تماس
021-66582923
پرستار بیمارپرستار سالمندپرستاری در منزل

قرمزی زبان در سالمندان و درمان در منزل توسط پرستار سالمند

همانطور که سلامت دندان ها بسیار مهم و ضروری است و یک پرستار سالمند باید مرتب دندان های سالمند را چک کند، سالم بودن زبان هم باید مورد توجه قرار بگیرد قرمزی زبان در سالمندان میتواند دلایلی مختلف داشته باشد در این مقاله برآنیم که راجع به بیماری های زبان در سالمندان توضیحات و توصیه هایی برای مراقبین و پرستاران سالمند ارائه دهیم.

گلوسیت چیست؟

گلوسیت یک نوع بیماری زبان است که در آن زبان دچار التهاب و قرمزی شدید میشود این بیماری میتواند مسری باشد ولی جای نگرانی برای مواجه شدن با این مسئله وجود ندارد.

علل مهم قرمزی زبان:

از علت های مهم قرمزی زبان در سالمندان میتواند یک نوع باکتری باشد که روی سطح زبان ایجاد میشود و باعث قرمزی و التهاب آن میگردد دلیل دیگر عفونت های ناشی از حنجره میباشد و گاهی این تورم میتواند به دلیل وجود دندان مصنوعی در سالمندان باشد که به طور صحیح در دهان قرار نگرفته و باعث میشود زبان را دچار التهاب کند.

از دلایل دیگر قرمزی زبان میتواند به موارد زیر اشاره کرد:

  • حساسیت و واکنش نشان دادن به خمیر دندان یا دهان شویه
  • کم بود ویتامین های بی
  • استعمال دخانیات
  • دندان قروچه کردن سالمندان میتواند باعث التهاب زبان شود.
  • گاز گرفتن زبان
  • سوختگی زبان بر اثر خوردن موادغذایی یا نوشیدنی داغ
  • اضطرای وافسردگی هم از عارضه های قرمزی و التهاب زبان است.

چه راه هایی برای جلوگیری از قرمزی زبان وجود دارد؟

برای پیشگیری از قرمزی زبان در سالمندان توصیه می شود که مراقبین و پرستار سالمند به شست و شوی دهان و دندان سالمند اهمیت ویژه ای داده شود و مسواک زدن فراموش نشود و سعی شود تا حد امکان سالمند را از دخانیات دور کنید. اگر مراقبت های لازم را از زبان و دهان سالمند انجام دهید این مشکل نهایتا 14 روزه درمان میشود. اما اگر مراقب نباشید این عامل میتواند مزمن شود و سالمند شما را دچاردرد سر کند. تا زمانی که این مشکل دندانی حل نشود مشکل قرمزی زبان در سالمندان پا برجاست .

اگر دندان مصنوعی علت بروز التهاب و قرمزی روی زبان سالمند شده است حتما سالمند را به دندان پزشک ببرید.

برای درد و عفونت ناشی از آن میتوانید از آنتی بیوتیک یا استامینوفن استفاده کنید. از محلول آب نمک به دفعات زیاد برای شستن زبان و دهان سالمند استفاده نمایید.

چه مواد غذایی برای کاهش التهاب و قرمزی روی زبان سالمند مناسب است؟

برای کاهش قرمزی و التهاب زبان سالمند به پرستاران منزل توصیه می شود که غذاهایی که باعث میشوند این التهاب شدت پیدا کند را به سالمند ندهند. این مواد میتواند شیرینی جات، ترشی جات و مواد حساسیت زا باشد. در این دوران میتوانید برای کم کردن درد و التهاب زبان سالمند از ملین ها مانند شیر، ماست یا فرنی استفاده کنید و سعی نمایید مایعات زیاد به سالمند بدهید که اگر با نی نوشیده شود بهتر است.

تماس با خدمات پرستاری در منزل

درچه صورت باید به پزشک مراجعه شود؟

اگر التهاب و تورم روی زبان سالمند بیش از 3 روز به طول بیانجامد و فرد سالمند را دچار تب کند و التهاب طوری شود که فرد نتواند غذا بخورد باید حتما سالمند را به پزشک ببرید.

نکات بهداشتی در مورد زبان سالمندان

زبانی که آلوده به باکتری باشد باعث میشود رشد این باکتری ها افزایش پیدا کند. این مسئله میتواند دلیل به وجود آمدن بوی بد دهان سالمند شود و یا در مواردی تبدیل به عفونت زبان و دهان گردد بنابراین بهداشت دهان و دندان سالمند بسیار حائز اهمیت است.

پرستاران سالمند سعی کنند روزانه سطح روی زبان سالمند خود را تمیز کنند و از مسواکی که برای شستن دندان های سالمند استفاده میکنید میتوانید روی زبان هم بکشید و آن را تمیز نگه دارید. باکتری های موجود در روی زبان میتواند علت اصلی بوی بد دهان سالمند شود که این مورد در برخورد با دیگران چهره ناخوشایندی را برای سالمند دارد پس سعی کنید همواره به بهداشت زبان سالمند مانند بهداشت دندانی اهمیت دهید.

قرمزی وسرخ شدن زبان میتواند عامل بروز بیماری باشد؟

همانطور که در بالا متذکر شدیم قرمزی و التهاب زبان در سالمندان بیشتر ناشی از باکتری و میکروب است اما این علت میتواند احتمال بروز بیماریهای خطرناکی هم باشد که مربوط به سرطان حفره دهانی، بیماری کلیوی یا کبدی باشد اگراین تغییر رنگ خیلی طولانی باشد باید حتما مورد ارزیابی قرار بگیرد.

زبان جغرافیایی چیست؟

زبان درحالت عادی به رنگ صورتی است اگر این رنگ تغییر پیدا کند و رنگ قرمزی در آن به وجود آید که دلایل مختلف آن را در بالا متذکر شدیم و از جمله آن میتوان به کمبود ویتامین بی یا کمبود اسید فولیک اشاره کرد.

در این حالت التهاب و قرمزی زبان را به ظاهر یک توت فرنگی درمیاورد و پرز های روی آن قرمز و برجسته میشوند. در این مواقع زبان را به نام زبان جغرافیایی نام گذاری میکنند به دلیل اینکه روی سطح زبان لکه های قرمز رنگی ایجاد میشود که شبیه یک نقشه جغرافیای هستند و اطراف آن را مرز سفید رنگی احاطه میکنند.

عوارض ملتهب شدن زبان چیست؟

1)مسدود شدن راه تنفسی برای شخص
2)پیدا کردن مشکل در زمان صحبت کردن و غذاخوردن

مراقبت از سالمندان و دو راهکار برای کاهش قرمزی زبان توسط پرستار سالمند

پرستاران سالمند و افرادی که وظیفه مراقبت از سالمند را برعهده دارند می توانند برای برطرف کردن قرمزی زبان در سالمندان راهکار های زیر را ارائه دهید .

1)خوردن ماست: روزانه مقداری ماست به سالمند خود بدهید. ماست میتواند التهاب زبان را درمان کند به دلیل خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی آن بسیار توصیه میشود.
2)یخ: یک تکه یخ را روی زبان سالمند خود قرار دهید تا زبان حالت سری پیدا کند. شما میتوانید این کار را در روز دو مرتبه برای سالمند انجام دهید تا قرمزی و التهاب آن کم شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دو × دو =

درخواست مشاوره پرستاری از آتیه پرستاران سلامت
فهرست