تماس
021-66582923

ناخن جویدن در بزرگسالان و راه های ترک این عادت

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
ناخن جویدن در بزرگسالان و راه های ترک

ناخن جویدن یک عادت نامناسب است که در بعضی از افراد دیده میشود این عادت میتواند زیبایی که در ناخن های شخص وجود دارد را از بین ببرد وعلاوه بر آن شخص را با بیماری های متفاوتی روبرو نماید ما در این مقاله قصد داریم علت ناخن جویدن در بزرگسالان و راه کار های مقابله با آن صحبت کنیم. این مقاله حتی می تواند برای پرستاران سالمند که مراقبت می کنند از سالمندانی که به عادت ناخن جویدن دچار هستند ، کمک شایانی نماید.

چه علت هایی برای ناخن جویدن در بزرگسالان وجود دارد؟

  • وجود مسئله وراثتی: اگر والدین سابقه جویدن ناخن را داشته باشند به احتمال زیاد از طریق ژنتیک این عادت را به کودکان خود نیز منتقل خواهند کرد.
  • اضطراب و داشتن استرس: ناخن جویدن در بزرگسالان میتواند بروز نشانه ای از استرس و مضطرب بودن آنها باشد آنها برای کنترل کردن اضطراب خود این کار را انجام میدهند.
  • افراد مکمن است زمانی که احساس گرسنگی وخستگی میکنند به صورت ناخوداگاه اقدام به جویدن ناخن ها بکنند.

مشکلات ناشی از ناخن جویدن در بزرگسالان:

ناخن جویدن در بزرگسالان میتواند عوارض وخطراتی را برای اشخاص به وجود بیاورد:

  • یکی از این مشکلات رشد یافتن غیر عادی ناخن ها میباشد وقتی با ناخن جویدن به اطراف بافت های ناخن هم آسیب وارد شد رشد ناخن ها به صورت غیر طبیعی خواهد شد.
  • اگر این عادت طولانی مدت یک سری از مشکلات مربوط به فک برای شخص به وجود خواهد آمد ناخن ها به دلیل سرشار بودن از از انواع میکروب میتوانند باعث عفونت دهان و التهاب آن شود.
  • بروز زگیل در قسمت صورت و دهان: ناخن های آلوده به میکروب میتوانند باعث بروز زگیل در روی ناخن ها شود وزمانی که ناخن را در دهان و صورت خود میزنید این زگیل های مسری به صورت و دهان هم منقل میشود.
  • ایجاد تب خال روی دست ها: ناخن جویدن در بزرگسالان باعث میشود اگر داخل دهان تبخال داشته باشید انگشتان دست با این ویروس آلوده شوند و زخم های سوزناک روی آنها ایجاد کنند.
  • به وجود آمدن کجی دهان و شکستگی دندان ها یکی دیگر از عوارض ناخن جویدن در بزرگسالان است.

(( در ادامه توصیه می شود مقاله درمان خانگی فرو رفتن ناخن پا در گوشت را حتما مطالعه نمایید ))

چه راه کار هایی برای ترک این عادت وجود دارد؟

برای ترک کردن ناخن جویدن در بزرگسالان میباید راهکارهای زیر را انجام دهید این روش ها در یک شب نمیتواند کارساز باشد اما با گذشت زمان این عادت ناپسند را از شما دور میکند.

1- کوتاه نگه داشتن ناخن :

با ناخن گیر سعی کنید ناخن های خود را کوتاه کنید اگر ناخن های کوتاه داشته باشید طوری که به دندان نیاید میتواند به مرور باعث ترک این عادت شود.

2- استفاده از لاک ناخن :

سعی کنید از یک مواد شیمیایی مثل لاک بد طعم روی ناخن ها استفاده کنید این روش میتواند مانع از جویدن ناخن در بزرگسالان شود.

3- عوامل تحریک کننده را حذف کنید :

عواملی که باعث ایجاد ناخن جویدن در بزرگسالان میشود را پیدا کنید وسعی کنید با مقابله با آن عوامل بپردازید.

4- به دنبال جایگزین خوب باشید :

عادت ناخن جویدن را با یک عادت خوب عوض کنید علاوه بر درگیری که با خودتان برای ترک ناخن جویدن دارید وبه خودتان میگویید این عادت را باید حتما ترک کنم یک روش بهتر را نیز جایگزین آن کنید به طور مثال میتوانید آدامس بخورید ویا دست هایتان را در جیب بگذارید.

5- از روش جداسازی استفاده کنی:

این راه کار به این صورت است که یک روش ساده و بی ضرر را از ناخن جویدن جدا کنید به طور مثال زمانی که میخواهید ناخن خود را بجوید دست خود را تا نزدیک دهان بیاورید ولی آن را دهان خود نگذارید ودست خود را به سمت گوش ببرید ویا اینکه ناخن های خود را ماساژ دهید.

(( در ادامه توصیه می شود مقاله زمان مناسب برای ناخن گرفتن را حتما مطالعه نمایید ))

6- استفاده از ناخن مصنوعی :

کاشت ناخن و مانیکور برای خانم ها میتواند یک راه کار خوب برای ترک ناخن جویدن در بزرگسالان باشد زمانی که قصد ناخن جویدن به شما دست میدهد به این فکر کنید که چگونه این ناخن های زیبا را زشت میکنید و به هزینه ای بابت آن پرداخت کرده اید فکر کنید این روش میتواند یک عامل بازدارنده باشد.

7- از یک علامت برای یادآوری استفاده نمایید :

ناخن جویدن در بزرگسالان به صورت غیر ارادی اتفاق می افتد وممکن است شما متوجه نباشید که دارید این کار را انجام میدهید اگر یک دستبند برای یاد آوری به دست خود ببندید کمک زیادی به ترک آن خواهید کرد.

8- استفاده از دستکش :

از دستکش یا برچسب روی ناخن استفاده کنید تا بتوانید این عادت راترک کنید.

9- به تدریج این عادت را ترک کنید :

متخصصان میگویند یک دفعه این عمل را نمشود کنار گذاشت بهتر است ترک آن را یکی یکی از انگشتان شروع کنید بخ طور مثال اول خوردن ناخن انگشت شست را متوقف نماید وبعد به سراغ انگشتان دیگر بروید.

10- از درمان های فکری و ذهنی برای مقابله با ناخن جویدن استفاده کنید:

اینکه روی ذهن و فکر خود تمرکز پیدا کنید میتواند به خود آگاهی شما کمک کند و احساساتی که موقع ناخن جویدن به شما دست میدهد را بهتر درک کنید.

11- ترک ناخن جویدن در بزرگسالان و به وجود آمدن پیشرفت در این زمینه را ثبت کنید:

اگر پیشرفت کردن خود را زیر نظر داشته باشید میتوانید در متوقف کردن ناخن جویدن در شما کمک شایانی داشته باشد سعی کنید از ناخن هایتان عکس بگیرید در زمان های متعدد تا بتوانید پیشرفت خود را در این زمینه بهتر ببینید این روش میتواند به شما انگیزه بدهد سعی کنید تا این عادت را شکست نداده اید از تلاش خود دست برندارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

چهار + هفده =

فهرست