تماس
021-66582923
12 مواد مغذی دوران شیردهی

در دوران شیر دهی چه چیزی بخوریم؟

همان طور که می دانید یک نوزاد برای تغذیه خود از ذخیره های بدن مادر  استفاده می کند به همین دلیل مواد مغذی دوران شیردهی از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد. یک مادر شیرده باید در این دوران تغذیه مناسبی داشته باشد به گونه‌ ای که در رژیم غذایی خود همه ویتامین ها و املاح معدنی را به بدن برساند زیرا باید بدن او از انرژی لازم برای شیر دهی به نوزاد بهره‌مند باشد و موادی که مصرف می‌ کند روی کیفیت و غلظت بیشتر شیر تاثیر بگذارد تا بتواند یک نوزاد سالم و مقوی را رشد بدهد.

هدف از نوشتن این مقاله که توسط کارشناسان پرستار کودک در آتیه پرستاران سلامت تهیه شده ، کمک به ارتقای خدمات پرستاری در منزل از مادران باردار مخصوصا مادرانی که در دوران شیردهی به نوزاد خود به سر می برند، می باشد. پس پیشنهاد می شود تا پایان این مبحث ما را همراهی نمایید.

مواد مغذی که مادران در دوران شیردهی باید مصرف کنند

اگر به عنوان پرستار منزل وظیفه ی مراقبت و پرستاری از کودک و همچنین مادر نوزاد را برعهده دارید حتما سعی کنید مواد مغذی که در زیر به آنها اشاره شده است را برای مادر نوزاد تهیه کنید تا بدن او دچار ضعف و کمبود ویتامین نشود.

۱) مصرف ماهی قزل آلا :

استفاده از ماهی قزل آلا در دوران شیردهی جزو یکی از مواد غذایی کامل محسوب می‌ شود زیرا این ماهی دارای چربی به نام دی اچ ای می باشد که می تواند برای سیستم عصبی کودک بسیار مفید واقع شود و آن را به تکامل برساند این نوع چربی به مراتب در  شیر مادر وجود دارد اما یک مادر با مصرف این ماهی می‌ تواند میزان آن را در شیرش افزایش بدهد این نوع ماده غذایی علاوه بر تاثیر گذاری روی نوزاد می تواند در پیشگیری از علائم افسردگی بعد از زایمان نقش مهمی ایفا کند .

۲ ) استفاده از لبنیات کم چرب :

 یکی دیگر از مواد مغذی دوران شیردهی که کارشناسان آتیه پرستاران سلامت توضیه می کنند استفاده از لبنیات کم چرپ می باشد. استفاده از لبنیات در دوران شیر دهی بسیار مهم می باشد زیرا منبع اصلی کلسیم در بدن یک مادر شیرده را تامین می‌ کند و سرشار از پروتئین ، ویتامین و ویتامین دی می باشد مصرف کلسیم و لبنیات در دوران شیر دهی می‌ تواند روی استحکام استخوان بندی نوزاد بسیار تاثیر گذار باشد .

۳)  خوردن گوشت گاو  :

مادر شیرده در دوران شیردهی دغدغه این را دارد که چه چیزی بخورد تا نوزادش پر انرژی شود توصیه می شود مادران از مواد غذایی که دارای آهن می باشد مصرف کند تا ضمن برخورداری بدن خود از انرژی لازم تقاضای بدن نوزادش را نیز تامین کند گوشت گاو جز این ماده غذایی پر انرژی محسوب می‌ شود که از آن باید در دوران شیر دهی مصرف شود .

۴)  مصرف حبوبات در دوران شیردهی :

 حبوبات در دوران شیر دهی می‌ تواند ضمن تامین آهن مورد نیاز بدن مادر پروتئین لازم را نیز بدن او برساند و یک منبع غذایی با ارزش و کم هزینه محسوب می‌ شود

۵)  استفاده از زغال اخته  :

مصرف میوه جات در دوران شیر دهی برای مادران باردار ضروری است استفاده از زغال اخته به دلیل این که سرشار از آنتی اکسیدان می باشد می تواند جوابگوی نیاز بدن یک مادر شیرده باشد زغال اخته دارای ویتامین و مواد معدنی می‌باشد و می‌ تواند کربوهیدرات لازم را به بدن مادر شیرده برساند .

۶ )استفاده از برنج قهوه‌ای :

باید در جواب این سوال که در دوران شیر دهی چه چیزی بخوریم  بگوییم که اگر می‌ خواهید انرژی خود را در سطح بالایی نگهدارید و از کالری لازم برای افزایش تولید شیر با کیفیت بهره ببرید حتما از برنج قهوه‌ ای استفاده نمایید این ماده غذایی می‌ تواند به مرور روی کاهش وزن شما تاثیر بگذارد بدون این که شیر شما کاهش پیدا کند و انرژی شما تحلیل برود .

۷)خوردن پرتقال :

 همان طور که می‌ دانید مادران شیرده به نسبت مادران باردار بدنشان به ویتامین c بیشتری نیازمند است از این رو توصیه می‌ شود در دوران شیر دهی حتما از پرتقال که غنی از ویتامین c و کلسیم می باشد استفاده نمایید .

۸ ) استفاده از تخم مرغ  :

تخم مرغ به دلیل دارا بودن ویتامین d می‌ تواند روی استخوان بندی بدن بسیار مفید واقع شود تخم مرغ غیر از ویتامین دی سرشار از پروتئین  می باشد از این رو برای مادران شیرده توصیه می شود دو عدد تخم مرغ را در وعده صبحانه به مصرف برساند زیرا اسید چرب درون تخم مرغ می تواند باعث افزایش شیر شما و قوی سازی استخوان بندی نوزاد شما شود .

۹) خوردن نان‌ های سبوس‌ دار  :

یک نوزاد برای رشد خود به اسید فولیک نیاز دارد این ماده درون شیر یک مادر وجود دارد اما برای افزایش آن باید مواد غذایی که دارای اسید فولیک هستند را به مصرف برسانید تا روی سلامتی کودکشان موثر واقع شود توصیه می‌ شود از نان‌ های سبوس‌ دار و ماکارونی های غنی شده در این دوران استفاده کنید تا ضمن دریافت فولیک اسید از آهن آن نیز بهره مند شوید .

۱۰)  استفاده از سبزیجات :

 مصرف سبزیجات در دوران شیر دهی به دلیل دارا بودن آهن  ،ویتامین c و آنتی اکسیدان بسیار توصیه می‌ شود و برای سلامتی نوزاد شما ضروری است سعی کنید در این دوران سبزیجات برگ دار استفاده کنید تا برای سلامتی قلب شما و نوزادتان نیز کارایی لازم را داشته باشد .

۱۱ ) نوشیدن آب  :

همان طور که می‌ دانید مادران شیرده به دلیل این که به نوزاد خود شیر می دهند احتمال دارد بدنشان با کمبود آب مواجه شود و انرژی آن ها کاهش پیدا کند از این رو برای تامین آب مورد نیاز بدن و افزایش شیر بیشتر حتما باید از آب و مایعات فراوان در طول روز مصرف کنند

۱۲ ) مصرف غلات سبوس دار :

 مادران در دوران شیر دهی به نوزاد خود ممکن است با کم خوابی مواجه شوند و صبح با انرژی کم مواجه گردد از این رو توصیه می شود در صبحانه غلات سبوس دار که دارای ویتامین و مواد مغذی می باشد مصرف کنید به طور مثال شیر خود را با جو دوسر مخلوط نمایید و سرو کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

هجده − پنج =

فهرست