تماس
021-66582923

مصرف نمک در بارداری و بهترین جایگزین برای نمک

پرستار بیمار, پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
مصرف نمک در بارداری و بهترین جایگزین برای نمک

نمک باید به میزان نرمال و طبیعی استفاده شود ، چرا که زیاد شدن نمک در غذا و استفاده بیش از حد نرمال آن خطرآفرین خواهد بود. حال در اینجا مبحثی را بازگو خواهیم کرد ، میزان مصرف نمک را باید با حد معینی مصرف کنیم و همینطور مصرف نمک باید تحت کنترل باشد چه کم چه زیادضرردارد ، نمک به علت داشتن سنگ معدن ، برای سلامت مادر و صد البته جنین حائز اهمیت است . ما در این مقاله یا مبحث که توسط کارشناسان آتیه پرستاران سلامت تهیه شده است می خواهیم در مورد مصرف نمک در بارداری را برای شما مادران باردار و افرادی که وظیفه ی مراقبت در منزل را از مادران باردار دارند شرح دهیم .

حال شما را به مضرات استفاده زیاد از نمک آشنا می کنم:

تعدادی از مادران به علت مضرات استفاده از نمک ، آن را از رژیم غذایی خود حذف می کنند ، این امر کاملاً اشتباه و خطرناک است چون با این روش سلامت آنها با مشکل مواجه می‌شود ، سلامت جنین را هم به خطر می‌اندازند ، پس استفاده نمک در دوره بارداری به اندازه نرمال ، باعث تسریع عملکرد آنزیم ها و تولید هورمون ها و حرکت پروتئین ها می شود . در کل می‌توان به این موضوع اشاره کرد که برای تمام عملکردهای اساسی بدن درمراقبت از جنین اهمیت دارد .

وضعیت مادرانی که ویار نمک دارند :

وقتی هوس خوردن نمک دارند اعتدال را رعایت نمی کنند. دائماً از غذاهای فست فودی استفاده می‌کنند و متاسفانه با خوردن این غذاها بیشترین دوز تعیین شده مصرف نمک را به بدن خود می فرستند چون در تهیه و ترکیبات فست فود هر کدام از مقداری نمک استفاده شده که خارج از حد معین است ، متاسفانه استفاده از مواد غذایی آماده کنسروی و فست فودی دارای نمک طبیعی نیستند و به عنوان نمک های موجود در غذا های فرآوری شده در لیست غذاهای مضر در بارداری قرار دارند .

استفاده از نمک در بارداری

استفاده نمک زیاد در بارداری می تواند باعث نفخ معده شود . استفاده نمک زیاد با بالا رفتن سدیم در خون و با افزایش احتباس آب در بدن رابطه مستقیمی دارد که به طور کلی باعث تورم بدن مادر می شود ، بخصوص پای مادر باردار که از این موضوع اکثر مادران باردار گله‌مند هستند .

عوارض دیگر مصرف زیاد نمک در بدن :

  • فشار خون بالا در بارداری باعث سکته مغزی ، نارسایی های قلبی ، سرطان معده ، پوکی و نازکی استخوان و … می‌شود .
  • احتباس آب در بدن به نوبه خود می تواند فشار خون را در رگ ها و شریان های شما افزایش دهد این امر باعث فشار خون بالا می شود .
  • اگر میزان مصرف نمک در بارداری زیاد باشد کودک درون شکم مادر به بیماری‌های کلیوی ، نارسایی‌های کلیوی و قلبی و عروقی مبتلا می شود .
  • میزان مصرف زیاد نمک باعث جدا شدن کلسیم از مغز استخوان ها می شود و دفع آن از طریق ادرار انجام می گیرد . میزان مصرف زیاد نمک باعث کم شدن میزان رشد و نمو جنین شده و باعث کاهش چشمگیر هوش واستعداد در آینده خواهد شد .

(( در ادامه توصیه می شود مقاله درمان اضافه وزن در بارداری را حتما مطالعه نمایید ))

میزان مصرف تعیین شده نمک در بارداری

در دوران بارداری باید از ابتدا مراقب مصرف غذایی که میخوریم باشیم ، باید در طول روز فقط ۵ گرم یا معادل یک قاشق چای خوری نمک در رژیم غذایی برنامه‌ریزی‌شده ما باشد . البته باید با توجه به غذاهایی که می‌خوریم هم باشد ، چون معادل هر ۱۰۰ گرم مواد غذایی آماده 5/1 گرم نمک در آن استفاده می شود ، بنابراین تا جایی که امکان دارد از غذاهای شور دوری و پرهیز کنید .
حال در اینجا به این سوال روبرو می شویم .

