تماس
021-66582923

مراقبت از کودک دیابتی در منزل و مدرسه

پرستار بیمار, پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
نگهداری و مراقبت از کودک دیابتی

مراقبت از کودک دیابتی : زمانی که میزان قند خون در بدن افزایش پیدا میکند بیماری دیابت بروز میکند. قند خون موجود در بدن انرژی مورد نیاز بدن را تامین میکند وانسولین قند خون را وارد سلول های بدن میکند تا بدن بتواند از انرژی آن استفاده کند بیماری دیابت در دو نوع رایج است دیابت نوع یک و دیابت نوع دو

نوع اول معمولا در بین کودکان بسیار رایج است وبه دیابت خود ایمنی معروف شده است ودر صورتی که در کودکان بروز میکند که غده پانکراس نتواند انسولین مورد نیاز کودک را تولید کند و معمولا به صورت ژنتیکی در کودک ایجاد میشود.

مراقبت از کودک دیابتی خیلی سخت نیست و این کودکان میتوانند همانند سایر کودکان به زندگی خود ادامه دهند و هر چیزی را که میخواهند بخورند اما باید تحت کنترل ونظارت والدین قرار بگیرند.

انسولینی که برای کنترل دیابت استفاده میشود به انواع مختلفی تقسیم میشود:

  • انسولینی که خیلی سریع شروع به عمل میکند وتقریبا بین 2 الی 3 ساعت زمان میبرد.
  • انسولین سریع که 15 دقیقه بعد از آن فعال میشود وبین 4تا 6ساعت زمان میبرد تا اثر کند.
  • انسولینی که به طور منظم انجام میشود 30 دقیقه بعد از انجام آن به فعالیت میپردازد و10 تا 16 ساعت زمان میبرد.
  • انسولین بلند مدت یک ساعت بعد از تزریق فعال میشود وبین 20 تا 24 ساعت زمان میبرد.

والدین چگونه میتوانند از کودک دیابتی خود مراقبت کنند؟

والدین و پرستار کودک در منزل برای درمان ومراقبت از کودک دیابتی خود نقش مهمی را ایفا میکنند. در مراحل اولیه درمان شاید والدین برایشان کمی سخت به نظر برسد اما بعد از انجام چند مرحله برایشان عادی جلوه میکند و آنها خیلی راحت این مسئولیت را برعهده میگیرند و میتوانند این بیماری را در کودک خود کنترل کنند.

والدین باید مقدار مصرف انسولین را طبق نظر پزشک به کودک خود تزریق کند و میزان قند خون کودک را روزانه چندین مرتبه تست کند و برای کودک خود یک رژیم غذایی سالم را آماده کند.

چگونه میتوانیم کودک خود را در برابر بیماری خود مسئولیت پذیر کنیم:

  • آزادانه به صحبت کردن با اعضای خانواده بپردازید.
  • زمانی که میخواهید مراقبت از نوع بیماری را ارائه دهید از روش های بازی کردن به او یاد بدهید .
  • یک چارت زمان بندی را برای کودک تهیه کنید که برای او قابل درک باشد.

چگونگی مراقبت از کودکان دیابتی در مدارس:

بیماری دیابت نوع یک یکی از بیماری های مزمنی است که در میان کودکان در مدرسه شایع است. برای مراقبت از کودکان دیابتی همکاری کودک با اعضای مدرسه و خانواده الزامی است. کودکان مبتلا به دیابت باید همانند سایر کودکان در مدارس به تحصیل خود ادامه دهند و نباید مورد ترحم و دلسوزی دیگران قرار بگیرند.

لازم به ذکر است باید در مدرسه پرسنلی را برای مراقبت های لازم از کودک دیابتی قرار بدهیم که نسبت به این نوع بیماری علم وآگاهی داشته باشند و والدین هم موظف هستند تمام اطلاعاتی که راجع به بیماری کودک خود دارند واینکه چگونه باید آن را کنترل کنند را در اختیار مربی بهداشت مدرسه قرار دهد.

