تماس
021-66582923

مضرات نوشیدن آب سرد را نباید فراموش کنیم چون باعث مشکلاتی در سیستم بدنی افراد می شود و حتی در مواقعی باعث مرگ فرد شده است. همانطور که می دانید آب مایه حیات است و نبودنش زندگی را تا سر حد مرگ خواهد برد. با توجه به این که نوشیدن ۸ لیوان آب در طول روز ضروری است باید بدانید که نوشیدن آب و دمای آن نیز اهمیت دارد.

به طور معمول مردم به خصوص در روزهای گرم تابستان از خوردن آب سرد لذت می‌برند زیرا می‌گویند باعث از بین رفتن عطش، خنکی و رفع تشنگی شان می شود. اما این افراد نمی دانند که آب سرد چقدر برای بدن آنها مضر بوده و می‌تواند به سلامتی شان صدمه برساند. پس امروز می خواهیم از ضررهای خوردن آب سرد برایتان بگویم که این عادت را باید همیشه از زندگی روزانه خود حذف کنید .

چرا نباید از آب سرد استفاده کرد و مضرات آن چیست ؟

آب سرد هضم را در بدن با مشکل روبرو می‌کند: یکی از دلایل مهم برای منع کردن خوردن آب سرد این است که هضم را در بدن تحت تاثیر قرار می دهد زیرا نوشیدن آب خنک و همچنین نوشیدن های سرد عروق خونی را منقبض کرده و باعث اختلال در گردش خون در رگها می‌شود همچنین مانع از جذب مواد مغذی در هنگام گوارش مواد غذایی می‌شود زیرا بدن در هنگام هضم است بعد به طور ناگهانی آب سرد وارد بدن شده و بدن باید به سراغ تعدیل و پایین آوردن دمای آن برود و برای این امر و تنظیم دمای آب باید کلی انرژی مصرف کرد. پس توصیه می شود که از آب سرد استفاده نکنید .

چراورزشکاران نباید بعد از ورزش آب سرد بنوشند؟

یکی از مضرات نوشیدن آب سرد در ورزشکاران ، ایجاد شوک به بدن می باشد . ورزشکاران و شاید مردم بعد از فعالیت های زیاد و ورزش برای اینکه بدن خود را خنک کنند و تشنگی شان را رفع کنند آب سرد بنوشند. این یک کار اشتباه است زیرا بدن شما بعد از ورزش و فعالیت گرم بوده و باید از آب گرم استفاده کنید. وقتی از آب خنک استفاده می کنید اختلاف دما ایجاد می شود و بر فرآیند گوارش بدن شما تاثیر می‌گذارد و حتی ممکن است به درد معده دچار شوید.

عمده ترین مشکلاتی که با نوشیدن آب سرد برای بدن ایجاد می شود :

در زیر به تعدادی از مضرات نوشیدن آب سرد اشاره کرده ایم که امیدواریم با مطالعه آنها نسبت به این مضرات آگاه شوید و دیگر از آب سرد برای رفع تشنگی خود استفاده نکنید.

1- کاهش ضربان قلب با مصرف آب یخ:

نوشیدن آب سرد باعث کاهش ضربان قلب می‌شود و طی بررسی های انجام شده باعث تحریک عصب واگ خواهد شد. این عصب عملکردهای غیر ارادی بدن را کنترل میکند . این عصب نیز تحت تاثیر دمای پایین است و وقتی شما آب سرد می نوشید روی این عصب مستقیم اثر گذاشته و باعث کاهش ضربان قلب خواهد شد .

2- مختل شدن تجزیه چربی با نوشیدن آب سرد :

وقتی شما غذا می خورید در دستگاه گوارش شما چربی ها با دمای پایین تجزیه خواهند شد اما اگر شما بلافاصله بعد از غذا از آب سرد استفاده کنید کار این تجزیه را مختل کرده اید و تجزیه چربی‌های ناخواسته برای بدن مشکل‌ساز خواهد شد پس اگر می‌خواهید آب ولرم بنوشید باید ۳۰ دقیقه بعد از میل کردن غذا این کار را انجام دهید .

3- یبوست یکی از دلایل نوشیدن آب سرد است:

همانطور که گفته شد آبسرد فرایند هضم را تحت تاثیر قرار می دهد حتی در مواردی روده‌ها را منقبض کرده که باعث ایجاد یبوست می شود. آب سرد غذاها را سفت کرده و هنگام عبور از روده دچار مشکل شده و یبوست ایجاد می‌شود. پس بهتر است آبی بنوشید که هم دما با اتاق است‌.

( در ادامه توصیه می شود مقاله تاثیر نوشیدن شیر قبل خواب را مطالعه نمایید )

4- آب سرد باعث کاهش انرژی در گذر زمان خواهد شد:

شاید هنگامی که شما آب سرد می نوشید حس شادابی و طراوت داشته باشید اما باید بدانید که در طول زمان این حس شادابی جایش را به کاهش انرژی خواهد داد علت آن این است که بدن باید یک انرژی اضافه را برای هم دما کردن آب با بدن شما انجام دهد که در مدت طولانی باعث کم شدن انرژی بدن می‌شود.

