تماس
021-66582923
پرستار بیمارپرستار سالمندپرستاری در منزل

مراقبت بعد از عمل دیسک کمر همراه با خدمات پرستاری منزل

مراقبت و انجام خدمات پرستاری بعد از عمل دیسک کمر بسیار حایز اهمیت بوده و اهمیت ندادن به این مراقبت ها می تواند صدمات جبران ناپذیری برای فرد ایجاد کند. امروزه به دلیل روشهای نادرست در سبک زندگی بیشتر افراد اگر در جوانی نه ولی به احتمال زیاد حتما در دوران سالمندی دچار دیسک کمر می شوند. ما در این مقاله از دسته های مراقبت و پرستاری آتیه پرستاران سلامت می خواهیم روشهای مراقبت بعد از عمل دیسک کمر را برای شما عزیزان و افرادی که به عنوان مراقب یا پرستار منزل مسئولیت نگهداری از این افراد را برعهده دارند را به طور کامل شرح دهیم پس پیشنهاد می شود تا پایان این مبحث حتما ما را همراهی نمایید.

دیسک کمر چیست؟

بین هر کدام از استخوان های ستون فقرات هر شخصی یک مایع ژلاتینی وجود دارد که دیسک نامیده میشود و باعث میشود فرد در موقع حرکت و جا به جایی وسایل مانند یک فنر عمل کند. دیسک موجود در ستون فقرات با افزایش سن یا حمل اجسام سنگین توسط خود فرد باعث میشود حالت بیرون زدگی پیدا کند و به اعصاب ستون فقرات فشار ایجاد نماید.

راه های زیادی برای برگرداندن دیسک به سرجای خود وجود دارد مانند استراحت، استفاده از مسکن و فیزیوتراپی. اما اگر این روش ها را امتحان کردید و نتیجه ای عاید شما نشد پزشک توصیه میکند عمل جراحی را انجام دهید. عمل حراجی تنها راه درمان نیست و مراقبت های پرستاری در منزل و بیرون از منزل بسیار مهمتر هستند.

انواع جراحی کمر

  • جراحی المینکتومی در این نوع جراحی با برداشتن زائده های خلفی کانال نخاعی انجام میگیرد.
  • جراحی میکروسکوپی در این روش با کمک میکروسکوپ بدون برداشتن زائده خلفی دیسک را خارج میکنند.
  • جراحی اندوسکوپی در این روش با ورود اندوسکوپ جراح قطعه در رفته دیسک را خارج میکند.

مراقبت از افرادی که دیسک کمر عمل کرده اند به شرح زیر است:

  • اولین مراقبت و خدمات پرستاری در منزل بعد از جراحی این است که پزشک بسته به نوع جراحی که انجام داده برای کنترل درد به بیمار قرص هایی را تجویز میکند قرص پاراستامول، ترامادول و دیکلوفناک از قرص های توصیه شده پزشک به بیمار است.
  • دومین نوع مراقبت های پرستاری کمر بعد از جراحی تمرینات فیزیوتراپی میباشد. پزشک توصیه میکند بعد از عمل جراحی حتما از ورزش ها و تمرینات فیزیوتراپی استفاده کنید.

تمرینات مناسب برای دیسک کمر بعد از عمل جراحی

یکی از خدماتی که توسط مرکز پرستاری آتیه پرستاران سلامت به خانواده های عزیز ارائه می شود، مراقبت و نگهداری از افرادی است که عمل جراحی دیسک کمر را انجام داده اند. یکی از خدمات مراقبت و پرستاری توسط مراقبین و پرستاران ما به این عزیزان، ارائه تمرین های مفید و تخصصی به افرادی است که دیسک کمر عمل کرده اند. این تمرین ها شامل موارد زیر می باشد.

  • تمرین اول: بیمار خود را به پشت روی زمین بخوابانید و زانو هایش را خم کنید و به او بگویید که سعی کند شکم خود را از ناحیه زیر دنده ها به سمت داخل منقبض کند 10 ثانیه آن را نگه داشته و سپس آزاد کند.
  • تمرین دوم: بیمار خود را به پشت روی زمین بخوابانید و به او بگویید که پاهای خود را جمع کند و با انقباض شکم کمی باسن خود را از زمین بلند نماید طوری که کمر حرکتی نداشته باشد تا 10 ثانیه نگه دارد سپس آن را آزاد نماید.
  • تمرین سوم : بیمار را روی زمین بخوابانید یک زانوی خود را خم کند و دو دست خود را زیر ران قالب نماید و پا را به سمت شکم خود هدایت کند چند ثانیه نگه دارد آن را آزاد کند و بعد پای دیگر را انجام دهد.
  • تمرین چهارم: بیمار بر روی زمین دراز بکشد هر دو پای خود را جمع نماید و هر دوپا را با هم به حالت گهواره به سمت راست ببرد تا جایی که احساس کشش در کمر خود داشته باشد بعد از چند ثانیه هر دو پا را به سمت چپ ببرد.
  • تمرین پنجم: بیمار بر روی زمین دراز بکشد هر دو پای خود را جمع کند کف دست خود را روی ران قرار دهد و پا را به سمت شکم هدایت کند در حالی که آرنجش خم نشود در این حالت پا به سمت شکم هدایت میشود اما دست مانع میشود و حالت مقاوت بین دست و پا ایجاد میکند.

