تماس
021-66582923
مراقبت از روح و روان

مراقبت از روح و روان ، چگونه از روح و روان خود مراقبت کنیم ؟

مراقبت از روح و روان یکی از مهمترین کارهایی است که هر انسان باید نسبت به آن تمام تلاش خود را بکند. در دنیای امروزی که هر لحظه آن شاهد خبر های ناگوار و اتفاقات غم انگیز و دلهره آور هستیم، از گرمی هوا رنج می بریم، از ترافیک سنگین کلافه شده ایم، از حوادث طبیعی میترسیم، از بیماری های همه گیر واهمه داریم و غیره و غیره.

آری!سلامت جسم و روان برای انسان بسیار مهم است و در واقع هدیه ای از طرف خداوند است که باید قدردان آن باشیم. اما همانگونه که ما به سلامت جسم خود اهمیت می دهیم و برای آن تلاش میکنیم، اینکه مراقب دندان خود هستیم، از پوست خود مراقبت میکنیم،‌ نگران موهایمان هستیم، همانقدر هم باید مراقب روح و روان خود باشیم.

تاثیر بیماری ها بر روح و روان ما :

از جمله یکی از نگرانی هایی که روح و روان جامعه امروزی را درگیر کرده است، ویروس کرونا است که علاوه بر درگیری جسم شاهد عوارض روحی و روانی فراوان آن در بین خودمان و اطرافیانمان هستیم. این روزها خبر های خوبی نمی‌شنویم. موج دوم،سوم،چهارم

ترس و دلهره را در چهره های مردم میتوانیم ببینیم خانه نشینی و محدود شدن روابط افراد، در خانه ماندن و کمتر بیرون رفتن، آنلاین بودن و مدرسه نرفتن، بیمار شدن و تنها ماندن….
همه و همه فشار ها و رنج هایی است که تنها همین یک قلم اتفاق به نام کرونا برای نسل بشر بوجود آورده و روح و روان همگی مان را زخم خورده ی خود کرده است.

تاثیر روح و روان ما بر اطرافیان :

مراقبت از روح و روان خود تاثیر بسیار مثبتی بر اطرافیان و دیگران دارد . هرکدام از ما اگر آسیب روحی و روانی ببینیم، ناخودآگاه خانواده و اطرافیانمان را نیز درگیر میکنیم . پس چه بهتر است که مراقب سلامت جسم و صد البته روح و روان خودمان و اطرافیانمان باشیم و راههای این مراقبت را بدانیم و اصول آن را رعایت کنیم و در داشتن روانی سالم و با نشاط تلاش کنیم، هوشیاری نسبت به علائم و نشانه های سالم نبودن روان و اقدام مؤثر و به موقع بسیار برای انسانها مهم است و مانع از بوجود آمدن اختلالات جدی و افسردگی در انسانها می شود.

در ادامه توصیه می شود مقاله 8 راه مقابله با خستگی روحی را مطالعه نمایید.

چگونه از روح و روان خود مراقبت کنیم

راه و روش های مراقبت از روح و روان خود:

1- طبیعت گردی را جایگزین خانه نشینی کنیم:

تجربه ثابت کرده است که در خانه ماندن هیچ چیزی جز فکر کردن زیاد و بدنبال آن افکار منفی و آینده نگری و اضطراب از اتفاقات آینده و حسرت کذشته را خوردن ندارد و در کل فردبا خانه ماندن سبب اضطراب و استرس و درگیری فکری خود می شود پس بهتر است که زمانی را به بیرون رفتن از خانه و در واقع طبیعت گردی بپردازید و از این طریق سبب باز شدن فکر و مثبت اندیشی فکر و اندیشه خودتان شوید.

۲- سعی کنیم با افراد مثبت ارتباط برقرار کنیم:

معمولاً میگویند رفتار و خلق و خوی هر فرد تقریباً شبیه به پنج نفری است که او با آنها روابط نزدیک دارد. پس اینکه ما با چه افرادی ارتباط داشته باشیم و چقدر از آنها انرژی مثبت یا منفی بگیریم بسیار مهم است.

3- سبک زندگیتان را به طرف زندگی سالم تغییر دهید:

مثلاً سعی کنید ورزش زیاد انجام دهید، خوابتان به موقع و به اندازه باشد، تغذیه سالم و به اندازه استفاده کنید، مطالعه کنید، با دوستان مثبت اندیش در ارتباط باشید.

4- به گونه ای زندگی کنید که زندگی برای شما معنادار باشد:

همه کار هایی که ما انجام می دهیم در پی رسیدن به هدف خاصی است، اگر ما این هدف و معنا را در زندگی داشته باشیم، روند زندگی برای ما با برنامه و بسیار لذت بخش و شیرین خواهد بود.

5- سعی نکنید همه چیز را تحت فرمان و مدیریت خود داشته باشید:

ما در طول زندگی نمی‌توانیم همه امرور اطراف و همچین افراد زندگیمان را تحت فرمان و کنترل خودمان در آوریم . این کار جز اینکه انرژی زیادی از ما میگیرد هیچ فایده ای ندارد ، چون مسائل زندگی فراتر از آن است که ما به همه آنها مدیریت و تسلط داشته باشیم.

6- سعی کنیم در زندگی بخشنده باشیم:

یکی از راه های مراقبت از روح و روان خود، بخشنده بودن است . در طول زندگی افراد اطرافمان ممکن است به شیوه های مختلف باعث رنجش ما شوند . در این صورت اگر ما افراد کینه جویی باشیم این حرکت طرف مقابلمان را در ذهنمان قوت می‌بخشیم و در پی فرصت انتقامیم .اما اگر انسان بخشنده ای باشیم به راحتی از کنار این قضیه میگذریم.

7- در مواقع لازم از اطرافیانمان کمک بگیریم:

اینکه در مواقعی نیاز این توانایی را داشته باشیم که مشکلاتمان را باکسی در میان بگذاریم و از او کمک بخواهیم در واقع یک هنر است و همین امر سبب احساس صمیمیت بین افراد باهم می شود.

8- به خودتان محبت کنید:

به ارزش خودتان آگاه باشید و خودتان را ارزشمند بدانید. نقاط قوت و مزایای خودتان را همیشه به خودتان گوشزد کنید و با صدای بلند آنها را بیان کنید .همین امر سبب می شود که در برابر فشار های زندگی با مقاومت تر عمل کنیم.

خود مراقبتی روانی:

خود مراقبتی یعنی شما دست به انجام هرکار و عملی بزنید که در نتیجه آن به زندگی با نشاط و سالمی برسید. خود مراقبتی هم میتواند در مورد جسم باشد و هم درمورد روح و روان. خود مراقبتی باعث افزایش انرژی و روحیه ما و احساس خوشبختی و موفقیت ما در زندگی می شود.

اینکه تنفس عمیق داشته باشید تا باعث بهبود گردش خون و سرزندگی شما شود،‌تغذیه درست و سالم داشته باشید ،از غذاهای طبیعی و سالم استفاده کنید، کمتر از گروه شیرینی جات استفاده کنید، در طول روز آب زیاد بنوشید ، خواب کافی و به اندازه داشته باشید، با یکدیگر صحبت کنید و همدیگر را دوست داشته باشید، پیاده‌روی کنید، به کارها و فعالیت هایی که دوست دارید بپردازید،کتاب بخوانید، منظم باشید و کارهایی از اینگونه که در جهت سلامت روح و روان بسیار مفید و مؤثر اند انجام دهید تا روانی با نشاط و شاداب داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

چهار + دوازده =

فهرست