تماس
021-66582923

مراقبت از بیماران سنگ کلیه و راه های پیشگیری از سنگ کلیه

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
مراقبت از بیماران سنگ کلیه و راه های پیشگیری از سنگ کلیه

سنگ کلیه یکی از مشکلات شایعی است که ممکن است برای عضو کلیه به وجود بیاید و اشخاص را با درد زیادی همراه سازد اگر شما با این مشکل مواجه هستید لازم است یک سری از مراقبت ها را برای این اختلال رعایت کنید ما در این مقاله که توسط کارشناسان موسسه آتیه پرستاران سلامت تهیه شده بر آنیم تا مراقبت از بیماران سنگ کلیه را برای شما بازگو کنیم .

یکی از مهم ترین مراقبت ها از بیماران سنگ کلیه استفاده از رژیم غذایی مناسب برای کلیه ها می باشد که با استفاده از آن می توانید از دست این اختلال رهایی پیدا کنید پیدایش سنگ کلیه در اشخاص دلایل مختلفی دارد از جمله این دلایل می تواند موارد وراثتی یا استفاده از مواد غذایی نامناسب باشد که اگر بتوانید مواد غذایی سالمی را به مصرف برسانید می توانید تا حد زیادی وجود سنگ کلیه را درمان نماید .

مهم ترین مراقبت از بیماران سنگ کلیه :

  • یکی از اساسی ترین مراقبت هایی که می‌توانیم برای بیماران سنگ کلیه انجام دهیم این است که به اندازه لازم آب بنوشید مصرف روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب می تواند از بروز سنگ کلیه در میان افراد جلوگیری نماید .
  • از دیگر عواملی که می‌تواند باعث شکل‌گیری سنگ کلیه شود اضافه وزن داشتن و چاقی در افراد می باشد و لازم است برای مراقبت از بیماران سنگ کلیه یک وزن ایده آل داشته باشید و وزن شما متعادل باشد که با مشاوره از یک متخصص می‌توانیم از یک رژیم غذایی متعادل استفاده کنید و برای کاهش وزن خود اقدام نماییم .

ارتباط مواد غذایی با نوع سنگ کلیه :

شما با اطلاع از نوع سنگ کلیه خود می توانید متناسب با آن مواد غذایی برای خود تهیه کنید یعنی از مواد غذایی استفاده کنید که در سنگ کلیه جلوگیری نماید و در موارد مصرفی سدیم کلسیم و فولیک اسید خود تغییر و تحولاتی را به وجود بیاورید .

نوع سنگ کلیه از جنس کلسیم اکسالات :

اگر سنگ ا یجاد شده در کلیه شما نوع کلسیم اگزالات باشد شما باید غذاهایی را که با خوردن آن باعث می شود اندازه اکسالات در ادرار افزایش یابد را به حداقل برسانید و یا آن را کنار بگذارید پس لازم است برای مراقبت از بیماران سنگ کلیه مواد غذایی که دارای اگزالات می باشند از قبیل موارد زیر مانند استفاده از مغزها ، سبزیجاتی مانند : ریواس اسفناج را به حداقل برسانید .

پایین آوردن مصرف سدیم در افرادی که سنگ کلیه دارند :

زمانی که شما سدیم زیادی را در مواد غذایی خود مصرف کنید به مراتب می تواند باعث به وجود آمدن سنگ کلیه و یا رشد آن ها شود زیرا سدیم یک قسمت از نمک می باشد که برای سنگ کلیه مفید نیست مصرف سدیم را می‌توانید در محدود کردن غذاهایی مانند فست فود ها و کنسروها به حداقل برسانید تا بتوانید مراقبت لازم برای بیماران سنگ کلیه داشته باشید .

مصرف پروتئین و ارتباط آن با مراقبت از بیماران سنگ کلیه :

پروتئین برای افرادی که مبتلا به سنگ کلیه هستند مفید نیست و لازم است برای مراقبت از بیماران سنگ کلیه مصرف پروتئین های حیوانی را کاهش دهید. پروتئین های حیوانی که شامل گوشت مرغ ماهی و انواع لبنیات می باشد می تواند در ازدیاد سنگ کلیه نقش داشته باشد و باعث بزرگتر شدن آن ها شود شایان ذکر است که مصرف این پروتئین ها را نباید به طور کامل کنار بگذارید و باید بدانید که به اندازه لازم بدن شما به پروتئین نیاز دارد و باید جذب این مواد پروتئینی را از محصولات دیگر به بدن خود برسانید و در این زمینه حتماً از متخصص مشاوره بگیرید .

(( در ادامه توصیه می شود مقاله چگونه می توان عفونت کلیه را تشخیص داد؟ را حتما مطالعه نمایید ))

تغذیه مفید برای مراقبت از بیماران سنگ کلیه :

مصرف کلسیم در مواد غذایی می‌تواند از موادی که در دستگاه گوارش ایجاد سنگ می کند پیشگیری نماید و همچنین می تواند از به وجود آمدن سنگ کلسیم اگزالات جلوگیری نماید مواد غذایی گیاهی و سبزیجات ،لوبیا ، آب میوه ها سرشار از کلسیم هستند با استعمال آن ها می توانید به مراقبت از بیماران سنگ کلیه کمک شایانی بکنید .

راه های پیشگیری از سنگ کلیه :

برای پیشگیری از سنگ کلیه و مراقبت از بیماران سنگ کلیه باید مایعات زیادی بنوشید آب می‌تواند موادی که در ادرار باعث به وجود آمدن سنگ می شود را برطرف نماید علاوه بر آب می توانید نوشیدنی هایی مانند لیموناد و پرتقال را نیز به مصرف برسانید زیرا این نوشیدنی را دارای سیترات هستند و مانع از به وجود آمدن سنگ کلیه می شود .

یکی دیگر از راه های جلوگیری از سنگ کلیه و مراقبت از بیماران سنگ کلیه عدم استعمال دخانیات می باشد دود می تواند باعث ایجاد سنگ و نارسایی کلیه شود و سلامتی شما را به خطر بیاندازد .همچنین خوردن نمک در مواد غذایی می‌تواند باعث سنگ در کلیه شود از مصرف آن در مواد غذایی اجتناب نمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

3 + چهارده =

فهرست