اهداف کلی از انجام تمرینات ورزشی بعد از جراحی

  • حفظ کردن و بهتر شدن حرکات عمومی
  • بهتر شدن تناسب اندام
  • بازگشت به فعالیت های عادی

چگونگی بلند کردن اجسام برای مراقبت از کمر

  • قرار گرفتن در موقعیت وضعی خوب: نزدیک وسیله ای که میخواهید بلند کنید بایستید پاهای خود را در دو طرف جسم مورد نظر قرار دهید و سنگینی آن را در دو طرف پاهای خود باید حس کنید به طور مساوی. کمر و گردن را صاف نگه دارید و زانوی خود را خم کنید و از کل دست برای بلند کردن استفاده کنید نه فقط انگشتان .
  • بلند کردن درست: کمر را باید صاف نگه دارید و جسم را به بدن خود نزدیک کنید و به آرامی پاها را صاف کنید.
  • طرز پایین قرار دادن جسم: به همان روشی که جسم را بلند کردید برای پایین آوردن آن حالت معکوس را انجام دهید.

سرکار رفتن و نوع مراقبت از کسانی که دیسک کمرعمل کرده اند:

بنا بر توصیه کارشناسان پرستاری از بیماران آتیه پرستاران سلامت شخصی که کمر خود را عمل کرده است باید برای مدتی مرخصی داشته باشد و در منزل تحت مراقبت و پرستاری قرار بگیرد. مرخصی بعد از جراحی از 2 هفته شروع میشود و تا 3ماه ادامه خواهد داشت بعد از عمل جراحی سعی کنید از انجام کار های سنگین خودداری نمایید و استراحت خود را بیشتر کنید. فلسفه استراحت این است که فشار را از روی ستون فقرات خود کم کنید و این در حالتی است که دراز کشیده باشید. درضمن توصیه می شود تا زمان خوب شدن کامل از اطرافیان یا پرستار در منزل برای مراقبت و نگهداری و همچنین انجام امور منزل و امور روزانه خود کمک بگیرد.

مراقبت های بعد از جراحی

بعد از اینکه عمل جراحی دیسک کمر انجام دادید می بایست تحت نظارت یک سری از مراقتب های پرستاری در منزل قرار بگیرید. این مراقبت ها باید توسط یک فرد با تجربه صورت بگیرد. این مراقبت ها شامل موارد زیر می باشد.

  • پس از انجام عمل دیسک باید به تدریج به انجام فعالیت های قبلی خود برگردید.
  • از ورزش کردن و فعالیت های بدنی تا میتوانید بهره ببرید.
  • از انجام کار های سنگین خودداری کنید.
  • استراحت داشته باشید و زیاد خود را خسته نکنید.
  • وسایلی را که مدام با آنها سر و کار دارید را دم دست خود قرار دهید تا برای برداشتن آن مجبور نباشید طوری حرکت کنید که فشار به کمر خود ایجاد کنید.

وضعیت استراحت در افرادی که دیسک کمر عمل کرده اند چگونه باید باشد؟

بهترین پوزیشن برای فردی که عمل کرده این است که به پهلو بخوابد و پاهای خود را به داخل شکم جمع کند و از یک بالش در بین زانوهای خود استفاده کند.

نتیجه: ما در این مبحث سعی کردیم نکات مهم و ارزشمندی را در مورد مراقبت های پرستاری در منزل بعد از عمل کردن دیسک کمر را برای شما عزیزان شرح دهیم. عمل کردن دیسک کمر جزو عمل های سخت به حساب می آید و. فردی که این عمل را انجام میدهد باید تحت مراقبت های پرستاری ویژه قرار بگیرد. پرستاران ما که وظیفه ارائه خدمات پرستاری در منزل را برعهده دارند به صورت شبانه روزی آماده ارائه خدمات به کلیه بیماران عزیز در منزل را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سه − دو =

درخواست مشاوره پرستاری از آتیه پرستاران سلامت
فهرست