تماس
021-66582923

فواید یوگا برای کودکان و نوجوانان

پرستار بیمار, پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
فواید یوگا برای کودکان و نوجوانان

ورزش یوگا یکی از حرکاتی است که برای همه سنین توصیه شده است این ورزش ضمن برقراری یک آرامش روحی از نظر درونی نیز فرد را قوی می کند در این مبحث می خواهیم در مورد فواید یوگا برای کودکان و نوجوانان صحبت کنیم. توصیه کارشناسان موسسه آتیه پرستاران سلامت بر این است که شروع این ورزش را برای کودکان خود از سنین ۴ سالگی به بعد قرار دهید به این دلیل که کودک به حدی بزرگ شده باشد که بتواند نسبت به فیزیولوژیک بدن اطلاعات کافی و کنترل لازم را داشته باشد .

فواید یوگا برای کودکان :

ورزش یوگا می‌ تواند این فواید را در بر داشته باشد که کودک را از بیماری‌های روحی و روانی دور کند و یک تعادل مناسب برایش ایجاد نماید این ورزش می تواند بدن کودک را از نظر مقاومتی بالا ببرد و درد های عضلانی و ماهیچه او را به حداقل برساند کودکانی که ورزش یوگا انجام می‌ دهد به مراتب یک خواب خوب و باکیفیت خواهند داشت همچنین می‌ توانند با این حرکات استرس را از خود دور نمایند و میزان تمرکز آن ها را روی درس و مشق آن ها بالا ببرد.

از دیگر فواید یوگا برای کودکان می توانیم به انعطاف پذیری بدن کودکان اشاره کنید کودکی که حرکات را انجام می دهد می تواند روی ساختار بدنی خود کنترل داشته باشند و همچنین از نظر ذهن و حافظه روی آن ها تاثیرات مثبت خواهد گذاشت .

(( در ادامه توصیه می شود مقاله بهترین سن شروع یوگا برای کودکان را حتما مطالعه نمایید ))

مزایای مثبت یوگا برای کودکان شامل چه مواردی می باشد ؟

1- بالا بردن حس اعتماد به نفس :

یکی از مزیت های اصلی و بسیار مهمی که یوگا برای کودکان دارد این است که یک کودک با انجام حرکات یوگا که به طور روتین آن ها را انجام می‌ دهد می‌تواند بین ذهن و جسم خودش یک ارتباط خوب و تعادل ایجاد کند ارتباط خوب می‌ تواند باعث بالا رفتن حس اعتماد به نفس کودک شود به این گونه که یک کودک تصور می کند که می تواند بین ذهن و جسم خود ارتباط برقرار کند یعنی می‌تواند یک کار خیلی مفید و موثر را انجام بدهد و همین تصور می تواند حس اعتماد به نفس او را بالا ببرد

2- از بین بردن ناهماهنگی های بدن :

کودک با انجام حرکات یوگا می‌ تواند ناهماهنگی هایی که در اعضای بدن وجود دارد را از بین ببرد نا هماهنگی هایی از قبیل گوژپشتی و انقباضات عضلانی از این طریق قابل برطرف شدن هستند زیرا این حرکات به گونه‌ ای هستند که ضمن ایجاد کشش و تقویت عضلات می تواند تعادل و هماهنگی بین اعضا را ایجاد نمایند.

3- ایحاد تقویت در روح و روان :

حرکات یوگا برای کودکان بسیار موثر و کارآمد می باشد کودکانی که روزانه در انجام آن ها نظم خاصی برای خود دارد به مراتب دارای یک ساختار بدنی سالم و قدرتمند هستند این حرکات می‌ تواند یک کودک را از بسیاری از مشکلات روحی و روانی دور کند و سلامت روح و روان را تضمین می‌کند.

شما در نظر بگیرید یک کودک اگر استرس و تنش های روانی در وجودش باشد یا یک کودک پرخاشگر باشد یا این که دچار ترس هایی شده باشد با انجام این حرکات تمامی مشکلات ذهنی و روانی آن ها کم می‌ شود این ورزش همچنین برای کودکان بیش‌ فعال کودکانی که تنگی نفس دارند و در درس خواندن خود اختلال یادگیری دارند می‌ تواند بسیار موثر باشد زیرا این حرکات روی روان آن ها تأثیر مستقیم دارد .

(( در ادامه توصیه می شود مقاله چگونه می توانیم اعتماد به نفس کودک خود را بالا بریم ؟ را حتما مطالعه نمایید ))

4- بالا بودن میزان توجه و تمرکز کودک :

یوگا به گونه ای است که می تواند روی توجه و تمرکز کودک تاثیرات مثبت بگذارد اگر یک کودک دچار اختلال توجه باشد توصیه می شود با انجام حرکات یوگا به طور منظم این اختلال را از او دور کنید زیرا یکی دیگر از مزایای یوگا برای کودکان این است که اختلالات رفتاری را از بین میبرد .

5- ممانعت از گوشه گیری کودک :

اگر کودکان به ورزش هایی که رقابت در آن ها وجود دارد علاقه ای نشان نمی‌ دهد( به طور مثال همه کودکان دوس ندارند وارد ورزش بسکتبال شوند) اما حرکات یوگا ضمن اینکه رقابتی در آن وجود ندارد می تواند تمرکز آن ها را بالا ببرد و اگر والدین نگران این موضوع هستند که کودک آن ها در بازی‌ های دسته‌ جمعی حضور پیدا نمی‌کند و به آن علاقه ای ندارد می تواند کودک خود را وارد حرکات یوگا بکند زیرا یوگا می‌ تواند کودکان را از منزوی بودن و گوشه گیری به دور نگه دارد .

6- اطلاعات و آگاهی کودک را افزایش می دهد :

ورزش یوگا می تواند با برقراری تعادل بین ذهن و جسم و آگاهی یک کودک را بالا ببرد زیرا حرکات یوگا گونه ای است که در آن داستان ها و موضوعاتی به کار برده می شود که می تواند ذهن کودک را باز کند .

7- ایجاد حس آرامش :

اکثر کودکان وقتی ناراحت می‌ شوند و یا در وضعیتی هستند که برایشان خوشایند نیست قهر می کنند و یا گریه زاری می‌ کنند حال اگر وارد ورزش یوگا شده باشد این مزیت برای آن ها وجود دارد که آرامش خود را در این حرکات حفظ کنند ورزش یوگا آرامش را ایجاد می‌ کند و به کودک یاد می‌ دهد در شرایط نامساعد این تکنیک را به کار ببرند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

شش + هشت =

فهرست