متخصصان عقیده دارند کنترل دیابت و مراقبت از کودکان دیابتی در مدرسه نتایج بهتری را در بردارد زیرا کودک در یک فضای آموزشی سالمی قرار دارد و باعث میشود عدم حضور او در مدرسه کم شود و رسیدگی های لازم برای کودک دیابتی در آنجا بسیار بالاست.

چگونه والدین راه درمان دیابت کودک خود را یاد بگیرند؟

در بیمارستان ها ومراکز بهداشتی یک دوره هایی برای مراقبت از کودک دیابتی برای والدین قرار میدهند و طی این دوره آموزش های لازم را به آنها ارائه میدهند که والدین باید قند خون کودک خود را طی چند مرحله در روز بین 10 تا 12 مرتبه چک کنند.

میزان انسولینی که بدن کودک شما به آن نیازمند است وابسته به غذاها و فعالیت های کودک در روز میباشد این به آن معنا نیست که کودک دیابتی یک سری از غذا ها را از برنامه اش حذف کند بلکه باید فقط خوردن چیزهایی را که برای او مضر است را محدود کند.

طبق نظریه کارشناسان دفتر خدمات پرستاری آتیه پرستاران سلامت، بیماری دیابت در کودک نمیتواند مانع فعالیت های ورزشی او و مانع خوابیدن زیاد او شود فقط در زمانی که خیلی قند خون کودک بالا میرود نیاز به مراقبت ویژه دارد.

(( در ادامه پیشنهاد می شود مقاله آموزشی رژیم غذایی هفتگی برای دیابتی ها را حتما مطالعه نمایید ))

روشهای تزریق انسولین

روش های تزریق کردن انسولین برای کودک توسط والدین و پرستار منزل :

برای تزریق انسولین و مراقبت از کودک دیابتی خود لازم است روش تزریق و اینکه در کجا تزریق انجام شود را یاد بگیرید. تزریق انسولین به چند روش صورت میگیرد.

  • از طریق سرنگ
  • از طریق قلم های مخصوص
  • پمپ های افشانه بدون سوزن

ساده ترین روش تزریق وهمچنین کم هزینه ترین راه آن استفاده از سرنگ است که با سوزن های نازک در ساز 6 تا 8 استفاده میشود انسولین باید در قسمت چربی زیرپوست تزریق شود اگر به قسمت عضلانی آن را واردکنیم اثر آن زود از بین میرود ومیتواند باعث کاهش شدیدتر قند خون شود در ضمن در هر سری از تزریق باید محل آن را تغییر دهیم محل های تزریق انسولین باید در شکم، ران یا بازو باشد.

چگونگی تزریق انسولین برای کودک دیابتی :

قبل از تزریق انسولین باید حتما به این موضوع توجه داشته باشید که دمای انسولین با دمای اتاق یکی باشد. تقریبا یک ساعت قبل از تزریق آن را از یخچال خارج کنید بعد لوازم مورد نیاز آنرا آماده کنید.

برای شروع ابتدا دست های خود را کاملا با آب و صابون بشویید سپس سرنگ را به حالت قائم در دست خود نگه دارید زمانی که مواد انسولین را داخل سرنگ کشیدید سعی کنید حباب موجود در آن را خارج نمایید و بعد قسمتی از پوست را با دست به سمت بالا بکشید که تزریق داخل عضله صورت نگیرد بعد سرنگ را با زاویه 90 درجه وارد کنید و سپس پوست را آزاد کنید اگر خونریزی بعد از تزریق وجود داشت آنرا با فشار گاز پانسمان کنترل نمایید.

هشدار ! خدمات ما پرستاری در منزل برای سالمندان ، کودکان و بیماران است و این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است از پزشک یا متخصص مربوطه مشورت بگیرید.

مرکز خدمات پرستاری آتیه پرستاران سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

شش + 13 =

فهرست