تماس
021-66582923

مشکلات پوستی در سالمندان درمان و پیشگیری

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه

بیماری و مشکلات پوستی در سالمندان را بدانید تا بتوانید نسبت به درمان و پیشگیری آن سریع عمل نمایید .

مشکلات و بیماری پوستی در سالمندان

پوست بدن انسان همانند سایر قسمت های بدن در دوران سالمندی دچار تغییراتی میشود از جمله این تغییرات به نفوذ پذیری پوست و کاهش اندازه آب موجود در پوست و عوامل محیطی مانند آفتاب میتوان اشاره کرد. پوست سالمند در اثر تابش خورشید به مرور تخریب میشود و موجب چین و چروک و آویزان شدن پوست و همچنین لکه دار شدن آن میشود.

ما در این مقاله با کمک گرفتن از کارشناسان برجسته مرکز خدمات پرستاری آتیه پرستاران سلامت ، می خواهیم راه های درمان مشکلات پوستی سالمندان را در منزل برای شما عزیزان که مسئولیت نگهداری از سالمندان را برعهده دارید ، آموزش دهیم . لطفا تا پایان این گفتگو ما را همراهی نمایید.

انواع بیماری یا مشکلات پوستی در سالمندان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

شما در ادامه با انواع مشکلات پوستی در سالمندان آشنا می شوید. پس توضیه ما به مراقبین و پرستاران سالمند این است که نسبت به این بیماری ها آشنایی کامل را داشته باشند تا نکات ایمنی و بازدارنده را برای بهبودی آن در نظر بگیرند.

1)خشک شدن پوست:

یکی از متداولترین مشکلات پوستی سالمندان خشکی پوست میباشد که بر اثر کم شدن آب موجود در بافت پوست به وجود می آید. زمانی که پوست با کم آبی مواجه میشود خارش شدید پیدا میکند و عوامل زمینه ساز مشکلاتی نظیر اگزما را برای پوست به وجود میاورد که توصیه کارشناسان مرکز پرستاری در منزل آتیه پرستاران سلامت در این مورد این است که از زیاد شستن دست ها خودداری شود و از مرطوب کننده ها و ضد التهابات پوستی استفاده شود.

2)ضایعات بدخیم پوستی:

نوع دیگر از بیماری پوستی در سالمندان سرطان های پوستی است میباشد که با نشان دادن یک زخم یا ضایعه در سطح پوست که در معرض آفتاب قرار گرفته خود را بروز میدهد بنابراین مراقب و پرستار سالمند باید از کرم های ضدآفتاب برای سالمند استفاده کند و سالمند را در معرض آفتاب قرار ندهد. این ضایعه های گوشتی میتواند در قسمت های مختلف پوست به وجود بیاید و نیازی به برداشتن آنها نیست مگر در موارد زیبایی که باعث آزار سالمند شود. یک نوع از تومور های بدخیم که در سالمند ایجاد میشود سرطان مالنوم هستش که باید توسط پزشک نمونه برداری شود.

3)چروک و تیرگی پوست:

از دیگر عوامل مشکلات پوستی در سالمندان این است که با روند پیری شاهد چروک هایی عمیق در سطح پوست میشویم که در اثر قرار گرفتن در معرض آفتاب باعث ایجاد لکه های پوستی میشود.

4)ایجاد خط در پوست :

ایجاد خط هایی که در پوست نمایان میشود وناشی از حرکات صورت سالمند است این خطوط مانند خط اخم یا خط لبخند شناسایی شده است در این دوران بر اثر کاهش کالژن پوست حالت کشسانی خود را از دست میدهد.

4)افتادگی پوست:

با بالا رفتن سن در دوران سالمندی با توجه به تغییراتی که در بافت پوست ایجاد میشود پوست حالت ارتجاعی بودن خود را از دست میدهد و رشته های کالژن والاستین پوست کامال ضعیف میشود وپوست حالت افتادگی پیدا میکند.

5)خون مردگی و کبود شدن:

سالمندان به دلیل داروهای ضد انعقاد که برای مشکلات قلبی خود استفاده میکنند ممکن است ایجاد کبودی در پوست آنها شود وچون سالمندان تعادل حرکتی را از دست میدهند موقع راه رفتن به اشیا و دیوار برخورد میکند که این خود باعث کبودی در پوست آنها میشود.

