تماس
021-66582923

مضرات نمک برای کودکان همراه با دستورالعمل های مصرف روزانه

پرستار بیمار, پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
مضرات نمک برای کودکان همراه با دستورالعمل های مصرف روزانه

وجود نمک بالا در غذای کودکان نه تنها سلامت او را به هم می‌زند بلکه موجب تغییر ساختار ذائقه آنها خواهد شد همچنین سلامت کودکان در آینده با مشکل روبه رو می شود و از مضرات نمک برای کودکان می توان به امراض قلبی، فشارخون بالا و مشکلات عروقی اشاره نمود .

طبق نظریه سازمان جهانی بهداشت از هر شش بچه یک نفر به افزایش فشار خون مبتلا است و این امر باعث بروز بیماری‌هایی نظیر قلبی مغزی می‌شود . ما می خواهیم در این مبحث از مضرات نمک برای کودکان را برای شما عزیزان شرح دهیم با ما همراه باشید.

حال در اینجا این سوال مطرح است که آیا کودکان به نمک نیاز دارند یا خیر !؟

باید گفت بله نیازمند هستند اما مقدار آن بسیار بسیار کم است در اینجا به شما خواهیم گفت که در هر رده سنی چه مقدار نمک باید استفاده شود .

زیر یک سال کمتر از یک گرم که این مقدار از طریق شیر مادرو یا شیر خشک به بدن کودک منتقل می شود .
بدن انسان به نمک نیاز دارد اما نه زیاد . با بیشتر شدن سن افراد و کودکان مقدار دوز مصرف این مکمل بیشتر می‌شود در افراد بزرگسال فقط روزی ۵ الی ۶ گرم است .

چگونه می توانیم مصرف نمک را در کودکان کاهش بدهیم :

  • از سس های کارخانه خیلی کم استفاده کنیم .
  • خودمان سس درست کنیم و برای طعم دهنده ها از سرکه، آب لیمو و ادویه جات استفاده کنیم .
  • از خود کودک برای تهیه غذا کمک بگیریم .
  • در فروشگاه ها برای خریداری غذاهای کنسروی مثل تن ماهی و خورش های آماده توجه بیشتری داشته باشیم .
  • از چیپس و پفک استفاده نکنیم ، سلامت کودکانمان را با این مواد غذایی مضر به خطر نیندازیم .
  • از نوشیدنی‌های گازدار مثل دلستر، نوشابه و … استفاده نکنیم چون دارای نمک فراوانی هستند .

نمک باعث تنگی عروق می شود و تشنگی کودک را افزایش می‌دهد و باعث می شود کودک مایعات بیشتری بنوشد .

عوارض نمک بر روی کودکان:

استفاده نمک عواقب زیادی در درازمدت دارد تا تمام زندگی آنها را به خطر می‌اندازد و باعث بروز بیماری هایی می شود . بیماری های آسم سنگ کلیه و قلبی و عروقی از این قبیل هستند ، مصرف زیاد نمک به دفع پروتئین بیشتر از ادرار کمک می‌کند و از این طریق به کلیه ها فشار زیادی وارد می کند .

(( در ادامه توصیه می شود مقاله دلایل و علائم سوء هاضمه در کودکان را حتما مطالعه نمایید ))

نمک و ایجاد سنگ کلیه :

رئیس انجمن اورولوژی ایران بیان کرد برای پیشگیری از سنگ کلیه به طور منظم آب و مایعات زیاد بنوشید . این امر برای جلوگیری از بروز سنگ کلیه بسیار حائز اهمیت است . میزان استفاده از نمک باعث تجمع سموم در کلیه می‌شود و به همین منظور در کلیه مدت طولانی نفوذ می کند . پس با مصرف کمتر نمک از بروز سنگ کلیه برای آینده کودکان مان جلوگیری کنیم .

بسیاری از کودکان از وجود سنگ کلیه رنج می برند اولاً باید گفت بیماری سنگ کلیه یک پایه خانوادگی وراثتی دارد . البته مردم باید آگاه باشند که در رژیم غذایی خود قاعده و قانونی را رعایت کنند . به طور مثال از همان کودکی استفاده از نمک را به اعتدال برسانند چرا که ژنتیک ، وراثت و مصرف زیاد نمک باعث بروز سنگ کلیه می شود .

متاسفانه ابتلای کودکان به این بیماری از درصد بالایی برخوردار است ، چرا که کودکان مدرن امروزی از غذاهای فست فودی و غذاهای آماده بیشتری استفاده می‌کنند و همین طور استفاده از چیپس و پفک در این مورد خالی از لطف نخواهد بود . نمک دشمن کلیه است ، پس باید پدر و مادرها و پرستار کودک هنگام خرید مواد خوراکی توجه زیادی داشته باشند . قبل از خریداری غذاهای کنسروی دقت نمایند دارای لیبل استاندارد باشد و برچسب آنها حتماً بدون سدیم و نمک باشد .

از پنیرهایی که سدیم کمتری دارند به کودک خود بدهند و همچنین به برچسب نان های فانتزی و نان باگت ها توجه کنند چرا که از نمک قابل توجهی در آنها استفاده می‌شود که این امر بسیار تعجب برانگیز و خطرناک است و همانطور که گفته شد استفاده از نمک زیاد مضر است ، پس کمبود و استفاده نکردن از نمک هم ضرر آفرین است .

(( در ادامه توصیه می شود مقاله اختلالات رشد در کودکان را حتما مطالعه نمایید ))

دستورالعمل های روزانه استفاده از نمک در کودکان به شرح زیر است .

  • سن ۶ تا ۱۲ ماهگی کمتر از یک گرم در روز
  • سن ۱ تا ۳ سالگی کمتر از ۲ گرم در روز
  • سن ۴ تا ۶ سالگی کمتر از ۳ گرم در روز
  • سن ۷ سالگی کمتر از ۵ گرم در روز
  • سن ۱۱ به بالا فقط کمتر از ۶ گرم در روز می توانند استفاده کنند . در این مرحله سنی مثل بقیه افراد در خانواده نمک مصرف می‌کنند چرا که همگی افراد خانواده از غذای مشترکی می خورند توجه به این مسئله را داشته باشید ، بهتر است غذای بقیه اهالی خانواده هم کم نمک باشد .

سعی کنید از غذای آماده کمتری استفاده کنید و حتی الامکان از غذاهای تازه استفاده کنید . اگر کودک به خوردن غذاهای پرنمک و غذایی که فست فودی و آماده است عادت کند، ترک آن برای کودک بسیار دشوار و همچنین ضرر آفرین است .

مضرات نمک برای کودکان با ذرت بو داده :

متاسفانه بهترین خوراکی که کودکان به آن علاقه دارند ، ذرت بو داده یا همان پفیلا است . والدین کودکان و افرادی که وظیفه مراقبت و پرستاری از کودک در منزل را برعهده دارند ، بدون آگاهی ازین فراورده ی کارخانه ای با دست خودشان به بدن کودکانشان آسیب جدی وارد میکنند چرا که نمک استفاده شده در این فراورده اصلا بهداشتی نبوده و مقدار استفاده نمک در آن چند برابر دز تعیین شده است اگر دقت کرده باشید کودکان بالافاصله و به محض استفاده و خوردن آن به شدت تشنه می شوند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

چهار × 4 =

فهرست