تماس
021-66582923

 قوی شدن ریه مبحثی است که امروز می خواهیم راجعب آن نکات مهمی برای شما کاربران عزیز شرح دهیم . ریه مهمترین اعضای  بدن در رساندن اکسیژن و هوای تازه به سلولهای بدن میباشد. پس باید مواظب سلامت ریه باشیم زیرا  اگر هوا ی تازه به ریه نرسد دچاره مشکل تنفسی، آسم، برونشیت و مشکل قلبی می شویم. در نتیجه کربن دی اکسيده شده از بدن خارج نمی شود. بیشتر ما انسانها به این عضو مهم بدن اهمیت نمی دهیم و از سلامت نگه داشتن آن غافل هستیم.

با شروع بیماری کووید ۱۹ در دنیا تحقیقات زیادی راجع به ریه و مشکلات مرتبط با آن در بین پزشکان انجام شد. درگیر شدن ریه به این بیماری منجر به مرگ بسیاری از عزیزانمان که بیماری‌های زمینه‌ای ریه را داشتن شد. زیرا این بیماری به سرعت ریه را تخریب میکند و تقریبا غیر قابل جبران است. لذا پزشکان راههایی جهت قوی شدن ریه را ارائه داده‌اند که در ادامه برای شما عزیزان بیان می کنم.

راههای قوی شدن ریه :

۱- شمردن تعداد دم و بازدم

طولانی کردن زمان نفس کشیدن و خارج کردن هوا از ریه موجب قوی شدن ریه و عمل کرد بهتر ریه می شود. ناگفته نماند این کار را باید آرام‌آرام داد، مثلاً بار اول برای وارد کردن اکسیژن به داخل ریه تا ۵ بشماریم و هنگام خارج کردن دی اکسید کربن دوباره تا ۵ بشماریم،  این عمل را رفته رفته افزایش دهیم تا باعث تقویت ریه  شود.

۲- تحرک داشتن( انجام حرکات ورزشی)

با انجام دادن حرکات ورزشی منظم در فضاهای سالم و به دور از دود مانند پارک ، کوه، باغ و رفتن به پیاده روی حداقل ۲۰ دقیقه در روز، بالا بردن فعالیت فیزیکی و سوخت و ساز بدن بالا می رود و تعداد نفس کشیدن و عملکرد قلب بهتر می‌شود . قابل توجه اگر مکانی که میخواهیم ورزش کنیم آلوده باشداز ورزش کردن در آن جدا خودداری کنیم.

۳-رساندن معاینات کافی به بدن

با رساندن مایعات به بدن می توانیم باعث شل شدن مخاط در ریه ها شویم و با این کار به تقویت ریه کمک کنیم.

۴- منع استفاده از دخانیات

کشیدن سیگاروقلیان صدمات جبران ناپذیری به ریه وارد می‌کند. ضرر قلیان بیشتر از سیگار است. دود ناشی از این مواد باعث بسته شدن راههای هوایی ریه می شود در نتیجه نفس کشیدن به سختی صورت می گیرد که باعث ورم ریه و در نتیجه برونشیت مزمن و یا بروز سرطان ریه میشود .فردی که اهل دود و دم است در انجام کارهای روزانه نفس کم می آورد، پس با کنار گذاشتن این موارد به سلامت ریه کمک می کنیم.

(( در ادامه توصیه می شود مقاله 10 راهکار مناسب برای بهبودی عفونت ریه را حتما مطالعه نمایید ))

۵- دوری از محیط های آلوده

عدم رفت و آمد به مکان هایی که در آنجا قلیان و سیگار مصرف می‌شود و همچنین عدم حضور در معادن،کارخانجات، خيابان های شلوغ و پر ترافیک که هوای آلوده دارند.استفاده نکردن از مواد شیمیایی مثل وایتکس، جرم گیر و… غیره چه در محل کار و چه در منزل .

۶- سرفه های کنترل شده

 از طریق سرفه کردن می توانیم عفونت هایی که باعث خلط پشت گلو را به سمت مجاری تنفسی و با ممارست و تمرین بسیار زیاد امکان پذیر است.  برای انجام این نوع سرفه روی صندلی می نشینیم و هر دو پا را صاف روی زمین قرار می دهیم، دست های خود را روی شکم گذاشته و به آرامی از بینی نفس میکشیم در حالی که رو به جلو ایستاده ایم شروع می‌کنیم به  آرامی نفس خود را بیرون می دهیم و با دست کمی به معده خود فشار می آوریم.

سعی می کنیم   هنگام بیرون دادن نفس چند بار سرفه کنیم و در این حین دهان خود را باز نگه می داریم.  باز از راه بینی به آرامی نفس میکشیم و این کار را آنقدر تکرار میکنیم که احساس خوبی در ناحیه ریه به مادست بدهد.

۷- مرطوب نگه داشتن هوا

 با مرطوب نگه داشتن هوا، می توانیم راه های ورود هوا به ریه را همیشه مرطوب نگه داشته واز خشک شدن آن جلوگیری کنیم.

 بیماران ریوی در فصول سرد سال که هوا سرد و خشک است و رطوبت اندکی دارد دچار مشکلات زیادی می شوند. تنفس آنها به سختی صورت می گیرد، اما در صورت عکس اگر بخور و رطوبت در هوا به اندازه کافی باشد نفس کشیدن انها به راحتی صورت می‌گیرد، و مخاط تنفسی آنها خشک نمیشود.

 استفاده از ماسک برای بیماران ریوی مناسب است البته ماسک بخار آن هم با مشورت با پزشک معالج خود.

(( در ادامه پیشنهاد می شود مقاله چسبندگی ریه در سالمندان و راه های درمان آن را حتما مطالعه نمایید ))

۸- درمان ریه با داروهای گیاهی

 با استفاده از گیاهانی که خاصیت دارویی دارند می‌توان به پاکسازی و تقویت کردن ریه پرداخت .

  • آویشن خاصیت آنتی اکسیدان زیادی دارد و باعث می‌شود تا عفونت بدن خشک شود، و مجاری تنفسی ریه تنظیم شود.
  • زردچوبه نیز خاصیت آنتی اکسیدان و آنتی ویروس دارد و با عفونت و ورم ریه مقابله می‌کند .
  • پونه کوهی نیز از گیاهانی است که در از بین بردن حساسیت کمک زیادی می کند وبر روی ریه تاثیر زیادی دارد.
  • استفاده از شیرین بیان برای اشخاصی که در نفس کشیدن با مشکلات فراوانی مواجه هستند پیشنهاد می‌شود.
  • گیاه گلاوی  دارای خاصیت ضد میکروبی است و در بهبود بیماری ها و رفع عفونت ریه کمک زیادی می‌کند.

 خواص میوه‌ای و سبزیجات در ریه

 از جمله میوه ها و سبزیجاتی که در این نوع می توان نام برد:

توت، انگور،شکلات،روغن زیتون و پیازاست که خاصیت آنتی اکسیدانی فراوانی دربهبود سرماخوردگی و ریه دارند.لازم به ذکر است که ماده ی گیاهی هیدروکسی تیروزل موجود در روغن زیتون به بهبود انواع بیماری‌ها بدخیم ومزمن ریه تاثیر فراوانی داردواز پشروی عفونت جلوگیری می کند.

میوه های که دارای ویتامین سی هستند، مخصوصا کیوی، پرتقال، لیموشیرین…..واناربخار پز شده، سیب، شلغم از پشرفت عفونت هایی  دستگاه‌ ریوی جلوگیری می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

پنج × دو =

فهرست