علت های بیماری پوستی در سالمندان :

پیر شدن پوست در دوران سالمندی به دو دلیل ایجاد میشود 1- عوامل ژنتیکی 2- عوامل بیرونی( تغذیه – نور آفتاب – سیگار وحرکات عضلات صورت)

نکته: آسیب پذیر بودن و حساسیت پوست در دوران سالمندی باعث میشود که روند ترمیم آنها بسیار کند پیش رود بنابراین برای مشکلاتی نظیر جلوگیری از عفونت بهتر است به پزشک مراجعه شود یکی از شایعترین این عفونت زخم پوستی در اثر دیابت فرد سالمند میباشد.

بیماری های پوستی در اثر بیماری های زمینه ای در سالمندان:

بعضی از نشانه ها و علامت هایی که در روی پوست سالمندان ایجاد میشود میتواند مربوط به بیماری های زمینه ای باشد که فرد سالمند به آن مبتلا است مثال عارضه رنگ پریدگی در پوست سالمند میتواند از نشانه های بیماری در زمینه کم خونی باشد و یا خارش پوست سالمند به بیماری کبدی او مربوط میشود.

درمان مشکلات و بیماری های پوستی در سالمندان

برای درمان و جلوگیری از انواع بیماری پوستی در سالمندان لازم است به بحث زیر توجه نمایید:

سالمندان عزیز و افرادی که نقش پرستاری و نگهداری از سالمند در منزل را برعهده دارند حتما برای دوری از بیماری پوستی سعی کنند نکات زیر را در برنامه روزانه خود جای دهند تا پوستی سالم داشته باشند.

  • اولین راه پیشگیری از مشکلات پوستی در سالمندان این است که از پوست خود در برابر اشعه های نور خورشید محافظت کند.
  • دومین راه تغذیه مناسب نقش مهمی در ایجاد سلامت پوست ایفا میکند خوردن مواد معدنی لازم برای پوست بسیار توصیه میشود مواد معدنی شامل 1- ویتامین ای 2- ویتامین سی 3- سلنیوم میباشد.
  • خوردن موادی که ویتامین ای دارند باعث میشود رشد سلول ها زیادتر شوند وبازسازی پوست سریع تر رخ دهد موادی که دارای این ویتامین هستند تخم پرندگان وگوشت سفید هستش که پروتئین لازم را به پوست بدن سالمند میرساند.
  • خوردن آب نقش بسیار مهمی در انعطاف پذیری پوست سالمند دارد واز خشکی آن جلوگیری میکند.
  • خوردن چای سبز از تخریب پوست جلوگیری میکند.

درمان مشکلات و بیماری پوستی سالمندان از طریق طب سنتی:

طب سنتی توصیه میکند با مصرف موادی مانند حبوبات، خشکبار، میوه و سبزیجات و انواع مواد معدنی و همچنین ویتامین ها میتوانیم مواد مورد نیاز پوست را تامین کنیم و از خارش آن جلوگیری کنیم.

بیماری های پوستی در سالمندان که در اثرعفونت بر پوست سالمند عارض میشود:

با کهولت سن و فرسایش پوست واینکه در این دوران سیستم ایمنی فرد سالمند پایین میاید یک سری ضایعه های عفونی و قارچی در پوست ایجاد میشود این ضایعه ها در کف پا وناخن های سالمندان ایجاد میشود.

بیماری زونا در سالمندان:

بیماری زونا در سالمندان یک بیماری عفونی ویروسی است که باعث زخم های دردناک که به صورت جوش وتاول است در پوست سالمند ایجاد میشود این بیماری بر اثر ویروسی به نام واریسازوستر به وجود میاید وبروز آن تقریبا شبیه بیماری آبله مرغان است . این بیماری در یک طرف بدن سالمند در قسمت سینه یا شکم یا پشت بروز میکند فرد سالمندی که دچار این عارضه میشود تقریبا 2الی 3هفته زمان میبرد تا بهبودی را حاصل کند.

علائم بیماری زونا در سالمند:

از علائم این بیماری درد وسوزش است که با ایجاد لکه های کوچک و تاول های دردناک بر پوست سالمند عارض میشود فرد سالمند پس از دیدن علائم این بیماری باید نزد پزشک متخصص پوست برود واقدامات لازم را برای درمان پوست خود انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

هفده − پنج =

فهرست