تماس
021-66582923

یکی از مشکلات رایج در دوران سالمندی که متفاوت از دوران جوانی می باشد اختلالات و نارسایی ریه در سالمندان می‌ باشد که می‌ تواند اکثر سالمندان را به خود درگیر کند از این رو باید در این سنین هوای ریه های خود را بیشتر از هر موقع داشته باشید.

یکی از مهم ترین و بهترین مراقبت ها در دوران سالمندی برای پیشگیری از اختلالات و  عفونت‌ های ریوی تزریق واکسن آنفلوآنزا در فصول سرد سال می باشد زیرا بدن آن ها با ضعف سیستم ایمنی مواجه می‌ شود که می‌ تواند عفونت و اختلالات ریه را بیشتر در آن ها نمایان کند و یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در این دوران محسوب می‌ شود در ادامه مطلب به انواع نارسایی‌ های ریه در سالمندان و روش های جلوگیری از آن ها اشاره می کنیم تا بتوانید از ابتلا به نارسایی ها و اختلالات ریوی به دور باشید .

عوامل ایجاد نارسایی ریه در سالمندان  :

در زیر به تعدادی از عواملی که باعث ایجاد مشکلات برای ریه سالمند می شود ذکر کرده ایم که توصیه می شود حتما سالمندان این موارد را رعایت نمایند. اما اگر به شغل پرستاری سالمند در منزل مشغول هستید برای اینکه سالمند از بیماریهای ریه در امان باشد سعی کنید موارد زیر را برای سالمند خود انجام دهید تا بتوانند در سلامت کامل به سر ببرند. این موارد شامل:

۱) عدم تحرک در سالمندان :

 یکی از عواملی که می‌ تواند نارسایی ریه در سالمندان ایجاد کند و آن ها را به عفونت مبتلا کند کم تحرکی آن ها می باشد اگر سالمندان دائم بنشینند و یا دراز بکشند باعث می‌ شود آب و مایعات در ریه های آن ها جمع شود و به مرور دستگاه تنفسی آن ها را با عفونت مواجه کند از این رو برای جلوگیری از عفونت های ریوی توصیه می‌ شود در طول روز از تحرک لازم   برخوردار شوید و فعالیت‌ های ورزشی انجام بدهید حرکت های هوازی و پیاده روی در این سنین بسیار توصیه  می شود .

۲)  استعمال دخانیات و در معرض دود بودن :

 لازم است بدانید یکی از موارد خیلی مهم در ایجاد نارسایی ریه در سالمندان استعمال دخانیات می باشد  درصد بالایی از افراد سالمند سیگاری به بیماری های ریوی مبتلا می‌ شوند پس برای داشتن ریه های سالم می باید از استعمال دخانیات به دور باشید تا بتوانید راحت تر به زندگی خود ادامه بدهید .

۳) عارضه ی  آلزایمر و دمانس :

 افراد سالمندی که بیماری‌ های ذهنی و مغزی  مبتلا می شوند به مراتب از دارو های استفاده می کنند این دارو ها می‌ تواند اختلالاتی در خواب و در خوردن غذا برای آن ها به وجود بیاورد این افراد ممکن است محتویات معده به حق و دهان آن ها برگشت داده شود و باعث ایجاد میکروب در ریه های آن ها شود

 ۴)  استعمال داروهای خاص :

 بسیاری از سالمندان در این دوران از  دارو های خاص برای بیماری های افسردگی و اضطراب خود استفاده می‌ کند این دارو ها به مراتب می‌ تواند عوارضی را در سالمندان ایجاد کند یکی از این موارد ایجاد خستگی و کم شدن بزاق دهان می باشد که این مسئله می‌ تواند میکروب و ویروس را درون ریه ها افزایش  دهد و زمینه را برای نارسایی در  ریه سالمندان و عفونت در آن ایجاد نماید .

۵)  بیماری دیابت :

 افراد سالمندی که از بیماری دیابت رنج می برند مستعد  پذیرش عفونت‌ های ریوی هستند از این رو باید بیماری دیابت خود را کنترل کنند تا از نارسایی های ریه در سالمندان پیشگیری شود .

۶)  تزریق کردن واکسن آنفولانزا :

سالمندانی که واکسن آنفولانزا تزریق نمی کنند به مراتب به نسبت سایر سالمندان بیشتر درگیر نارسایی ریه و عفونت می شوند .پس اگر به موقع این تزریق انجام شود سالمندان کمتر به عفونت های ریوی مبتلا می شوند.

 عفونت و نارسایی ریه در سالمندان

عفونت ریوی در افراد سالمند چه علائمی دارد  ؟

علائم نشانه های عفونت ریوی بین سالمندان و جوانان متفاوت است عفونت ریه در جوانان با تب و خلط و تنگی نفس همراه هستند که آن‌ ها را با این علائم به پزشک سوق می دهد اما در سالمندان هیچ یک از این علائم وجود ندارد و فقط هوشیاری سالمند کاهش پیدا می کند و دائم احساس خواب آلودگی به آن ها دست می دهد که مهمترین علائم عفونت ریوی در سالمندان محسوب می‌ شود با دیدن این انواع حتما  باید به پزشک مراجعه نمایید .

راه کار‌های درمانی جهت عفونت و نارسایی ریه در سالمندان  :

۱) خوردن سیر  :

یکی از راه های درمانی جهت نارسایی ریه در سالمندان استفاده کردن از سیر می باشد این ماده غذایی به دلیل آنتی اکسیدان زیادی که دارد می‌ تواند عفونت درون ریه را پاک سازی نماید و به تنفس بهتر  سالمندان کمک نماید .

۲) خوردن نعنا  :

نعنا می تواند عضلات ریه را ریلکس نماید می توانید دمنوش آن را روزانه بنوشید تا بتواند ریه های شما را درمان نماید

۳) مصرف گیاه بادرنجبویه :

 از دیگر راه‌ های درمانی جهت نارسایی ریه در سالمندان استفاده از گیاه بادرنجبویه می باشد این گیاه ضمن  پاک سازی ریه ها می تواند اگر ویروسی که در هوا را استنشاق می کنید وجود داشته باشد را از بین ببرد .

۴)  مصرف پنیرک  :

پنیرک گیاهی  است که خاصیت آنتی بیوتیکی دارد شما می توانید آن را به مدت ۱۰ دقیقه در آب بجوشانید و بعد از دم کشیدن روزانه سه مرتبه آن را بنوشید تا عفونت‌ های ریوی در سالمندان را کاهش بدهد .

آب آوردن ریه از اختلالات و نارسایی ریه در سالمندان :

 همان طور که می دانید افراد سالمند از این ۵۰ سالگی به بعد سیستم ایمنی بدن آن ها تضعیف می شود و یکی از بیماری های رایج در این سنین آب آوردن ریه ها می باشد که هرچند سیستم ایمنی وایین‌تر بیاید علائم آن در بدن سالمندان حاد تر  می شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

چهار × 2 =

فهرست