آیا مصرف نمک ید دار در زمان بارداری مشکل آفرین است ؟

نمک ید دار هم همانند نمک های معمولی باید به میزان معین و مشخص شده‌ استفاده شود ، کم یا زیاد بودن آن مشکل ساز خواهد شد . در زنان باردار علاوه بر مصرف نمک ید دار از سه ماه قبل از بارداری و در حین بارداری و شیردهی نیاز به حداقل ۱۵۰ میکروگرم ید اضافی روزانه دارند که با مصرف فرآورده های دارویی که دارای حداقل ۱۵۰ میکروگرم ید هستند و توسط پزشک تجویز می‌شوند تامین می شود . میزان مصرف نمک ید دار در حد میزان مشخص شده‌ای برای تمام آحاد جامعه علی الخصوص زنان باردار ضروری بوده و هیچ گونه عوارض جانبی ندارد .

تاثیر کمبود ید در بدن زنان باردار :

کمبود ید به خصوص در بدن زنان باردار با عوارض سقط جنین ، تولد نوزاد مرده ، ناهنجاری‌های مادرزادی ، افزایش مرگ و میر نوزادان ، عقب ماندگی ذهنی و اختلال در رشد کودک همراه است .
تامین ید مورد نیاز برای زنان باردار اهمیت بسیار زیادی دارد .

سالهاست در کشور ایران استفاده از نمک ید دار و حتی مکمل ید در بارداری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و پزشکان از آن حمایت می‌کنند ،پس مصرف ید در بارداری نه تنها باعث سقط جنین نمی شود بلکه باعث جلوگیری از آن شده است . مصرف ید مانند ریز مغزی ها و درشت مغذی ها باید در محدوده فیزیولوژیک باشد . در جامعه امروزی همه پزشکان توصیه می کنند که از نمک یددار تصفیه شده استفاده کنید .

(( در ادامه توصیه می شود مقاله خطرات سرفه در بارداری را حتما مطالعه نمایید ))

بهترین جایگزین نمک در زنان باردار چیست؟

با نمک خیلی کمترهم میتوانیم به غذا طعم دلپذیرتری بدهیم . ما می‌توانیم با ترفندهایی که در اینجا در دسترس شما قرار می دهیم به کاهش نمک در رژیم غذایی مادران کمک کنیم

  1. روش خواباندن مواد
  2. روش چاشنی‌ها
  3. خوراکی های اسیدی
  • برای اینکه بتوانیم به گوشت طعم بهتری بدهیم ، می‌توانیم آن را در محلول مواد مختلف بخوابانیم و از طعم های مختلفی استفاده کنیم و موقع طبخ گوشت طعم و مزه بهتری به خود بگیرد . به طور مثال گوشت را می توان داخل روغن کنجد یا سرکه سفید یا سیر کوبیده شده یا پیاز رنده شده قرار داده و سپس استفاده کنیم .
  • نمک را می توان با ادویه ها و گیاهان معطر و فلفل جایگزین کنید به طور مثال از سبزی های معطر جعفری و شوید استفاده کنید ، این نوع سبزیجات برای بخارپز کردن بسیار خوشمزه هستند و همینطور ریحان ، برای مایه ماکارونی حتماً از ریحان استفاده کنید چون جایگزین بسیار مناسبی برای نمک است .
  • خوراکی های اسیدی مثل آبلیمو و سرکه که می تواند مزه ای را که هنگام مصرف نمک دارید برای شما شبیه سازی کند برای مثال روی سالاد از آب لیموی تازه استفاده کنید ، از آب پرتقال از آب نارنج استفاده کنید چون بسیار سالاد را خوشمزه می کند و می توانید بر روی سالاد از پوست پرتقال یا پوست لیمو هم استفاده کنید .
    همه این موارد گفته شده در بالا به شما کمک می‌کند که فقط تا حد معین و مشخصی از نمک استفاده کنید نه کمتر و نه بیشتر .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سه − دو =

فهرست