تماس
021-66582923

تاثیر موسیقی درمانی برای سلامت سالمندان

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
 تاثیر موسیقی درمانی برای سالمندان

تعریفی از موسیقی درمانی برای سالمندان : در زمان های قدیم در کشور یونان بین درمان و شفای بیماری و موسیقی سنخیتی وجود داشت. این ارتباط به یکی از خدایان در یونان برمیگردد که هم صاحب موسیقی و هم خدای طب بود نامیده میشد. اعتقاد کشور یونان بر این بود که زمانی که در بدن هارمونی شکل نگرفته باشد فرد میتواند دچار بیماری شود موسیقی با تنظیم هارمونی در بدن میتواند بیماری را از بین ببرد.

هدف از ایجاد این مقاله آموزشی توسط کارشناسان مراقبت پرستاری آتیه پرستاران سلامت، توصیه به مراقبین سالمند و استفاده از موسیقی برای شاد کردن سالمندان می باشد. کارشناسان ما همیشه به پرستاران سالمند تاکید می کنند که از موسیقی برای سلامت نگه داشتن سالمندان استفاده کنند. در ادامه بیشتر در مورد تاثیر موسیقی بر سالمندان توضیح می دهیم. با ما همراه باشید.

موسیقی چگونه بر مغز ما تاثیر می گذارد

زمانی که موسیقی را میشنویم در مغز شروع میشود به ترشح آندروفین در بدن که هم میتواند دردهای موجود در بدن را ساکت کند و هم شادمانی را برای شخص فراهم نماید از این رو موسیقی برای سالمندان بسیار توصیه میشود با توجه به اینکه انرژی سمت جایی میرود که فکر در گیر آن باشد لازم است برای شنیدن موسیقی به این دو نوع موضوع توجه داشته باشیم:
1)شنیدن صدای موسیقی باید طوری تنظیم شود که شخص با گوش دادن به آن احساس آرامش داشته باشد.
2)خود را تسلیم و رام گوش کردن به موسیقی کنید.

موسیقی درمانی در چه مواردی به کار برده میشود:

قبل از عنوان کردن این موارد باید بدانید یک موسیقی درمان برای انجام روشهای خود در ابتدا باید یک برنامه ریزی را در مرحله اجرا دربیاورد که شامل 4دوره زیر میباشد:

  1. بیان مشکلی که شخص به درمان نیاز دارد
  2. هدفی که هر شخص برای درمان دارد
  3. ریختن برنامه مناسب موزیک
  4. کامل کردن و ارزشیابی فعالیت های شخص

موسیقی درمانی برای اشخاصی که دچار عقب ماندگی هستند میتواند با حرکات موزون مهارت و توانایی حرکتی هماهنگی را به وجود بیاورد. همچنین موسیقی درمانی میتواند به اشخاصی که در بیان گفتار خود دچار نقص هستند با به زبان آوردن سرود میتوانند به آرامی اصوات و واژه هایی را  تلفظ  کنند واگر دچار گرفتگی زبان هستند جریان تکلم آنان را مسهل میسازد.

موسیقی درمانی برای سالمندان دارای معلولیت جسمی :

موسیقی درمانی برای کسانی که از نظر جسمی معلول هستند میتواند برای چند هدف زیر در معلولان جسمی به کار رود که توصیه می شود خانواده ها به خصوص افرادی که خدمات پرستاری و نگهداری از سالمندان در منزل را برعهده دارند به این نکات توجه داشته باشند:

  • کم نمودن حواس پرتی
  • دور کردن حساسیت از آنها
  • تقویت عضلات
  • بالا بردن حس ارزشمندی در آنها

انجام کارهای متفاوتی که درموسیقی درمانی برای سالمندان معلول استفاده میشود میتواند به حرکت مفصل ها و هماهنگی لازم برای آنها کمک شایانی بکند. به طور مثال موسیقی پیانو میتواند برای حرکت و جمع و باز شدن انگشت و گسترده شدن حرکت آنها بسیار مفید باشد. یا نواختن ساز دهنی میتواند برای کنترل دست و دهان استفاده شود. موسیقی درمانی میتواند یک احساس ارزشمند را برای معلولین به ارمغان داشته باشد و همچنین اگر این کار در یک گروه برای آنها انجام شود رشد اجتماعی را در آنها بالا میبرد.

