تماس
021-66582923

مشکلات نگهداری از سالمندان را همیشه باید جدی گرفت . یکی از نیازهای اساسی انسان ها در دوره سالمندی نگهداری و مراقبت است به خصوص سالمندانی که دارای معلولیت و یا بیماریهای خاص هستند؛ توجه بیشتری را می طلبند .

اما درخواست کمک و احساس نیاز می تواند برایشان بسیار مشکل باشد و با احساس شرمندگی درخواست خود را ابراز کنند . سالمندان در این دوره ترجیح می‌دهند در منزل خود باشند و توسط اطرافیان و فرزندان و یا پرستارسالمند حمایت شوند و کمک دریافت کنند؛ تا اینکه آنها را به مراکز نگهداری از سالمندان ببریم .

به چه دلیل نگهداری از سالمندان، در منزل خودشان بهتر است :

  • آرامشی که در محل سکونت خود دارند زیرا با محیط پیرامون خود آشنا هستند و احساس راحتی دارند که ناگفته نماند این آرامش می تواند در بهبود سریع سالمندان تاثیر داشته باشد .
  • از آنجا که سالمندان تمام عمر خود را صرف این کردند که در زمان کهولت بتوانند زندگی راحت تری را تجربه کنند و از اندوخته های خود بتوانند با شادی و سلامتی استفاده کنند لذا رسیدن به این مقصود برای آنها غرورآفرین خواهد بود و همچنان حس استقلال در آنها محفوظ باقی خواهد ماند.
  • می توانیم از پرستار خصوصی در منزل استفاده کنیم . نگهداری در منزل می تواند با توجه به مشکلات و بیماری ها و نیازهای فرد سالمند برنامه‌ریزی شود و یا هر زمان از ۲۴ ساعت شبانه روز میتوانیم از پرستار سالمند به صورت خصوصی کمک بگیریم.
  • حتی از نظر رفع نیاز جسمانی ، اموری مانند حمام کردن وضو گرفتن و موارد شخصی دیگر نیز راحت تر هستند .
  • احساس آرامش، زیرا سالمند می داند، در هر زمان از شبانه روز کسی در اطرافش هست که مراقبش باشد .
  • نگهداری از سالمند در منزل را می‌توان با توجه به میزان بودجه ای که در توان داریم برنامه ریزی کنیم .
  • ممکن است سالمند ما ، کارها و دلبستگی های خاص خود را داشته باشد و بخواهد آنها را در زمان مشخص انجام دهد و بودن در منزل برایش بهتر خواهد بود .
  • حتی در منزل، سالمند میتواند به اختیار خود پرستارش را انتخاب نماید .

مشکلات نگهداری از سالمندان در منزل چیست :

درگیر شدن از نظر احساسی و فیزیکی:

از آنجا که فرد سالمند حتماً یکی از بستگان نزدیک است در نتیجه انتظار دارد تا شما به ایشان کمک کنیم و این باعث می‌شود که زندگی شما تا حد زیادی تحت تاثیر زندگی والدین سالخورده شما باشد که این برای بسیاری افراد دشوار است، مخصوصاً در طولانی مدت .

همیشه اطرافیان نمی توانند کمک رسان باشند و شاید برای شما ممکن نباشد، بهتر است پرستار تخصص دیده این کار را عهده دار شود . مراقبت از والدین می‌تواند، کار راحت تری نسبت به مراقبت از فرزند یا همسر باشد زیرا شما در حالت اول می توانید روی کمک دیگران حساب کنید و یا از نظر عاطفی آنان را توجیح کنید .

مشکلات اقتصادی :

مشکلات اقتصادی نیز می تواند یکی از مشکلات نگهداری از سالمندان باشد، هزینه های بالا برای گرفتن پرستار خصوصی در منزل، هزینه‌های امکانات خاص پزشکی و پرستاری، تغذیه شخص پرستار

نگهداری از سالمندانی که به مستقل بودن علاقمند هستند نیز می تواند مشکل بزرگی باشد .

بسیاری از سالمندان میخواهند در منزل خود باشند تا این که به منزل شما بیایند و باید تمام مراحل و جزئیات درمان و مراقبت را باید با او در میان بگذارید حتی اگر بسیار در رنج باشد . به دلایل مختلف، ممکن است فرد سالمند قادر به رانندگی نباشد و به سختی بتوان او را متقاعد کرد .

اگر می‌خواهید از مشکلات نگهداری از سالمند خود کم کنید باید سعی کنید در ابتدا به استقلال بدهید و یا حداقل کاری کنید تا احساس کند استقلال خود را از دست نداده است .

