تماس
021-66582923

مضرات نوشابه برای معده یک فرایندی است که برای بیشتر افراد به اثبات رسیده است. سالها پیش که این نوشیدنی به مردم ایران معرفی شد ، چندان استقبالی از آن نشد ، اما به مرور زمان و با عادت کردن ذائقۀ مردم به این نوشیدنی ، کم کم وارد سفرۀ غذایی خانوارها شد و مصرف آن روز به روز بیشتر و بیشتر شد.آری این نوشیدنی جذاب دررنگها و طعمهای مختلف و با عنوان های گوناگون کم کم جای خود را در بین مردم خصوصا ایرانیان باز کرد و هر ساله مصرف آن نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرد. به گو نه ای که امروزه هر ایرانی در سال به طور متوسط 42 لیتر نوشابه مصرف می کند . شاید مصرف نوشابه، گاه گداری چندان خطری نداشته باشد . اما مصرف مداوم آن در درازمدت خطرات زیادی برای بدن دارد.

مضرات مصرف نوشابه برای بدن و معده:

مضرات نوشابه برای معده و سلامتی افراد بسیار زیاد می باشد. واضح ترین ایراد این نوشابه ها علاوه بر گاز مضر آنها مواد قندی است که وقتی وارد بدن می شوند به صورت چربی در بدن جمع می شود. با ذخیره قند نوشابه ها در بدن مقدار زیادی از ویتامین B موجود در بدن صرف از بین بردن این قند می شود. در نتیجه بدن ممکن است با کمبود ویتامین B روبرو شود و بدن بر اثر کمبود ویتامین B دچار خستگی و بی حالی می شود.

همچنین مصرف نوشابه های گازدار آب فراوانی به معده وارد می کند که هضم غذا به راحتی انجام نشود. نوشابۀ گازدار با عدم جذب کلسیم سبب آسیب رساندن به استخوان می شود. همجنین گازی که در آب نوشابه وجود دارد سبب ایجاد مشکلاتی در سیستم گوارشی می شود و نیز قند موجود درآن سبب چاقی و بیماری هایزمینه ای می شود.

ارتباط معده و مصرف نوشابه:

همانطوری که بارها و بارها از بزرگترها شنیده یا ممکن است در مقالات مختلف مطالعه کرده باشید ، مصرف هر گونه مایع خوراکی همراه با غذا برای معده و سیستم گوارش مضر می باشد. اما گاهی به غلط تصور می کنند که مصرف نوشابه همراه با وعدۀ غذایی سبب هضم راحت تر غذا می شود . همین تصور سبب بوجود آمدن مشکلات گوارشی در معده افراد می شود. درست است که مصرف غذاهای چرب زمان بیشتری برای هضم نیاز دارد ، اما این دلیل نمی شود که راه کار این مشکل مصرف نوشابه باشد.

اگر بعد از مصرف غذاهای چرب یا حین مصرف از نوشابه های گازدار مصرف کنیم ، اسیدهای گوارشی رقیق می شود و فرایند هضم غذا با مشکل مواجه می شود. همچنین مصرف نوشابه های گازدار با میزان بالای قند آنها سبب بالارفتن انسولین در بدن می شود . در درازمدت ممکن است همین امر زمینه ساز مشکلات لوزالمعده و سرطان های لوزالمعده شود.

یکی دیگر از آسیب هایی که نوشابه های گازدار می تواند به معده و سایر قسمتهای بدن وارد کند، مشکل اسیدی بودن این نوشابه هاست . آنها در حقیقت حاوی اسید فسفریک و دی اکسیدکربن هستند که علاوه بر آسیب به بافت معده سبب آسیب به دهان و دندانها و سیستم گوارش می شنوند.

( در ادامه توصیه می شود مقاله درمان خانگی معده درد با 13 روش ساده را مطالعه نمایید )

مضرات نوشابه برای معده و سلامتی

زخم معده و مصرف نوشابه:

عمده ترین مضرات نوشابه برای معده ایجاد زخم معده می باشد. زخم معده زمانی بوجود می اید که لایه محافظ معده از بین می رود. در اثر از بین رفتن این لایه که مانند یک سد محافظ عمل می کند، اسید می تواند وارد دیواره معده شود و آن را زخم کند . زمانی که عارضۀ زخم معده بوجود می آید ، مصرف هر چیز اسیدی می تواند آن را تحریک کند و یا آن زخم را بیشتر کند. مصرف نوشابه های گاز دار نیز از این قائده مستثنی نیستند و همانطور که گفتیم بدلیل گاز موجود در مایع آنها و خاصیت اسیدی بودن آنها زخم معده را تشدید می کند.به طور کلی مصرف هرگونه آب گازدار برای زخم معده مضر است . در مورد خاصیت اسیدی بودن نوشابه ها همین نکته کافی است که بدانیم به قدری این نوشابه ها اسیدی هستند که گاه برای از بین بردن لک ها و مصارف بهداشتی و تمیزکاری از آنها استفاده می شود.

تاثیر رنگ نوشابه در مضر بودن آن :

یکی دیگر از مضرات نوشابه برای معده و سلامتی ، رنگی است که در آن بکار می برند. همانطوری که گفتیم نوشابه های گازدار امروزه در رنگهای جذاب مشگی ، زرد و سفید به بازار عرضه می شوند. نوشابه های مشکی به خاطر خاصیت اسیدی داشتن آنها برای مصارف بهداشتی و پاک کنندگی نیز استفاده میشوند و به نظر میرسد که مصرف آنها زیان بیشتری به معده و دستگاه گوارش میرساند .

اما به گفته متخصصین تغذیه همه نوشابه ها تقریبا به یک میزان مضر هستند، هر چند که نوشابه های سفید به نظر میرسد شاید به دلیل اینکه حاوی رنگ دانه نیستند بهتر از بقیه باشند و یا نوشابه های مشگی جدای از خاصیت اسیدی بودن بدلیل وجود کارامل شاید بهتر از نوشابه زرد باشد.

اما به طور کلی همه مضرند و مصرف هیچ کدام ارجحتر از دیگری نیست. همانطور که گفتیم مصرف نوشابه های گازدار بر خلاف ظاهر زیبا و فریبنده شان برای بدن بسیار مضر و زیان آورند حتی نوشابه هایی که جدیدا به عنوان نوشابه های رژیمی با قند کم وارد بازار شده اند . پس بهتر است که خانواده ها در سبد غذایی خانوارشان به جای گنجاندن نوشابه های گاز دار از مواد لبنی مانند شیر و دوغ استفاده کنند که علاوه بر اینکه نوشیدنی خوشمزه ای است ،بلکه برای بدن و استحکام استخوانها بسیار مفید هستند.

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

هفت − 4 =

فهرست