تماس
021-66582923

لگن برای بیمار جزو آموزشهایی است که هر پرستار بیماری باید روش صحیح استفاده از آن برای بیمار را بداند . امروزه به دلیل پیشرفت علم پزشکی و در نتیجه پیشرفت در لوازم مورد نیاز علم پزشکی، بیماران و افراد ناتوان و همچنین گروه بزرگسالان تقریباً از آسایش خاطر و اطمینان بیشتری برخوردار شده اند.

لازم است بدانیم که بسیاری از بیماران از جمله کسانی که جراحی های خاص انجام می دهند همچنین کسانی که بیماری آلزایمر یا پارکینسون دارند و قادر به کنترل ادرار و مدفوع خود نیستند و همچنین بزرگسالان به علت کهولت سن و ناتوانی قادر نیستند که از سرویس های بهداشتی استفاده کنند و محبور به استفاده از لگن هستند.

اما چیزی که در این مورد لازم است بدانیم نحوه صحیح استفاده از لگن برای گروهی که مجبور به استفاده از آن هستند. نحوه صحیح استفاده از لگن از نظر این که هم حریم خصوصی او رعایت شود و هم دچار اضطراب و استرس نشود بسیار مهم است. در این قسمت از بهداشت و سلامت آتیه پرستاران به روش صحیح استفاده از لگن برای بیماران ناتوان می پردازیم . با ما همراه باشید.

نحوه گذاشتن صحیح لگن برای بیماران:

۱_قبل از هرکاری برای گذاشتن لگن برای بیمار باید لوازمی که برای این کار نیاز است را آماده و دم دست بگذاریم. این لوازم عبارت اند از لگن مناسب، دستکش، صابون، ملافه تمیز، دستمال، لوسیون یا پماد مخصوص، سطل زباله‌.

۲_مرحله بعدی این است که پرستار لگن را زیر بیمار قرار دهد. اگر وضعیت بیمار به گونه ای است که روی تخت قرار دارد، کمی ارتفاع تخت را بالا بیاورید تا راحت تر بتوان لگن را زیر او قرار داد.

۳_در این مرحله بهتر است که برای حفظ آرامش بیمار برای او توضیح دهیم که در حال انجام چه کاری هستیم و خودمان را به بیمار معرفی کنیم.

۴_بهتر است که در حین انجام کار کسی داخل اتاق نباشد تا بیمار آرامش بیشتری داشته باشد.

۵_پرستار بهتر است قبل از هرکاری دست هایش تمیز باشد و دستکش داشته باشد.

۶_بهتر است قبل از هرکاری یک ملحفه زیر بیمار پهن کنیم.

۷_برای اینکه مانع از زخم شدن بدن بیمار شویم از پودر های مخصوص استفاده کنیم.

۸_ زمانی که پرستار بیمار می خواهد لگن را زیر بیمار قرار دهد با آرامش این کار را انجام دهد و سعی نکند که بازور این کار را انجام دهد که بیمار اذیت شود. مطمئن شوید که لگن را به شیوه درست و مناسب زیر بیمار قرار داده اید که اطراف بیمار کثیف نشود.

۹_ بعد از قرار دادن لگن بهتر است که پرستار اتاق را ترک کند تا بیمار آرامش داشته باشد.

۱۰_ در این مرحله لگن را از زیر بیمار به آرامی بردارید و ناحیه دفع را تمیز کنید و با دستمال خشک کنید.

۱۱_ لگن را خالی کنید و سپس لگن را تمیز بشورید و ضد عفونی کنید.

۱۲_ سعی کنید دست های خودتان و بیمار را تمیز کنید و بشویید‌.

۱۳_ اگر در حین انجام این کار با چیز غیر عادی در ادرار و مدفوع مواجه شدید با پزشک در میان بگذارید.

در ادامه توصیه می شود که مقاله پرستاری از سالمند پوشکی را مطالعه نمایید.

روش استفاده از لگن برای بیمار

نکته مهمی که در استفاده از لگن برای بیماران باید مورد توجه قرار گیرد

نکات مهم استفاده از لگن برای بیمار این است که فرد بیمار در این شرایط علاوه بر بیماری جسمی که یا به علت جراحی یا زخم یا شکستگی عضوی از بدن یا ناتوانی که از آن رنج می برد، دست و پنجه نرم میکند از نظر روحی هم خود را معذب و شرمنده می‌داند و احساس خوشایندی از این کار ندارد و احساس می کند که اعتماد به نفس خود را از دست داده است.

از این رو لازم است که پرستار منزل این آرامش و اطمینان خاطر و صمیمیت را به او بدهد تا از اضطراب و استرس او کم کند به این صورت که حریم شخصی بیمار را رعایت کند، زمان گذاشتن لگن در اتاق را ببندید و حتی پرده ها را هم بکشید. سعی کند به غیر از خودش و بیمار کسی داخل اتاق نباشد .

پرستار هنگام انجام کار، با رضایت و آرامش این کار را انجام دهد که بیمار معذب نشود . پرستار برای این کار بهتر است که لگن مناسب استفاده کند، که بهتر است با انواع آنها آشنا شویم.

۱_ لگن ساده:
به گونه ای است که پرستار باید کمر بیمار را بلند کند و یا اینکه او را به طرفین بچرخاند تا بتواند آن را در زیر بیمار قرار دهد. از معایب این لگن این است که ممکن است در حین جابه جایی و برداشتن آن از مواد بیرون و روی ملحفه بریزد.

۲_ لگن پیشرفته یا مدرن:
نحوه قرار دادن آنها زیر بیمار راحت تر از لگن های ساده است و به صورتی است که مواد به اطراف ریخته نمی شود‌ و از پوشش تناسلی مناسب برخوردار هستند و کار کردن آنها برای پرستار راحت تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

7 − 2 =

فهرست