هم فکر و هم عقیده نبودن والدین

در بعضی موارد ممکن است فرزندان بر سر اینکه والدینشان به کمک نیاز دارند یا نه، هم فکر و هم عقیده نباشند و این از بزرگترین مشکلات نگهداری از سالمندان است .

مناسب نبودن منزل شخصی شما :

ممکن است منزل شخصی شما برای شرایط سالمند مناسب نباشد ؛رفت و آمد زیاد، میزان نور، سر و صدا و بسیاری چیزهای دیگر که حتی می تواند از مشکلات نگهداری از سالمند باشد .

بهداشت شخصی

بهداشت شخصی نیز می تواند در شمار مشکلات نگهداری از سالمندان باشد در این مشکل به علت کهولت سن و بیماری های خاص ، کنترلی بر روی اعمال خود ندارند.

احساس مسئولیت در قبال فرد سالمند:

احساس مسئولیت در قبال فرد سالمند باعث میشود زندگی شخصی شما دچار تغییر و دگرگونی شود زیرا کمک درحمام کردن، فعالیت های جسمی سالمند، کمک به بهداشت فردی سالمند و توجه به رژیم غذایی او ، همگی زمان‌بر هستند و حتماً برنامه‌های شما را تغییر خواهند داد .

کوتاهی در تغییر پوزیشن سالمند هنگام خواب:

کوتاهی در تغییر حالت فرد سالمند که در بستر خوابیده و عدم تحرک او نیز از مشکلات نگهداری از سالمند به حساب می‌آید زیرا این امر موجب به وجود آمدن زخم هایی روی بدن می‌شود که به زخم بستر معروف هستند . توصیه می شود طریقه شستشوی زخم بستر را مطالعه نمایید.

مدت زمان تغییر پوزیشن بیمار باید کمتر از ۴ ساعت باشد و نحوه جابجایی سالمند نیز باید به گونه‌ای باشد که زیانی به بدنش وارد نیاید؛ استفاده از کرمهای آبرسان و لوسیون نیز می‌تواند مفید واقع شود و از ابتلا به این نوع زخم جلوگیری کند .

عدم رسیدگی به بهداشت دهان و دندان

عدم رسیدگی به بهداشت دهان و دندان نیز باعث بروز مشکلاتی از قبیل پوسیدگی دندان ها و یا ایجاد زخم لثه به علت داشتن دندان مصنوعی نیز باشد،هر یک از مشکلات به وجود آمده ،عمل جویدن و مشکل بلع برای فرد سالمند ایجاد خواهد شد .

از دیگر مشکلات نگهداری از سالمندان

  • بی اختیاری ادرار در سالمندان از مهم‌ترین مشکلات در این دوره است و برای کمک رسانی در این مورد می توان از پوشک بزرگسالان و یا ملحفه های مخصوص و یا محافظ تشک استفاده کرد .
  • عدم رعایت بهداشت دست ها می تواند آلودگی را وارد بدن فرد سالمند نماید و در نتیجه باعث تشدید بیماری و مشکلات وی شود
  • بی توجهی در نگهداری از داروها
  • نداشتن شماره های تماس ضروری
  • نداشتن اطلاعات اولیه و کافی در ارتباط با بیمار سالمند و نحوه پاسخ به نیازهای او
  • نبودآرامش در اطراف فرد سالمند
  • عدم تفاهم و تضاد در عقاید و باورها

مشکلاتی که در نگهداری از سالمندان بوجود می‌آید، می‌تواند نیازهای چندگانه‌ای از جمله مسائل پزشکی، نیازهای روانی، و اجتماعی را دربرگیرد. در این زمینه، اصول مراقبت از بیماران آلزایمری با خدمات پرستاری در منزل به عنوان یک الگوی موثر برای مدیریت مشکلات نگهداری از سالمندان ثابت شده است. این اصول، با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین و رویکردهای پزشکی نوآورانه، بهبودی قابل توجهی در کیفیت مراقبت از افراد مبتلا به آلزایمر و سایر بیماری‌های مرتبط را فراهم می‌کند.

تمام موارد ذکر شده در این مقاله و عدم آگاهی و دسترسی به هر یک از شرایط مناسب نگهداری از فرد سالمند خود می تواند باعث بروز مشکلات نگهداری از سالمندان باشد از این رو توصیه به نگهداری از بیمار توسط پرستار تخصص دیده و فراهم کردن محیط مناسب ،بسیار حائز اهمیت است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

پنج × 3 =

درخواست مشاوره پرستاری از آتیه پرستاران سلامت
فهرست