تماس
021-66582923

فواید نمک برای لثه همچنین مضرات آن را بدانید

پرستار سالمند, پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
فواید و مضرات نمک برای لثه

فواید نمک برای لثه مبحثی است که در اینجا می خواهیم راجعب آن به طور کامل صحبت کنیم. نمک های مصرف و خوراکی که در غذا ها از آن استفاده می‌ کنیم از ترکیب های یون سدیم و کلر تشکیل شده است که می تواند متابولیسم بدن را منظم نماید و پیام‌ های عصبی را به قسمت‌ های مختلف بدن منتقل می‌ کند اما همان طور که دارای فایده های ذکر شده است می تواند فشار خون افراد را در صورت ازدیاد مصرف افزایش دهد و برایشان پوکی استخوان را به وجود بیاود در زمان های گذشته از نمک و محلول آب و نمک برای ضد عفونی کردن زخم ها استفاده می کردند و حتی اگر در درون دهان آفت های ایجاد شده باشد با استفاده از نمک آن را برطرف می کردند امروزه استفاده از آن فواید بسیاری را دارد و در درمان بیماری های مربوط به دهان و لثه بسیار موثر واقع شده است .

از چه نمک هایی می توانیم برای شست شوی دندان و لثه ها استفاده کنیم ؟

یک سری از نمک ها را می‌ توانیم به جای خمیر دندان مورد استفاده قرار دهیم این نمک ها شامل نمک های غنی شده و نمک دریا می باشند .

نمک غنی شده از مواد مغذی تشکیل دهنده بدن درست شده است و نمک دریا از بخار شدن آب دریاچه ها به وجود آمده است و دارای مواد معدنی هستند .

مسواک زدن دندان ها و شستن لثه ها با نمک های دریایی :

نمک های دریایی به دلیل این که سرشار از مواد معدنی از جمله کلسیم ، منیزیم ، فسفر و آهن و غیره هستند و می‌ توانند برای لثه ها مفید واقع شود و آن را قوی نمایند فواید نمک دریایی برای لثه و دهان بسیار زیاد است و می تواند بوی بد ناشی از آن را کاهش بدهد اگر کسی از نمک دریایی برای یک مدت استفاده کند دندان های او نسبت به قبل سفید تر خواهد شد.

راه کار استعمال نمک دریا برای شستشوی دهان :

اگر قصد دارید دندان های خود را با نمک دریایی بشویید باید نصف قاشق چای خوری از آن را در داخل ظرفی بریزید و مسواک خود را خیس کنید و روی نمک بزنید تا نمک به مسواک بچسبد همانند موقعی که خمیر دندان می زنید شروع به مسواک زدن کنید و سپس محلول آب و نمک درست کنید و دهان خود را با آن قرقره کنید .

( در ادامه توصیه می شود مقاله زمان مناسب برای مسواک زدن را مطالعه نمایید )

فواید نمک برای لثه :

1- قوی شدن لثه :

از آن جا که نمک دارای مواد معدنی می باشد می‌ تواند باعث سلامت و تقویت لثه های فرد گردد .

2- مانع از پوسیده شدن :

زمانی که مواد قندی زیادی مصرف می کنید و یا حتی باکتری های موجود در دهان که می‌ تواند بزاق دهان را اسیدی نمایند می‌ تواند دندان‌ ها را بپوساند اما استفاده از نمک این فایده را دارد که حالت اسیدی بزاق دهان را کاهش بدهد و مانع پوسیده شدن دندان‌ ها شود .

3- کاهش التهاب :

اگر لثه شما التهاب داشته باشد استفاده از نمک این فایده را دارد که می‌ تواند التهابات لثه ها را کاهش بدهد .

( در ادامه توصیه می شود مقاله روشهای درمان زخم لثه در افراد مخصوصا سالمندان را حتما مطالعه نمایید )

4- زدودن پلاک های انباشته شده در دندان :

همان طور که می دانید یک مواد شیری رنگ بعد از بلع غذا روی دندان ها می ماند که به آن پلاک گفته می‌ شود این پلاک ها در صورتی که طولانی مدت روی دندان‌ ها بماند باعث می‌ شود سلامت لثه‌ ها به خطر بیافتد و دندان را دچار پوسیدگی کند فواید نمک برای لثه ها و دندان ها این است که می تواند پلاک های روی دندان را پاک سازی نماید .

5- برطرف کردن بوی بد دهان :

یکی دیگر از فواید نمک برای لثه و دهان این است که این محلول نمک می تواند مانند یک دهان شویه بوی بد دهان را برطرف نماید با قرقره کردن آن این حس ناخوشایند را می توانید از خود دور کنید .

6- درخشان و بلوری شدن دندان‌ ها :

استفاده از نمک می تواند رنگ طبیعی دندان ها را حفظ نماید اگر می خواهید دندان های درخشان و سفید داشته باشید نمک را با جوش شیرین ترکیب کنید و دندان‌ های خود را با آن بشویید .

7- از بین بردن آفت :

از دیگر فواید نمک برای لثه این است که می‌ تواند آفت های ایجاد شده روی لثه ها را از بین ببرند و آن را تسکین دهد .

مضرات نمک برای لثه ها :

استفاده از نمک همان طور که فواید زیادی برای لثه ها و دهان و دندان دارد می تواند عوارضی را نیز در پی داشته باشد و عوارض آن شامل موارد زیر می باشد ؟

  • نمک حالت زبر و خشن دارد اگر زیاد استفاده شود می‌ تواند به مینای دندان شما آسیب وارد نماید .
  • ممکن است در حین مسواک زدن کمی از نمک را بخورید که برای تان اصل مفید نیست .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

پنج × پنج =

فهرست