تماس
021-66582923

مدفوع سبز نوزاد نشان از چیست و درمان خانگی آن چگونه است ؟

پرستار بیمار, پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
مدفوع سبز نوزاد نشان از چیست

در این مبحث می خواهیم راجع به مدفوع سبز نوزاد توضیحاتی ارائه دهیم . مادران یا پرستار کودک از طریق رنگ مدفوع نوزاد می توانند اگر نوزاد به بیماری مبتلا شده باشد به وجود آن پی ببرند زیرا رنگ های مختلف مدفوع هر کدام یک دلیل مشخص دارند و میتواند حتی خبر از بیماری یا عفونت در بدن نوزاد را بدهد و یا اینکه کاملا طبیعی باشد.

رنگ مدفوع اولیه نوزاد:

زمانی که برای اولین بار شکم نوزاد شما به کار می افتد و مدفوع میکند رنگ آن سبز تیره می باشد و بسیار چسبنده است و دلیل تیرگی آن به خاطر پیگمان های صفراوی نوزاد می باشد که با سپری شدن چند روز، از این حالت تیرگی و چسبندگی خارج می شود و رنگ آن روشن تر می شود زمانی که رنگ مدفوع نوزاد شما رنگ روشنی در روزهای اولیه تولد به خود می گیرد بیانگر این است که کارکرد معده نوزاد خوب عمل کرده است.

چه نوع رنگ مدفوع برای نوزاد عادی و به دور از مشکل است؟

نوزادی که تنها از شیر مادر تغذیه میکند و یا شیر خشک میخورد به صورت نرمال و طبیعی به رنگ زرد کم رنگ می باشد و بوی بدی از آن استشمام می شود.

یک نوزاد طبیعتا در روز چند مرتبه باید مدفوع کند؟

مادران و پرستار نوزاد در منزل باید بدانند که نوع تغذیه نوزاد بر تعداد دفعات مدفوع نوزاد تاثیر میگذارد. نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند حداقل باید بین 4 تا 7 مرتبه مدفوع داشته باشند اما اگر نوزاد از شیر خشک تغذیه می کند ممکن است تعداد دفعات مدفوع او کمتر هم اتفاق بیافتد.

چرا رنگ مدفوع نوزاد سبز است؟

مدفوع سبز نوزاد درهفته های اول که متولد میشود حالت طبیعی و نرمال دارد که گاهی قطعه هایی در آن دیده میشود که رنگ سفید دارند که در هنگام مشاهده شدن آن نباید به خود نگرانی راه دهید زیرا این مسئله ارتباط پیدا می کند با لخته های کازئین و کاملا طبیعی می باشد بعضی از مادران تصور دارند که اگر رنگ مدفوع نوزادشان سبز باشد دلیل بر سرماخوردگی او می باشد در صورتی که این تصور کاملا نادرست می باشد.

(( در ادامه توصیه می شود مقاله آموزشی راه های درمان خانگی مدفوع نکردن نوزاد ( یبوست نوزاد ) را حتما مطالعه نمایید ))

مدفوع سبز تیره در نوزاد:

کارشناسان بخش کودک در آتیه پرستاران توصیه می کنند زمانی که مدفوع سبز تیره در نوزاد خود مشاهده کردید باید علت آن را در مکمل های آهنی که مصرف می کنید بیابید زیرا مادر وقتی مکمل آهن در برنامه غذایی خود مصرف می کند روی مدفوع نوزادش تاثیر می گذارد و رنگ آن را تیره می کند این تیرگی خیلی جای نگرانی برای مادران نخواهد داشت فقط در یک صورت می توانید نوزاد خود را نزد پزشک ببرید که به شیر خوردن و غذا بی اشتها شده باشد در غیر این صورت این رنگ مدفوع مشکل ساز نخواهد بود.

مدفوع سبز روشن در نوزاد:

  • مدفوع سبز نوزاد کاملا به تغذیه مصرفی او ارتباط پیدا می کند حال اگر مدفوع سبز روشن در دفع نوزاد مشاهده کرده باشید علت آن می تواند نوع شیر مادر باشد زمانی که شیر مادر شیرین باشد و غلظت کمتری داشته باشد رنگ مدفوع نوزاد به رنگ سبز روشن دفع می شود.
  • ازدیگرعلت های سبز بودن مدفوع نوزاد میتوانیم به زود دفع شدن شکم نوزاد اشاره کنیم اگر نوزاد شما سریعا پس از تغذیه از شیر مادر شکمش کار می افتد طبیعتا رنگ مدفوع او سبز روشن می باشد زیرا خیلی در روده نوزاد باقی نمی ماند که برای تغییر رنگ فرصت داشته باشد.

چه زمانی رنگ مدفوع نشان از بیماری نوزاد می باشد؟

اگر مدفوع نوزاد شما دارای رنگ متمایل یه سبز باشد و درون آن براق و لزج باشد به احتمال زیاد نوزاد شما به آلرژی و یا عفونت مبتلا شده است که اگر زمان آن بیش از دو روز باشد لازم است به پزشک مراجعه شود.

نوع تغذیه مصرفی مادر و ارتباط آن با مدفوع نوزاد:

به طور طبیعی هر نوع مواد غذایی که مادر مصرف می کند می تواند روی نوزاد و حتی مدفوع او اثر گذار باشد اگر مادر از سبزیجات زیاد مصرف کند به احتمال زیاد روی شیری که نوزاد میخورد تاثیر می گذارد و به مراتب رنگ مدفوع او هم به رنگ سبز در می آید.

(( در ادامه توصیه می شود مقاله آموزشی درمان خانگی نفخ نوزاد را حتما مطالعه نمایید ))

درمان خانگی مدفوع سبز نوزاد:

  • استفاده از پودر گیاهانی مانند پودر پونه، آویشن یا ترنجبین که با شیر مخلوط می گردد میتواند برای درمان مدفوع سبز که دلیل بر عفونت او باشد مناسب وافع شود مواد ذکر شده در بالا را میتوان با آب هم بجوشانید و سپس به کودک و مادر بخورانید و تا دو هفته مصرف آن را ادامه دهید طرز مصرف آن به این صورت است که به اندازه یک قاشق غذاخوری از پودر های گیاهانی را در آب بریزید و بجوشانید و مصرف نمایید و بعد شاهد برطرف شدن رنگ مدفوع سبز نوزاد خواهید شد.
  • برای نوزادان بالای شش ماه میتوانید سوپ، آب میوه و یا عسل استفاده نمایید این مواد می تواند برای درمان مدفوع سبز بسیار کار ساز باشد.
  • بهتر است تا درمان شدن کامل رنگ مدفوع نوزاد از مکمل های غذایی که دارای فیبر بالا هستند و دارای چربی می باشند خوددداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

هجده − هفده =

فهرست