5- گلودرد از عواقب خوردن آب سرد است :

بدن ما با ایجاد مخاط به صورت طبیعی باعث می‌شود که هوایی که وارد بدن شده را گرم نگه دارد که هم دما با بدن باشد. وقتی که شما آب سرد می نوشید مخاط بیشتری جمع می‌شود تا آنها بتوانند آب را گرم نگه دارند به این ترتیب با تجمع مخاط باعث ایجاد گلودرد در شما می شود. شاید این عمل در کسانی که لوزه دارند بیشتر اتفاق بیفتد مانند این است که شما در زمستان به آبریزش بینی دچار می‌شوید.

معایب و مضرات نوشیدن آب سرد

6- چاق شدن در اثر نوشیدن آب سرد :

کسانی که در فکر رژیم لاغری هستند باید بدانند که از آب یخ استفاده نکنند زیرا آب سرد مانع از سوختن چربی و تجمع و سفت شدن چربی ها شده و حذف آنها توسط دستگاه گوارش در بدن بسیار سخت خواهد شد .

7- سرد و یخ زدگی مغزها :

آب یخ باعث می شود که اعصاب حساس درون ستون فقرات تحریک شده و بدون توقف و بلافاصله پیامهایی به مغز ارسال کند که نتیجه آن ایجاد سردرد می شود.

8- احساس تشنگی به صورت مدام :

شاید در روزهای تابستان تجربه کرده اید که هر چقدر آب سرد مینوشید بازهم تشنگی تان کم نشده و شاید بیشتر هم شده است. نتایج به دست آمده که آب یخ باعث منقبض شدن عروق خونی شده و از یک سو کم آبی بدن باعث کم شدن گردش خون و کاهش اکسیژن می‌شود پس آب یخ تشنگی و شرایط بدن را خراب‌تر می‌کند.

( در ادامه پیشنهاد می شود مقاله کم آبی بدن در سالمندان را مطالعه نمایید)

9- مشکلات کبدی با خوردن آب یخ :

کبد یک اندام مهم برای داشتن تن سالم است که اگر دچار مشکل شود سلامت را به خطر میاندازد. آب یخ خوردن به صورت مستمر می‌تواند ایجاد ضعف کبد و مختل شدن در عملکرد کبد شود و علاوه بر آن چربی ها را در کبد رسوب داده و برای بدن مضر است. آب یخ بسیار ضرر دارد که می‌خواهیم در ادامه به دیگر ضررهای آن به صورت کلی بپردازیم به عنوان مثال :

  • تضعیف شدن سیستم عصبی ایمنی
  • فراموشی و آلزایمر
  • کندی ذهن
  • پف بدن
  • پف زیر چشم
  • خواب آلودگی
  • گرفتگی روده
  • ضعف قوای جنسی
  • ضعف مغز
  • ایجاد بیماری ام اس

پوست بهتر با نوشیدن آب گرم:

در بالا با مضرات نوشیدن آب سرد آشنا شدیم حال در این پاراگراف می خواهیم یکی از مزایای نوشیدن آب گرم را برای شما شرح دهیم . کسانی که پوست صورت پرتغالی دارند یعنی منافذ پوست شان باز است بهتر است برای شستن صورت خود از آب سرد استفاده کنند ولی آبگرم منافذ پوست را باز می‌کند پس شاید شستن با آب سرد برای صورت بهتر باشد. اما نوشیدن آب گرم برای سلامت پوستتان مفید تر است چون باعث می شود در زیر پوست شما گردش خون زیاد شود و پوست را درخشان و سالم می کند.

روزه خود را با آب سرد باز نکنید:

یکی دیگر از مضرات نوشیدن آب سرد که باعث ضربه به بدن می شود این است که شما با نوشیدن آب سرد باعث انقباض معده و روده می شوید . در هنگام افطار با توجه به نخوردن چیزی در طول روز حرارت در دستگاه گوارش و معده بالاست پس افطار کردن با آب سرد خیلی خطرناک و مضر است اگر شما روزه خود را با آب سرد باز کنید باعث انقباض معده و روده خواهید شد .

اگر بخواهیم در این مورد مثالی برای درک بیشتر بزنیم مثل این است که روی یک ظرف چینی داغ آب سرد بریزید پس ظرف چینی هر چقدر آسیب ببیند بدن شما هم مانند آن دچار صدمه خواهد شد. ایجاد میگرن، احساس تشنگی بیشتر.، ضعیف شدن سیستم ایمنی بدنو ایجاد مشکل در دستگاه گوارش از مضرات خوردن آب سرد در هنگام افطار است پس گزینه مناسب خوردن آب ولرم، شیر ولرم، چای کمرنگ و نوشیدنی های گرم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

هشت + شش =

فهرست