تماس
021-66582923
علت ناتوانی در راه رفتن سالمندان

علت ناتوانی در راه رفتن سالمندان

 انسان‌ها وقتی پا به سن می گذارند در بدنشان مشکلات فراوانی به وجود می‌آید. گاهی اوقات در خود احساس سرگیجه و یا خستگی بیش از حد می‌کنند و یا احساس می‌کنند همه چیز دور سرشان می چرخد و دیگر تعادل این را ندارند که بلند شوند، راه بروند یا حتی به فعالیت روزانه خود برسند.

 البته قابل ذکر است که ناتوانایی در راه رفتن سالمندان بی علت نیست و صد در صد در آنها مشکلات جدی به وجود آمده است. یک زمین خوردن ساده در سالمند به علت عدم توانایی در راه رفتن باعث شکستگی اعضای بدنش می شود. البته این عدم توانایی در راه رفتن وابسته به مغز سالمند، گوش سالمند، چشم سالمند و حتی پاهای سالمند است. اگر این اعضا دچار مشکل شوند سالمند نیز دچار مشکل شده و دیگر توانایی راه رفتن را ندارد پس سالمندان باید به مراقبت های پرستاری از خود در راه رفتن اهمیت زیادی بدهند تا خدایی نکرده دچار مشکل نشوند.

عدم توانایی سالمند در راه رفتن از نظر مشکل بینایی

  • یکی از مهم ترین عوامل برای زمین خوردن و عدم تعادل سالمند در راه رفتن مشکل بینایی است .اگر چشم در پیری دچار مشکل شود اختلالاتی را به همراه خود برای سالمند می آورد و سالمند دیگر نمی تواند بین رنگها را تشخیص دهد و حتی درباره تصاویر دور یا نزدیک هم دچار اختلال می‌شود که به اصطلاح پزشکان، فرد دچار پیرچشمی شده است که این مشکل را در عدسی و شبکیه چشم می توان دید.

بر اساس نظریه کارشناسان موسسه پرستاری آتیه پرستاران سلامت این مشکل باعث می شود سالمند رنگ های نزدیک به هم را نتواند تشخیص دهد و همین عامل باعث زمین خوردن و به هم خوردن تعادلش در راه رفتن می شود. وقتی رنگ فرش پله ها با رنگ کف خانه یکی باشد سالمند به علت مشکل چشمی نمی تواند آن را تشخیص دهد و در نهایت باعث زمین خوردنش می شود. اطرفیان و افرادی که وظیفه خدمات پرستاری سالمندان در منزل را برعهده دارند باید طوری خانه را طراحی کنند که رنگها با هم در تضاد باشد و سالمند بتواند آنها را از هم تشخیص دهد.

  • علاوه بر علت ذکر شده تاری در دید( علت به وجود آمدنش آب مروارید و گلوکوم است، تا حدودی دید سالمند را دچار مشکل می‌کند.)
  • عدم نور کافی در خانه( افراد سالمند سه برابر افراد معمولی نیاز به روشنایی دارند)
  • مشکل ترکیبی( یعنی گوش و چشم هر دو با هم دچار مشکل می شوند و فرد سالمند به سختی می تواند کارهای روزمره خود را انجام دهد) عواملی هستند که باعث ناتوانی در راه رفتن سالمندان می شود.

راه های مناسب برای جلوگیری از این عوامل عبارتند از:

۱- رفتن سالمند نزد پزشک متخصص گوش و حلق و بینی و رفتن نزد پزشک متخصص چشم .

۲-استفاده سالمند از سمعک جهت شنیدن صداهای اطراف و استفاده از قطره چشمی جهت برطرف کردن آب مروارید و خشکی چشم.

(( در ادامه پیشنهاد می شود مقاله آموزشی بیماری گیلن باره در سالمندان چیست و راه های تشخیص آن را حتما مطالعه نمایید ))

عدم توانایی سالمند در راه رفتن از نظر ارتوپدی

عدم توانایی سالمند در راه رفتن که باعث زمین خوردنش می شود، این بار از دیدگاه پزشک ارتوپدی مورد بحث قرار می‌گیرد.

 از نظر پزشک ارتوپدی تمام حرکت‌های افراد چه جوان و چه سالمند از مغز نشات می‌گیرد و این مغز است که به افراد دستور می‌دهد تا چه کارهایی را بکنند. حال این عضو اگر تحت تاثیر بیماری هایی چون تومور مغزی، لرزش اعضای بدن و یا پارکینسون قرار بگیرند فرد سالمند دیگر نمی تواند تعادل خود را در کارهایش حفظ کند .

گاهی اوقات علاوه بر مشکلات مغزی، مشکلات نخاعی هم باعث ناتوانی سالمند در راه رفتنش می شود. تنگی کانال نخاع باعث می‌شود که فرد سالمند نتواند روی پاهایش بایستد و عضلات فرد سالمند روز به روز ضعیف ترمی شود و نمی تواند به راحتی راه برود .

علاوه بر دو مشکل بالا می توانیم بیماری آرتروز را هم به ناتوانی فرد سالمند در راه رفتن اضافه کنیم .اگر دقت کرده باشیم سالمند هنگام راه رفتن پاهایش را به داخل می چرخاند و فقط به مقدار کمی در راه صاف می تواند قدم بردارد، ودر راه شیب دار یا سربالایی قدرت حرکتی ندارد و باعث زمین خوردنش می شود.

عدم توانایی سالمند در راه رفتن از دیدگاه متخصصین نورولوژی متخصصین نورولوژی بر این باورند که علت زمین خوردن سالمندان به خاطر مشکلات سیستم عضلانی و اسکلتی آنها می باشد .وقتی مفاصل سالمند رو به خشکی، همراه با درد می رود باعث می‌شود که سالمند تعادل خود را از دست داده و به زمین بخورد . به جز بیماری آرتروز بیماری پیر مغزی و کم کاری تیروئید هم از عواملی هستند که سالمند را در راه رفتن دچار مشکل می کنند.

(( در ادامه پیشنهاد می شود مقاله آموزشی بیماری ام اس در سالمندان را حتما مطالعه نمایید ))

راههای درمان ناتوانی سالمند در راه رفتن

 یکی از شایع‌ترین درمان‌ها در میان سالمندان ورزش کردن است وقتی سالمند ورزش می کند و تمام اندام خود را به چالش می کشد باعث بهبود ضعف عضلات و برطرف شدن خشکی بدنش می شود. البته روزی ۳۰ دقیقه پیاده روی در سطحی صاف داشته باشند. اگر می‌توانند آن را به ۱ ساعت هم برسانند تا با این کار مفاصل و عضلات خود را تحریک کرده و از خشک شدن آن‌ها جلوگیری کنند.

استفاده کردن از عصا ، واکر هنگام راه رفتن، که به سالمند کمک می‌کند تا تعادل خود را حفظ کرده و از زمین خوردنش جلوگیری می‌کند.

یکی دیگر از شیوه‌های درمان، آب درمانی است. سالمند با رفتن به استخر و شنا کردن در آنجا هم در شادابی خود کوشا بوده هم باعث تقویت مفاصل و عضلات خود می شود.

 نتیجه می‌گیریم : اگر سالمند همه موارد ذکر شده را رعایت کند کمتر دچار عدم تعادل در راه رفتن می شود و می تواند زندگی پر از نشاط و شادابی برای خود به ارمغان بیاورد.

هشدار ! خدمات ما پرستاری در منزل برای سالمندان ، کودکان و بیماران است و این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است از پزشک یا متخصص مربوطه مشورت بگیرید.

آتیه پرستاران سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

17 − شانزده =

فهرست