاثیر آرام‌بخشی روی شما ایجاد می‌ کند و باعث می‌ شود یک خواب خوب و با کیفیت را داشته باشید  سعی کنید از فواید آب سرد غافل نشوید و از آن بهره ببرید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

هفت − 4 =

فهرست