تماس
021-66582923

روشهای درمان معده درد در بارداری که مراقبین باید بدانند

پرستار بیمار, پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
روشهای درمان معده درد در بارداری

معده درد در بارداری از شایع ترین مواردی است که زنان باردار از آن شکایت می کنند. مشکلات گوارشی از جمله سوزش معده درد از اختلالات رایجی است که زنان باردار با آن روبرو می شوند و حداقل هر فرد باردار یک بار آن را تجربه کرده است . این معده درد می تواند به شدت های مختلفی نمایان شود که دارای علائم متعددی است . در این مقاله ی پرستاری در منزل آتیه پرستاران سلامت میخواهیم اطلاعاتی راجع به معده درد در بارداری و راههای درمان آن را در منزل برای شما شرح دهیم . با ما همره باشید.

علل درد معده:

معده جسم عضلانی دارد که شبیه لوبیا است و نقش گسترده‌ای در گوارش دارد و از بالا به مری و از پایین به قسمت دوازدهه وصل می شود ، اگر در معده اختلال ایجاد شود مشکلاتی را به وجود خواهد آورد. ما در اینجا می خواهیم مهمترین عوامل درد در معده را برای شما ذکر کنیم . این عوامل شامل:

  • زخم معده
  • رفلاکس معده
  • التهاب پانکراس
  • عدم تحمل لاکتوز
  • بیماری سلیاک

چگونگی علت معده درد در بارداری :

علت معده درد زخم شدن آن است و این زخم ناشی از عفونت باکتریایی و مصرف برخی از داروهای سنگین و نوشیدنی های گازدار است که علائمی مثل سوزش معده و سوزش قفسه سینه و ناراحتی بالای شکم از علائم رفلاکس هستند.

معده درد در بارداری (Stomach pain in pregnancy) در سه ماهه آخر بسیار شایع است و حدود نیمی از مادران باردار در سه ماهه دوم و سوم دچار معده درد می‌شوند و اغلب با سوزش دل ، سردل ویا معده همراه است .
علت اصلی معده درد در بارداری را می توان بسته نشدن کامل دریچه اسفنکتر معده دانست چون باعث نفوذ اسید به مری می شود.

(( در ادامه توصیه می شود مقاله روشهای صحیح خوابیدن در ماه های مختلف بارداری را حتما مطالعه نمایید ))

علت بسته نشدن اسفنکتر در بارداری به سه دسته تقسیم می شود :

  • رشد جنین در رحم و فشار آوردن آن به روده و معده
  • تغییرات هورمونی
  • هورمون های ترشح شده درمعده که عملکرد عضله اسفنکتر را تحت تاثیر قرار می دهد .

راهکارهای درمان خانگی معده درد در بارداری:

در زیر به تعدادی از راه کارهای درمان که توسط کارشناسان شرکت پرستاری و مراقبت در منزل برای رفع معده درد در بارداری ارائه شده اشاره کرده ایم این راهکارها شامل:

  • افزایش تعداد وعده ها
  • حذف تحریک کننده ها مانند ادویه جات و فلفل در مواد غذایی
  • مصرف مایعات
  • خواب درست و منظم
  • استفاده از داروی ضد اسید معده که البته باید زیر نظر پزشک باشد .

برای جلوگیری از معده درد در بارداری باید مقدار وعده های غذایی را افزایش دهید و از حجم آنها کم کرد. چون هرچقدر معده با فاصله و حجم کمی از غذا مواجه شود عملکرد بهتری را دارد .

همچنین خوراکی های اسیدی، خوراکی های چرب و سرخ کردنی و نیز خوراکی های تند و شکلات و قهوه را باید کم کنیم و یا حتی حذف کنیم تا معده درد شما بهبود یابد.

مصرف مایعات برای معده درد در بارداری بسیار حائز اهمیت است . آب و مایعات باعث می شود غذا ها به راحتی از معده عبور کنند. از این مایعات می توان به سوپ و ماست اشاره کنیم .

برای داشتن خواب راحت باید چند ساعتی قبل از خواب چیزی نخوریم و یا حتی بلافاصله دراز نکشیم. بهترین حالت خوابیدن برای زنان باردار به پهلوی چپ است چون در این حالت اسید معده به مری نمی‌رسد .

(( در ادامه توصیه می شود مقاله ویار در بارداری و رعایت اصول تغذیه در ویار را حتما مطالعه نمایید ))

درد در ناحیه شکم و بالای شکم در هنگام بارداری :

معده درد در بارداری اگر در ناحیه شکم و با احساس تهوع همراه باشد می تواند در اثر مشکلات متعددی از قبیل مشکلات گوارشی و سوزش سر معده یا حتی مسمومیت غذایی باشد.

اگر در نیمه دوم بارداری هستید این درد ناشی از مسمومیت حاملگی است که این عارضه بسیار خطرناک است و به مراقبت فوری نیازمند است . همینطور معده درد های شدید در بالا و پایین معده را می توان به این مورد ربط داد .

علل سوزش معده در بارداری از فشار آوردن نوزاد به درون بدن مادر و احشای شکمی است که خوشبختانه پس از زایمان برطرف خواهد شد . مواردی که باعث تشدید سوزش معده در بارداری می شود : شکلات ، نعناع ، نوشیدنی های کافئین دار ، غذاهای چرب و سرخ کردنی و همینطور مصرف الکل .

روش های درمان معده درد عصبی در بارداری :

معده درد عصبی از بیماری های گوارشی مرتبط با اعصاب و روان است. در این وضعیت فرد باردار برای زایمان و به دنیا آوردن نوزاد خود، فکر و خیال زیادی دارد به همین علت دچار استرس و اضطراب شدید می‌شود که خود فرد باردار باید این استرس و اضطراب را از خود دور کند تا از آسیب رسیدن به معده پیشگیری کند . اسید معده و زخم معده و همچنین تحریک پذیری معده در این افراد که استرس بالایی دارند خیلی بیشتر از افراد دیگر می باشد .

معده درد عصبی یک نوع درد شکمی شدید است که معمولاً درد ملایمی نیست و اغلب بسیار دردناک است و در موارد زیاد باعث می شود که مادر باردار در اثر شدت درد به جلو خم شود.

اضطراب می‌تواند به طور کامل بدن فرد را تحت تاثیر قرار دهد و جنین در شکم مادر هم تحت تاثیر قرار می گیرد که باعث افزایش حرکت جنین درون شکم مادر می شود و آرام و قرار ندارد .

درد معده، گرفتگی معده و ناراحتی روده همگی می تواند تحت تاثیر اضطراب و استرس بیش از اندازه باشد. پس درست کردن و مهیا کردن محیط امن و پر از آرامش که بدون هیچ استرس و اضطرابی باشد را باید مادر باردار در برنامه و زندگی خود بگنجاند. چرا که باید این محیط را به محیطی شاد و پر از آرامش همراه با ورزش و موسيقي برای خود تبدیل کند . این محیط همراه با موسیقی دلنواز برای مادر باردار بسیار حائز اهمیت است و این عملکرد جدید برای طی کردن دوره بارداری و حتی زایمان نتایج مطلوبی را در پی خواهد داشت .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دو × سه =

فهرست