موسیقی درمانی در سالمندانی که از نظر جسمی و ذهنی دچار مشکل شده اند بسیار موثر واقع شده است. بنا بر توصیه کارشناسان مرکز پرستاری آتیه پرستاران سلامت این روش میتواند هم برای سالمندانی که از نظر روحی دچار مشکل شده اند مانند افسردگی و خلاء عاطفی هستند مفید باشد و هم سالمندانی که دارای مشکلات و بیماری های قلبی، دیابتی و سرطان هستند.

به طور مثال موسیقی درمانی در سالمندان که همراه با ورزش های روزانه انجام میشود میتواند احساس دردی که از این بیماری ها بر سالمند عارض شده است را از او دور کند. آمارها نشان می دهد که خانواده ها و به خصوص پرستار در منزل با این روش به نتیجه های فوق العاده ای دست پیدا کرده اند .

دست زدن در هنگام موسیقی درمانی برای سالمندان باعث میشود ورم ایجاد شده در دستان آنها را کم کند و به آنها انرژی مثبت وارد کند. موسیقی درمانی در سالمندان که دچار زوال عقلی شده اند توانسته تاثیرات مثبتی را در آنها به وجود بیاورد.

موسیقی در مانی در سالمند:

موسیقی درمانی میتواند یک سری از نیاز های عاطفی، اجتماعی و جسمانی افراد سالمند را برطرف کند که میتواند شامل ایجاد حرکات موزون، سرود خواندن و گوش دادن به موسیقی باشد. فرد سالمند در جلسات متعدد موسیقی درمانی میتواند مهارت های زیادی را کسب کند.

موسیقی درمانی در سالمندان میتواند یادآور خاطرات کوتاه مدت و یا حتی بلند مدت برای او باشد علاقه سالمند به موسیقی و آهنگ های مورد علاقه او که در دوران جوانی از آنها لذت میبرده باید تناسب داشته باشد با توجه به توانمندیی های متفاوتی که در افراد سالخورده وجود دارد میتوان از روش های موسیقی درمانی متفاوتی برای آنها استفاده کرد.

روشهای مختلف موسیقی درمانی در سالمندان :

1)گزینش موسیقی یا سرود: انتخاب آهنگ مورد علاقه سالمندان که در دوران جوانی به آنها گوش میدادند میتواند برای آنها لذت بخش تر و شادی آفرین باشد زیرا میتواند تداعی خاطرات و تجربه های آنان در گذشته باشد که در آن دوره نسبت به آن حس مثبتی داشتند. پس توصیه ما به پرستاران منزل که از سالمندان مراقبت می کنند این است که سعی کنند از موسیقی هایی که خود سالمند دوست دارد استفاده کنند.
2)یکی از روش های درمانی در سالمندان این است که که مراقبین و پرستاران از او بخواهد نام آهنگ را انتخاب کند این تمرین در موسیقی درمانی سالمندان به آنها این توانایی را میدهد که در حافظه خود آهنگ های قدیمی که با آنها در دوره های مختلف زندگی خود خاطره داشته اند را جستجو کنند.

تاثیرات مهم آواز های دسته جمعی در سالمندان:

در افراد سالمند قرار گرفتن در جمعی که بتواند دسته جمعی یک سرود یا آهنگ را همخوانی کند به این معناست که آنها میتوانند توانایی این را داشته باشند که متن آهنگ را به یاد بیاورند و حتی گاهی با آن برقصند.

درمانگر موسیقی از طریق قرار دادن متن یک آهنگ برای سالمندان در گروه های هم سن خود توانسته اند به موفقیت بالایی دسترسی پیدا کنند. به طور مثال در روز های تعطیل سالمندان توانسته اند برای اعضای خانواده خود سرود بخوانند. پس در اینجا نیز کارشناسان آتیه پرستاران سلامت به مراقبین و پرستاران سالمند توصیه می کنند که محیطی را آماده کنند که سالمند بتواند در جمع خانواده یا دوستان متن یک موسیقی که دوست دارد را بخواند.

شنیدن موسیقی کلاسیک در سالمندان

موسیقی درمانی برای سالمندان با به کار بردن موسیقی کلاسیک آرامش خاصی در وجود سالمندان ایجا میکند. اگر مراقبین و پرستاران بتوانند در موقع خواب سالمندان، شرایطی را ایجاد کنند که بتوانند به موسیقی کلاسیک گوش بدهند، آنها میتوانند خواب خوب و مفیدی را داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

هفت − 3 =

فهرست